Gå til innhold

Er dette bra for 8-åringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i et snart 2 år langt forhold med en fraskildt mann med en 8 år gammel datter. Hun er født sent på året. Pappaen  legger henne mellom 21:00 og 22:00 i ukedager. Da sovner hun vanligvis mellom 23:10 og 23:20. I helger legger han henne senere (i kveld ble hun lagt 23:20. Han leser vanligvis for henne en times tid.

I ukedagene blir hun vekket klokken 07:00 og ligger da på sofaen med IPad og tv til hun kjøres til skolen. Hun får mat ved bordet ved TVen, og blir kledt på av pappaen. Etter skolen blir hun hentet 13:30 på skolen av pappaen. Hun gikk på SFO til hun var 8, men etter det ville hun heller være hjemme fordi SFO "er kjedelig". Etter at pappen har hentet henne på skolen får hun middag når hun ønsker det og spiller på IPad-en.

Hvis jeg ("stemor") skal lage middag, ber pappaen meg spørre 8-åringen når hun vil spise, og lage mat til det klokkeslettet.   Det varierer mellom 14:30 og 15:30. Da spiser 8-åringen med IPad og headset på. Ofte vil hun ikke ha noe særlig middag allikevel, men 30 minutter etter måltidet vil hun ha godteri eller is. Pappaen sier stort sett alltid ja til det. 

Resten av dagen spiller 8-åringen på IPad-en. Hun orker ofte ikke å dra på den ukentlige dansetreningen hun har, som varer 45 minutter. Hun har ingen plikter i huset og lager ingen mat til selv og rydder ikke opp etter måltider. Hun får ikke faste lommepenger, men pappaen gir henne omlag 2000 kr i måneden i spillpenger. 

Jeg har ikke egne barn, men jeg har vært barn selv og ble oppdratt veldig strengt. Det har blitt folk av meg, selv om jeg nok er ble lite vel nevrotisk anlagt. Jeg er med andre ord for det å ikke ha så streng oppdragelse. 

Det jeg lurer på er allikevel om denne typen mangler på rutiner kan være skadelig for 8-åringen?

Hva tenker dere om dette? Er det idiotisk av meg å reagere på dette? Hva burde eventuelt gjøres, om noe burde gjøres? Jeg føler meg ganske maktesløs, for pappen er så klart veldig nærtagende på alt jeg måtte si om dette temaet. Jeg holder stort sett tyst. 

(Til info: 

Jenta gjør det bra på skolen og har venner og er godt likt. Hun har noen følelsesmessige utbrudd og gjør stor motstand om noen tar fra henne IPad-en, men det er kanskje normalt?

Pappaen har veldig dårlig samvittighet etter skilsmissen og liker ikke planer eller faste tider. Han foretrekker å ta ting som de kommer. Han tjener godt i jobben sin og har hjemmekontor. Han har delt omsorg for datteren (50/50 med mammaen))

Anonymkode: 13c83...9f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott at han leser for datteren. Men det var vel det eneste positive her 😱😱😱

Han KLER på 8-åringen??? Ipad hele dagen??? Snop og is???

Jeg er helt enig med deg, TS, og jeg synes ikke du burde være med på å gjøre ting du ikke synes er riktig. F.eks snop og is kan vente til far kommer hjem. DU kan lage middag til det klokkeslettet som passer for deg, og så får hun innrette seg til det. Skal dere ha restaurant, får far komme hjem selv og leke kelner.

Anonymkode: 38cc1...ce0

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

DU kan lage middag til det klokkeslettet som passer for deg, og så får hun innrette seg til det. Skal dere ha restaurant, får far komme hjem selv og leke kelner.

Anonymkode: 38cc1...ce0

Tusen takk for svar. Blir usikker på om det er jeg som er for streng i tankegangen min, så det er betryggende  at også andre reagerer litt i samme retning som meg. 

Angående dette med å lage middag, så har far hjemmekontor hele uka. Om jeg lager middag så er han med andre ord hjemme mens jeg lager mat. Jeg kan så klart si at jeg lager middag til klokken 17 (det var vanlig middagstid da jeg var barn) og at om noen er sultne klokken 15 kan de ta seg noe lett å spise da, men det som skjer er nok helst at far blir utålmodig og lager middagen selv, med litt huffing over at jeg er så vanskelig. 🤭 Han har så dårlig samvittighet overfor datteren etter skilsmissen. Vil helst si ja til alt hun spør om, og hvis jeg er det minste "kritisk" (stiller spørsmål ved det han gjør) ødelegger det stemningen mellom oss i mange dager og jeg må be om unnskyldning. 

