AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 Hund 8 mnd. Får han beskjed om å ikke spise på plantene mine, ikke, ikke hoppe opp i sofa, da både bjeffer han mot meg og biter på armen min. Biter hardt i klokka mi...Ikke hardt, men nok til at jeg forstår han er frustrerert. Prøver alltid å være i forkant i disse situasjonene. Han biter meg eller seg selv hvis han får en helt vanlig beskjed om hva han ikke får gjøre! Han VET hva som er lov og ikke. Sitter jeg og han på trappa og han ved siden av kan han uoppfordret bite meg i håret. Tørr ikke la små unger være i nærheten av han, tenk om han biter en unge! Forstår det er avledning og belønning som er greia her?! Jeg har aldri vært fysisk med hunden. Hevet stemmen mot han tidligere - Ja den innrømmer jeg. Kombinert med andre utfordringer vi har hatt hele tida er jeg sååå nært å gi han vekk🥺 Atferdskonsulent har vært inne før men da var ikke biting et problem. Bestilt time til veterinær for å utelukke smerte, men fysisk virker han frisk. Normal oppførsel for en 8 mnd gammel hund?? Han får fysisk og mental trening. Anonymkode: 56ebc...63b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Helt normalt, han er i kjønnsmodning. Anonymkode: b74d3...a29
Sofakona Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 Han er jo bare valp. Søk på YouTube der finner du masse gode video med læring. Du må sette grenser
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Høres ut som min hund da hun var valp 😅 Finn en annen måte å si "nei" på. Det beste er å trene inn en kontaktlyd du kan bruke når du ønsker at han skal stoppe med noe. En "stoppelyd", om du vil. Måten man trener inn dette på gjør at hunden får en positiv assosiasjon til stoppelyden - - > og vil oppsøke deg og vente på godbit (hvorpå du ber om en sitt eller ligg så hunden får godbit for dette, så hunden ikke lærer at det lønner seg å bite på planter og annet. Skryt er også flott med én gang hunden følger stoppe lyden). Da får man slutt på den stress/frustrasjon-tullinga av å hoppe og bite rundt. Her er 2 videoer om hvordan man lærer det inn. Følg video 1 først. Da får du bygget opp impulskontrollen og legger grunnlaget for å trene inn en god stoppelyd (du velger selv hva du velger som stoppelyd. Jeg bruker "oisann", for det er enkelt å si det på en nøytral/glad måte, i motsetning til "nei", som ofte kan komme ut i en negativ tone om man føler på frustrasjon/stress) Når det kommer til å hoppe opp i sofaen, så er det greit å håndtere det på en rolig måte, gjerne med litt forarbeid. Man bør trene det på to måter. 1: lær hunden at gode ting skjer når den IKKE er på sofaen, men i hundesengen foran sofaen (hundesengen kan gradvis flyttes dit du ønsker den etterhvert som hunden lærer at det er bedre å være i hundesengen enn i sofaen). 2: om hunden allerede har hoppet opp på sofaen og du ønsker å få han ned, ikke ta han I halsbåndet, bøy deg over han eller generelt svinge armene rundt. Han biter/blir frustrert/tullete sannsynligvis fordi han ikke vet hva du prøver å kommunisere. Istedenfor kan du kaste en godbit på gulvet og si "ned" når han hopper ned. Deretter følger du han over til hundesengen og gir han kos og skryt for å sitte i hundesengen. Her er en video om hvordan man best gjør det: du finner sofa-delen på siste del av videoen. Andre tips som funket bra hos meg var å alltid holde meg rolig (selv om det var svært vanskelig noen ganger 😅). En god sitt brukte jeg mye (med en stor, tydelig håndbevegelse) når hun var veldig gira. Å kaste en neve godbiter i hodet på henne fungerte også når hun var så gira at ingenting annet hjalp. Det roet henne nok til at jeg fikk fokuset hennes tilbake på meg. Når hunden gjør ting som å bite deg i håret, reis deg, kryss armene og stå med ryggen til hunden. Gå vekk om det ikke bare girer opp hunden mer. Min hund er nå voksen og rolig og grei. Hun er kjempefin å ha inne, og hun lager aldri trøbbel. Hannhunder modnes rundt 2 års alderen. Din er bare 8mnd gammel. Han trenger nok bare litt ekstra tid på seg til å Anonymkode: a2993...b56 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Skrevet 27. juni 2022 Jeg ville prøvd å ha fokus på ønsket adferd. Hvis du ikke vil han skal bite på planter, hva kan han gjøre i stedet? Kan han hjelpe deg å rydde (apportere), tilby annen adferd (legge seg pent, snurre rundt), det du ønsker han skal gjøre må også lønne seg. Nå lønner det seg sannsynligvis å være ramp fordi det gir oppmerksomhet… Anonymkode: 81f21...d03
Tabris Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 Unghunder kan være en håndfull. Du har fått noen gode svar over her. Jeg vil også si at hunden vet ikke hva den har lov til eller ikke. "Lov til" er et menneskelig konstrukt og ikke noe hunden har noen forståelse for. Den gjør det som lønner seg for den, evt bare handler i effekt når emosjoner/stressnivå tar overhånd. Du skriver han for fysisk og mental trening. Spørsmålet er hva da og hvor mye? Er det for mye slik at han blir overstimulert? Er det for lite slik at han blir rastløs? Er det for vanskelig slik at han blir frustrert? Ellers tenker jeg osgå det er lurt å ha fokus på å lære ham ordentlig hva du ønsker han skal gjøre, dvs belønne det du vil ha mer av og legge til rette for mestring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå