Gå til innhold

Sullamitts vei tilbake til fedme klasse 1


Sullamitt

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei av å være utrent og tjukk! Har forsøkt mange ganger å komme meg tilbake til 90kg, men jeg har ikke fått det til. Men nå, nå skal jeg klare det!

Jeg er 24 år, mamma og kone. Jeg ønsker et bedre sexliv og energi til å holde følge med barnet mitt når det blir eldre.

Jeg sliter med motivasjon til å spise sunt. Motivasjon er der ikke enda, men jeg må bare begynne, så håper jeg den kommer etterhvert. Kanskje en dagbok på det store internett kan hjelpe meg litt?

Jeg vet ikke vekten min akkurat nå. Sist jeg veide meg var rett etter fødsel i februar. Jeg har spist mye usunt siden da, så gruer meg til å veie meg. Skal gjøre det i morgen tidlig.

Min trivselsvekt er 90kg, og det er mitt mål. Det vil ta tid å komme meg dit, men jeg skal klare det!

 

Delmålsliste:

150,01kg - startvekt 28/6-22

145kg

140kg

135kg

130kg

125kg

120kg

115kg

110kg

105kg

100kg

95kg

90kg

Endret av Sullamitt
Lagt inn delmålsliste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da var svaret her.. 150,01kg.

Jeg tenker å ha 5 og 5 kg nedgang som delmål, da virker det ikke så fjernt. 60kg er mange kilo! Men 5 er ikke så ille. Jeg har ingen tidsfrist på meg, jeg skal endre sakte og rolig så det er størst sannsynlighet for meg å opprettholde den lavere vekten.

Lager en liten liste i hovedinnlegget med mål. Det første delmålet vil da være 145kg! Veiedag blir søndag.

Hovedprioritet er å spise sunnere, trening tar jeg etterhvert. Dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia, heia, heia!! Tror det er lurt med dagbok, selv har jeg fulgt disse med stor interesse og plukket opp mange gode råd! Selv har jeg ikke det, men er litt aktiv i "vi som skal ned i vekt"-trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (22 timer siden):

Heia, heia, heia!! Tror det er lurt med dagbok, selv har jeg fulgt disse med stor interesse og plukket opp mange gode råd! Selv har jeg ikke det, men er litt aktiv i "vi som skal ned i vekt"-trådene.

Takk for heiing! Har lest litt rundt jeg også. Problemet mitt er at jeg vet så veldig godt hva jeg må gjøre annerledes, men jeg får det bare ikke til. Uansett hvilke tips jeg leser, så klarer jeg bare ikke følge de.. Dårlig selvkontroll!

Jeg var med på et kostholdsprogram en gang, der jeg ble fulgt tett opp. Da klarte jeg enkelt å følge planen, fordi det hadde vært så flaut om andre så min dårlige selvkontroll. De hadde sett det på alle målinger av blod, vekt, høyde, osv. om jeg hadde stappet godteri. Skulle bare blitt fulgt opp jevnlig for resten av livet!😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Green_Harmony skrev (På 30.6.2022 den 20.39):

Gleder meg til å følge deg fremover! 😁 

Takk som vil følge! Jeg tenker det blir én oppdatering i uka i denne dagboken.

Det har vært varmt de siste dagene, det fører til at jeg spiser mindre vanlig mat, men heller tyr til kjappe ting som godteri.. Jeg tar imot alle «unngå søtsaker» tips som eksisterer, for jeg klarer bare ikke holde meg unna. Så denne uken ser jeg mørkt på noe lavere tall enn første veiing. Har også drukket enormt mye vann! Blir ikke overrasket om jeg veier et par kilo mer på søndag, for det har gått ned minst 2 liter i rent vann om dagen, sikkert det dobbelte av det jeg pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sullamitt skrev (3 minutter siden):

Takk som vil følge! Jeg tenker det blir én oppdatering i uka i denne dagboken.

Det har vært varmt de siste dagene, det fører til at jeg spiser mindre vanlig mat, men heller tyr til kjappe ting som godteri.. Jeg tar imot alle «unngå søtsaker» tips som eksisterer, for jeg klarer bare ikke holde meg unna. Så denne uken ser jeg mørkt på noe lavere tall enn første veiing. Har også drukket enormt mye vann! Blir ikke overrasket om jeg veier et par kilo mer på søndag, for det har gått ned minst 2 liter i rent vann om dagen, sikkert det dobbelte av det jeg pleier.

For å forsøke å unngå en godteri smell har jeg heller spist noe av dette: 

Fryste druer (kjempe godt)

Sitron pannacotta (oppskrift ligger i min tråd), men det er så enkelt som sukkerfri gele og mager kesam. 

Love Heart lipstick (de som koster 5 kr). Tror det er rundt 30-40 kcal i en og det holder en stund. 

Mikroovn-kake (Metter godt) 

Eller så lager jeg en iskaffe med sukkerfri sjokoladesaus! 

 

Det er ikke kallorifritt, men er langt bedre alternativ enn det jeg tidligere ville valgt som er en hel 200 g sjokoladeplate eller smågodt :) Også tenker jeg som så at hvis jeg klarer å lage et kompromiss med meg selv om at disse tingene er greit i moderasjon så skal jeg klare det uten å miste motivasjonen helt når det er tøft og sukkertrollet skriker😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Green_Harmony skrev (25 minutter siden):

For å forsøke å unngå en godteri smell har jeg heller spist noe av dette: 

Fryste druer (kjempe godt)

Sitron pannacotta (oppskrift ligger i min tråd), men det er så enkelt som sukkerfri gele og mager kesam. 

Love Heart lipstick (de som koster 5 kr). Tror det er rundt 30-40 kcal i en og det holder en stund. 

Mikroovn-kake (Metter godt) 

Eller så lager jeg en iskaffe med sukkerfri sjokoladesaus! 

 

Det er ikke kallorifritt, men er langt bedre alternativ enn det jeg tidligere ville valgt som er en hel 200 g sjokoladeplate eller smågodt :) Også tenker jeg som så at hvis jeg klarer å lage et kompromiss med meg selv om at disse tingene er greit i moderasjon så skal jeg klare det uten å miste motivasjonen helt når det er tøft og sukkertrollet skriker😊

Takk for tips! Screenshoter. Går til innkjøp av druer i morgen. Gleder meg allerede til å spise de😅 Og loveheart lipstick var ingen dum idé, husker jeg likte den godt som barn.

Følger dagboken din nå! Litt motivasjon i å se at andre får det til også. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var som jeg hadde forutsett, et par kilo opp. Det er nok mye vann er jeg sikker på, men det gir likevel en sterkere motivasjon. Lenge siden jeg har veid meg jevnlig. Burde gjort det for lenge siden, for flere kiloer er vanskelig å se når jeg allerede har alt for mye av de.

Lager liste på vekten fra uke til uke. Vet ikke om jeg skal kopiere den opp i HI? Er det interessant for andre å se i HI?😅 Veier meg på søndager fordi det er slutten på uken, men tenkte på det i går. Det gjør også så jeg tenker mer over hva jeg spiser dagen før, som da er lørdag, den store godtedagen.

Jeg velger å ikke være sint på meg selv fordi jeg har gått opp, men heller se det som en motivasjon. Jeg skal klare dette!


150,1kg - startvekt 28/6-22

151,5kg - 03/07-22

Endret av Sullamitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare veie meg i dag, for jeg ble litt skuffa over vekten på søndag.. Og i dag viste vekten 149,2kg, phew😅 Jeg har ikke spist lite siden søndag, bare helt vanlig, så da var det bare vannvekt sikkert.

Jeg har tenkt på målene med 5 og 5 kilo. Jeg kommer til å registrere når jeg er nede på 145, og går jeg litt opp igjen så står fortsatt datoen på første gang nede på 145. Eller er det bedre å registrere siste gang jeg var nede på 145?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å alltid veie deg under samme forutsetning, altså alltid med en gang du står opp etter å ha vært på do for eksempel for å få samme utgangspunkt for vektsammenligning. Et annet tips er å bruke målbånd i tillegg til vekt, man kan oppleve at kroppen endres i cm selc om vekten står stille - kanskje spesielt om man ikke bare fokuserer på mat men også på bevegelse og evt etterhvert trening. 

❤️ lykke til med prosjektet ditt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

Et tips er å alltid veie deg under samme forutsetning, altså alltid med en gang du står opp etter å ha vært på do for eksempel for å få samme utgangspunkt for vektsammenligning. Et annet tips er å bruke målbånd i tillegg til vekt, man kan oppleve at kroppen endres i cm selc om vekten står stille - kanskje spesielt om man ikke bare fokuserer på mat men også på bevegelse og evt etterhvert trening. 

❤️ lykke til med prosjektet ditt! 

Tusen takk😃 

Jeg veier meg alltid med samme forutsetning, leste det her inne på kg for lenge siden, kanskje det var du som skrev det da også?

Jeg kommer bare til å fokusere på mat enn så lenge ihvertfall. Så får målebåndet mitt være de gamle buksene mine😅 Hvis jeg begynner aktivt med aktivitet etterhvert når jeg er lettere i kroppen så kan de være jeg finner frem målebåndet. Foreløpig endrer jeg ikke stort på aktivitetsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (7 timer siden):

Tusen takk😃 

Jeg veier meg alltid med samme forutsetning, leste det her inne på kg for lenge siden, kanskje det var du som skrev det da også?

Jeg kommer bare til å fokusere på mat enn så lenge ihvertfall. Så får målebåndet mitt være de gamle buksene mine😅 Hvis jeg begynner aktivt med aktivitet etterhvert når jeg er lettere i kroppen så kan de være jeg finner frem målebåndet. Foreløpig endrer jeg ikke stort på aktivitetsnivået.

Vil absolutt anbefale deg å måle deg nå, for det er så utrolig artig å se senere når du begynner å merke en endring. En enorm motivasjonsboost 😁 Har du ikke målebånd så finn frem et annet bånd, mål rundt midjen og klipp det til rett lengde, gjem det unna og glem det noen måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på tipset om å måle nå, deprimerende der og da, men gull å ha til høsten! Jeg har hatt fredag som veiedag. Startet med at det er da «veietråden» rapporterer, men viste seg fort at fredag er ukens laveste vekt for meg, så det ga litt ekstra motivasjon 😅

 Jeg startet for et år siden og selv med alt av sommerlige fristelser, var ferie en ypperlig tid å starte med tid til å fokusere på både kosthold og bevegelse. Lykke til i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei dere har overbevist meg, jeg skal måle rundt livet! Likte ideen med å ta en snor. Da trenger jeg ikke tenke på hvor mange cm det er, men kan se forskjellen likevel.
 

Husket endelig å kjøpe druer. Fryste de tidligere i dag og spiste nå. Det var ikke noe for meg, de var alt for kalde for tannkjøttet mitt😂 Det var en veldig god ide da, anbefales for de som ikke har ising. Druene ble enda mer godteri enn de er fra før når de ble fryst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du mørk sjokolade? Jeg liker 70% sjokolade med mint - synes det er veldig godt med noen biter til kaffen. Noen ganger blir jeg fysen på smågodt - da klipper jeg det opp i biter, slik at det varer lengre.

Følger deg gjerne på reisen🥰 Er selv i startfasen på å få ned vekta😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke glemt å veie meg, jeg har bare ikke fått gjort det enda😅 Ikke bare bare med en liten en på slep. Må få gjort det i morgen tidlig, 2 dager for sent.

Lunalu skrev (35 minutter siden):

Liker du mørk sjokolade? Jeg liker 70% sjokolade med mint - synes det er veldig godt med noen biter til kaffen. Noen ganger blir jeg fysen på smågodt - da klipper jeg det opp i biter, slik at det varer lengre.

Følger deg gjerne på reisen🥰 Er selv i startfasen på å få ned vekta😊

Både ja og nei. Hvis det er det eneste vi har liggende så er jeg veldig glad i det, men om vi har noe annet tar jeg heller det🙄 Men! Det er et godt tips å ha det liggende. Den endringen jeg ønsker å gjøre nå er en endring jeg vil leve med resten av livet, og da nytter det ikke å kutte alt, men heller finne sunnere alternativer😃 Likte ideen om å klippe opp smågodtet.

Så gøy du vil følge❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått veid meg. Ikke mye ned i det hele tatt, men har ikke gått opp i hvert fall😃 Merker jeg tenker mye mer over når jeg spiser, og prøver å stoppe meg når jeg er mett.

 

150,1kg - startvekt 28/6-22

151,5kg - 03/07-22

149,7kg - 12/07-22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ende en for sen veiing. Tror jeg heller skal satse på å få veid meg en dag hver uke, istedenfor én spesiell dag. Det har vært mye kos de siste dagene da jeg har hatt besøk av familie. Ser heldigvis ikke ut som det har slått negativt ut på vekta! Foreløpig lar jeg ikke kosthold ta alt for stor plass, men passer meg bare litt.


150,1kg - startvekt 28/6-22

151,5kg - 03/07-22

149,7kg - 12/07-22

147,7kg - 20/07-22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...