Ikke lett å vite hva jeg bør gjøre. Han vil jeg skal være en ekstra mamma for jenta, men han vil jeg skal være det etter hans regler og rutiner (eller mangel på dem). Jeg er glad i henne, men det blir vanskelig når det i praksis er hun som får bestemme for alt fra middagstid til leggetid.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette er så unormalt i dag. Men om det er så bra tror jeg ikke. Barnet serveres jo alt på sølvfat. Oppskriften på ett fremtidig snøflak.

Alarmklokken burde ringe når jenta ikke orker å dra på dans. Ett barn skal normalt orke dette, og det er litt viktig at barn må anstrenge seg litt for å gjøre ting i livet. Dersom hun ikke orker å dra på dans, hvordan skal hun orke det som kommer senere i livet? Hva når hun selv får barn? Da er det veldig mye man må orke.

Anonymkode: 7f53a...197

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er trist når unger spiser middag i sofaen foran tv/ipad. Her er jeg streng på at middag er familietid. Alle samles rundt bordet og snakker sammen. Vekk med mobil osv. 

Anonymkode: 40bb9...121

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Huff, for en fjott av en kjæreste og far du har funnet deg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

8 åring kan selv kle på seg!

Må ha! Fast middags tid på boret!

Kan ikke sitte på iPad i hele dag!

Seint legge tid! Trenger heler ikke å vekke datteren kl 7 om morgen i helgene. 

Is er greit men gåteri kun i helgene!

Jaaa hun blir nok en fremtidige Nav'er hvis dette forsetter 

Anonymkode: dca6f...078

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Zenith skrev (5 timer siden):

Tusen takk for svar. Blir usikker på om det er jeg som er for streng i tankegangen min, så det er betryggende  at også andre reagerer litt i samme retning som meg. 

Angående dette med å lage middag, så har far hjemmekontor hele uka. Om jeg lager middag så er han med andre ord hjemme mens jeg lager mat. Jeg kan så klart si at jeg lager middag til klokken 17 (det var vanlig middagstid da jeg var barn) og at om noen er sultne klokken 15 kan de ta seg noe lett å spise da, men det som skjer er nok helst at far blir utålmodig og lager middagen selv, med litt huffing over at jeg er så vanskelig. 🤭 Han har så dårlig samvittighet overfor datteren etter skilsmissen. Vil helst si ja til alt hun spør om, og hvis jeg er det minste "kritisk" (stiller spørsmål ved det han gjør) ødelegger det stemningen mellom oss i mange dager og jeg må be om unnskyldning. 

Ikke lett å vite hva jeg bør gjøre. Han vil jeg skal være en ekstra mamma for jenta, men han vil jeg skal være det etter hans regler og rutiner (eller mangel på dem). Jeg er glad i henne, men det blir vanskelig når det i praksis er hun som får bestemme for alt fra middagstid til leggetid.

Her syntes jeg faktisk du skal kreve at du og samboeren din går til familievernskontoret, for å prate om hvordan dere vil ha det i hjemmet. Hvor viktig det er for barn med gode rutiner, mindre skjermtid og selvfølgelig det å bli litt selvstendig. 

Alt dette kommer han til å høre på familievernskontoret, men du må bestille time der og få han med. Krev det! Si at du orker ikke mer, han må bli med slik at dere kan få snakket ordentlig sammen - og lage en plan på hvordan ting skal se ut hjemme. Du bor der du også, man tilrettelegger ikke slik som dette for en 8-åring, alvorlig talt! 

Anonymkode: ecbc9...5ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 8 åring selv. Han har kledd på seg selv LENGE allerede. Vi har aldri skjerm ved bordet, verken voksne eller barn. Felles måltider er ett samlingspunkt. MYE jeg reagerte på med det du skrev. Gutten min har venner som med største selvfølge setter seg å spiller ved bordet når vi har middag (og de er på besøk), men da får de beskjed om at sånn er det ikke her hos oss. 

