Gå til innhold

huseier vil jeg skal flytte opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg bor i en leilighet, trives veldig godt.

Oppe der han bor er ikke så stort, og halvparten av tingene mine får ikke plass.

Han har spurt meg 2 ganger om jeg vil flytte opp, da jeg har gitt beskjed at det er for liten plass, flere ganger.

Sist gang vi snakket så ble vi enige om at jeg kunne bo neded.

En  uke etterpå så får jeg beskjed at han vil flytte ned igjen, eller at han vil pusse opp. Han vil heller ikke at jeg skal flytte fordi jeg er en veldig stillegående person og bråker ikke.

Men jeg har begynt å føle meg veldig presset. Da jeg fikk vite for et par uker siden at jeg bare skulle bli boende, for og så at han skal begynne og forandre mening igjen.

Det har seg sånn at jeg får lyst å flytte ut og finne noe annet, men igjen så får jeg dårlig samvitighet fordi jeg vil ikke såre noen heller.

Hva ville dere gjort i en sånn situasjon?

Anonymkode: 6e0a6...4d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke kontrakt?

Anonymkode: d187d...71f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du ikke kontrakt?

Anonymkode: d187d...71f

Jo jeg har kontrakt.

Skrevet

Si at dersom det å bo nede ikke lenger vil være en mulighet så er du nødt for å se deg om etter et annet sted å bo.

Dersom det kunne være aktuelt å bo oppe likevel så foreslår du at dette kompensere med en lavere husleie.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt- Vil han bo sammen med deg? Er dere kjærester? 

Hvis svaret på det er ja, skal du kun bo sammen med ham om det er det du ønsker. Ser ikke sånn ut når jeg leser det du skriver. 

Enhver annen som vil bo sammen med deg uten at du vil det (og du er voksen og ikke bor sammen med foreldrene dine) ville jeg flyttet langt unna. 

Anonymkode: a7e5b...f6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt- Vil han bo sammen med deg? Er dere kjærester? 

Hvis svaret på det er ja, skal du kun bo sammen med ham om det er det du ønsker. Ser ikke sånn ut når jeg leser det du skriver. 

Enhver annen som vil bo sammen med deg uten at du vil det (og du er voksen og ikke bor sammen med foreldrene dine) ville jeg flyttet langt unna. 

Anonymkode: a7e5b...f6f

trur jeg formulerte meg litt feil, beklager.

Han vil flytte ned, og han vil at jeg skal flytte opp. jeg er en mann. 

AnonymBruker
Skrevet

Du sårer ingen, han er huseieren din, si nei eller så får du flytte til en annen passende leilighet.

Anonymkode: dab56...21d

• Liker 4
Skrevet

Om utleieren din ønsker muligheten til å flytte opp og ned litt etter humøret og dagsform, så er det utrolig dumt av ham å leie vekk den nederste leiligheten. Du har kontrakt på din, alle forsøk på å få deg vekk med spørsmål og snakk om oppussing er bare vås. Din borett trumfer i veldig mange tilfeller de fleste innfall om "oppussing".

Det eneste alternativet, som også er nevnt, er å tilby byttet og gå så vesentlig ned i leie at du finner det interessant. 

Utleier er ikke din venn, du betaler ham penger for å disponere boareal. I dette leieforholdet anses han som den profesjonelle part, og bør leve opp til det. 

• Liker 3
Skrevet

Så utleier vil flytte i den større av de to boligene, der hvor du nå bor. Det passer ikke deg fordi det ikke er plass til dine ting. Du blir stresset av denne usikkerheten og maset fra utleier, men du vil ikke flytte fordi du ikke vil såre ham?

Det ble altfor mye drama.

Vil du være snill mot utleier, flytt oppe i den mindre boligen.

Vil du ikke gjøre det fordi det ikke er plass for tingene dine, flytt et annet sted.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sagt nei og så hadde jeg sett meg om etter en ny plass å bo, kommer bare til å bli sutring og mas fra utleier.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ha flyttet vekk uansett. Høres jævlig stressende ut å ha eier boende i samme hus.

Anonymkode: 48c6d...778

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

her er noe eg vil skrive til han, lurer på om noen kan lese gjennom for og se om det er greit?

"Hei, vi hadde nettopp en samtale at jeg skulle bli boende nede for et par uker siden, som du sa var greit fordi du ikke ville at jeg skulle flytte. Og igår så begynner du å nevne om jeg vil fortsette å bli boende nede eller flytte opp. Jeg synes at hele greia begynner å bli stressende og begynner å føle ubehag med å bo her. 

Jeg synes at du går mye fram å tilbake angående om du vil bli boende oppe eller ikke, at jeg ikke klarer å stresse ned å kose meg i hjemmet mitt lengre.

Så jeg har kommet fram til 2 valg:

1. Jeg fortsatter å bo her nede som vi planla sist gang
2. Jeg flytter ut.

Mvh ... Mitt navn

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må slutte å tenke at du "sårer" huseier ved å flytte ut.

Anonymkode: acf2e...b93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

her er noe eg vil skrive til han, lurer på om noen kan lese gjennom for og se om det er greit?

"Hei, vi hadde nettopp en samtale at jeg skulle bli boende nede for et par uker siden, som du sa var greit fordi du ikke ville at jeg skulle flytte. Og igår så begynner du å nevne om jeg vil fortsette å bli boende nede eller flytte opp. Jeg synes at hele greia begynner å bli stressende og begynner å føle ubehag med å bo her. 

Jeg synes at du går mye fram å tilbake angående om du vil bli boende oppe eller ikke, at jeg ikke klarer å stresse ned å kose meg i hjemmet mitt lengre.

2. Jeg flytter ut.

Mvh ... Mitt navn

Ja, skriv det! Strengt tatt heter det to valgmuligheter, men alle forstår hva du mener. 

Anonymkode: 27c41...af6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

2. Jeg flytter ut.

Mvh ... Mitt navn

Jeg synes du bare skal si det muntlig neste gang han tar opp temaet. Og en del kortere.

"Dette har vi diskutert før, og jeg er lei av dette temaet nå.  Jeg vil ikke bo oppe. Jeg bor nede, og slik skal det fortsette. Ellers flytter jeg. Vil du bo nede selv, får du sende skriftlig oppsigelse av kontrakten, så flytter jeg"

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (På 28.6.2022 den 16.24):

Jeg synes du bare skal si det muntlig neste gang han tar opp temaet. Og en del kortere.

"Dette har vi diskutert før, og jeg er lei av dette temaet nå.  Jeg vil ikke bo oppe. Jeg bor nede, og slik skal det fortsette. Ellers flytter jeg. Vil du bo nede selv, får du sende skriftlig oppsigelse av kontrakten, så flytter jeg"

En slik oppsigelse kan, avhengig av type kontrakt, være vanskelig å få gjort saklig. Selv om det skulle være kontraktsmessig ok, så kan leietagers behov for å bli boende trumfe huseiers ønske om å flytte inn. Leietagere i Norge har et veldig godt rettsvern, nettopp for å beskyttes mot slike innfalls-huseiere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2022 den 9.20):

2. Jeg flytter ut.

Mvh ... Mitt navn

Smart at du henvender deg skriftlig 😊 Han har tydeligvis utfordringer,  så beskytt deg. Ville tatt avstand og etterhvert funnet et annet sted å bo. Pga trivsel . 

Du har kontrakt, så han kan ikke tillate seg slik oppførsel engang. 

Anonymkode: 62784...904

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...