Høres ut som kjæresten din oppdrar en det vil bli PROBLEMER med i tenårene. 

Anonymkode: 73b43...daa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en 8-åring selv. Is,snop er NO NO. Får ikke 2000kr i mnd. Må rydde rommet. Ellers er alt det samme faktisk. 

Anonymkode: 805e2...e57

AnonymBruker
Skrevet

sein leggetid😳 og 2000kr i måneden er helt sinnsykt. Jeg er født på 2000 tallet og fikk ikke lommepenger før jeg var 13/14 og da var det sånn 300kr🫣

Anonymkode: 51c84...22c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har en 8-åring selv. Is,snop er NO NO. Får ikke 2000kr i mnd. Må rydde rommet. Ellers er alt det samme faktisk. 

Anonymkode: 805e2...e57

😱

Anonymkode: dad9b...efb

Skrevet

Nei, dette er ikke bra for åtteåringen. Høres ut som pappaen er blitt en sirkuspappa.

Tror du bør ta en skikkelig prat med han om dette om veivalg videre, for dette er ikke bærekraftig. Jeg hadde ikke ønsket at min datter hadde det sånn hos sin pappa. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Oppskriften på ett fremtidig snøflak.

Alarmklokken burde ringe når jenta ikke orker å dra på dans.

Dersom hun ikke orker å dra på dans, hvordan skal hun orke det som kommer senere i livet? Hva når hun selv får barn? Da er det veldig mye man må orke.

Anonymkode: 7f53a...197

Ja...jeg har så vidt tenkt på dette selv også... og i den forbindelse har det slått meg at: Far ville nok tolke et slikt hendelsesforløp som et bevis på at han gjorde *for lite* for datteren og burde vært "mindre streng".

Jeg har lagt merke til at han innimellom  tar tak for å lage noen bedre rutiner for datteren, men han slutter med det etter kort tid (en uke ca), da han får så dårlig samvittighet over å måtte "være streng", tror det skader datteren (gir henne dårlig selvfølelse) og dessuten misliker han både regler og rutiner sterkt. 

Jeg er redd du kan ha rett i det du sier. Det vil gjøre livet utrolig tøft for faren, for han er en mester på å tro at han er en dårlig far, og gjør alt han kan for ikke å være det. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en 8 åring selv. Han har kledd på seg selv LENGE allerede. Vi har aldri skjerm ved bordet, verken voksne eller barn. Felles måltider er ett samlingspunkt. 

Høres ut som kjæresten din oppdrar en det vil bli PROBLEMER med i tenårene. 

Anonymkode: 73b43...daa

Bare til datterens forsvar, siden jeg var litt utydelig: Hun *kan* kle på seg selv, men hun får lov av faren til å ikke gjøre det. Han ender med å hente klær til henne og kle på henne fordi hun ikke gidder å høre på ham når han sier "hent klær på rommet ditt" og "kle på deg". Han kler ofte på henne sokker og /eller strømpebukse, for det får hun ikke til noe særlig. (Eller hun gidder ikke, for hun vet at han vil gjøre det til slutt, og da koseprater med henne samtidig).

Helt enig i det du sier om nettbrett og mobil ved middagen. Skulle så gjerne hatt det slik selv. Vi blir jo aldri kjent som familie når vi så sjelden *ser* hverandre som familie og bruker litt tid på å spørre hverandre hvordan dagen har vært og om det har skjedd noe - smått eller stort😞

Det med hva som vil skje når hun blir tenåring er noe både han og jeg har snakket om, men jeg tror han mener tenåringer skal lage problemer. At det på et vis betyr at tenåringen er trygg på seg selv. 

Skrevet
8 hours ago, Liljerød said:

Nei, dette er ikke bra for åtteåringen. Høres ut som pappaen er blitt en sirkuspappa.

Tror du bør ta en skikkelig prat med han om dette om veivalg videre, for dette er ikke bærekraftig. Jeg hadde ikke ønsket at min datter hadde det sånn hos sin pappa. 

Åh.... Du sier akkurat det jeg tenker og føler, men jeg er skitredd for å ta den samtalen. 🥺 Han blir så krenket, sint og fornærmet om jeg, som selv ikke har barn, mener noe om barneoppdragelse.

Men... Du har jo rett. Vi må ta den samtalen, på et eller annet vis... Eller jeg må gå fra ham. 🥺 Det er så sjukt vanskelig, for jeg elsker fyren og er oppriktig glad i datteren. ❤️

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

sein leggetid😳 og 2000kr i måneden er helt sinnsykt. Jeg er født på 2000 tallet og fikk ikke lommepenger før jeg var 13/14 og da var det sånn 300kr🫣

Anonymkode: 51c84...22c

Ja.... Tell me about it, jeg fikk 100 kr i måneden og da gjorde jeg masse, men det er jo en stund siden (jeg er noen år eldre enn deg).  

Faren har god råd og mener han må få bruke det han vil på henne, men samtidig er han helt enig i at han har brukt sjukt mye penger på spill på IPad-en til henne. Allikevel...han vil liksom ikke slutte å gi henne det heller. Igjen vingler han veldig, fordi han har så dårlig samvittighet over å ha utsatt datteren for det å måtte ha skilte foreldre. 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Her syntes jeg faktisk du skal kreve at du og samboeren din går til familievernskontoret, for å prate om hvordan dere vil ha det i hjemmet. Hvor viktig det er for barn med gode rutiner, mindre skjermtid og selvfølgelig det å bli litt selvstendig. 

Alt dette kommer han til å høre på familievernskontoret, men du må bestille time der og få han med. Krev det! Si at du orker ikke mer, han må bli med slik at dere kan få snakket ordentlig sammen - og lage en plan på hvordan ting skal se ut hjemme. Du bor der du også, man tilrettelegger ikke slik som dette for en 8-åring, alvorlig talt! 

Anonymkode: ecbc9...5ea

Ooooh! Her var det mye som du nok har helt rett i og som jeg selv har vært innom tanken på!....Meeen som gir meg helt angst bare av å tenke på det. 

Faren har et veldig dårlig forhold til Familievernkontoret etter skilsmissen. Han føler at det ikke var noen hjelp å få der og han blir temmelig bister (big understatement) om jeg virker kritisk til barneoppdragelsen hans. Han kan bli så sinna, så jeg er kanskje litt redd ham, eller i alle fall redd for hva det kan føre til på sikt om jeg skulle sagt noe mer tydelig om dette temaet (til nå har det kun vært små betraktninger på dager der han er mottagelig for det /spør meg om råd). Greia er at de få gangene han ber meg om råd og jeg er dum nok til å si noe (selv om det er på en pen måte, og ikke i form av krav), så kan han når som helst finne på å bruke det mot meg en dag han har dårlig samvittighet og føler seg som en dårlig far. Da er det min skyld at han føler seg slik, fordi han har forsøkt å gjøre det slik jeg har foreslått når han har spurt, men ikke klarer å eie den måten å gjøre det på. 

Så...ja. Jeg er kanskje feig. Burde våge mer kanskje. Er bare så redd for å ødelegge mer enn jeg bedrer noe. 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

8 åring kan selv kle på seg!

Må ha! Fast middags tid på boret!

Kan ikke sitte på iPad i hele dag!

Seint legge tid! Trenger heler ikke å vekke datteren kl 7 om morgen i helgene. 

Is er greit men gåteri kun i helgene!

Jaaa hun blir nok en fremtidige Nav'er hvis dette forsetter 

Anonymkode: dca6f...078

Er så enig med deg. Skulle gjerne innført alt det du nevner!

Vedrørende helger: da står hun opp når hun vil. Det er som regel i 9-tiden. 

Skrevet (endret)
9 hours ago, Alauda said:

Huff, for en fjott av en kjæreste og far du har funnet deg.

Er litt redd for det ja. Men fader ass... Han har utrolig mange fine kvaliteter også. Er veldig varm og omsorgsfull. Han bare strekker seg alt for langt for å være den faren han selv aldri hadde (faren hans er helt ubrukelig og ikke involvert bestefar overhodet).

Jeg er jo også helt tullete tiltrukket av ham. 😳 Har aldri opplevd noe liknende før i livet mitt. Er nok redd for å miste ham om jeg tør å si i fra mer tydelig enn jeg har gjort til nå. 🙈

Endret av Zenith

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...