Topsi Skrevet 27. juni 2022 #61 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Et foster i første trimester er det samme som en bendelorm, en kreftklump eller en annen parasitt. De behøver å skade andre kropper for å ivareta sin egen, og det kan lede til smerter, skader, og i verste fall døden. Om jeg spiser et eple med en liten bendelorm i seg, er det min fulle rett å fjerne den fra tarmen min to mnd senere - selv om jeg var slapp og ikke sjekket eplet for mulige parasitter. Et foster er ikke viktigere eller mer spesielt enn noe annet dyr. Det er bare et primitivt, ubrukelig vesen som skader kvinnens kropp og helse. Om kvinnen velger denne tilværelsen gjennom hele første trimester forplikter de seg til det, men om en kvinne oppdager at de blir utnyttet for ressursene sine for det som i mange tilfeller er en ulykke, er jeg 100 % støttende for at de får fjernet den. Ikke alle vil ha parasitter inni seg, og det er forståelig. Forresten utføres 74 % av aborter i USA (2005) av kvinner som ikke har råd til å ta vare på et barn. Det er faktisk ingen dokumenterte fakta på at kvinner går gjennom abort som prevensjon - heller motsatt, de fleste uønskede graviditeter er fordi pilla/kondomet feila, voldtekt mm. Anonymkode: e3c7f...15e 1% av aborter handler om voldtekt, ca halvparten bruker ikke prevensjon den mnd de blir gravide, i USA 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #62 Skrevet 27. juni 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Aktivister ja. For det første så skjer de aller fleste aborter i Norge før uke 12, og oftest medikamentelt. Jeg så bare de første 3 minuttene her som liksom viser uke 12+ aborter. Det er ikke slik det foregår i Norge i uke 12 +. Her får man medisiner som fremkaller rier slik at fosteret fødes. Ikke snakk om å rive ut armer og bein. Anonymkode: 5c675...657 Har det noe å si hvordan aborten utføres? Anonymkode: ca95d...ca6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #63 Skrevet 27. juni 2022 Jeg tenker at de som ønsker abort, skal få det. Hva som er grunnen til det, er ikke vesentlig. Kvinnens valg. Er du i mot abort, ikke gjør det. Men ikke tving andre til å ta valg basert på ditt syn. Anonymkode: af273...c5a 2 1
Katten.2.0 Skrevet 27. juni 2022 #64 Skrevet 27. juni 2022 Selvbestemt abort (praktisert som i Norge) er hellig. Ingen bør noensinne kunne gjøre innsnevringer på den. De som oppriktig tror at abort blir brukt som prevensjonsmiddel har aldri vært med på/gjennomført abort. Ingen plasserer seg selv frivillig i en slik situasjon. 3
Drizzt Skrevet 27. juni 2022 #65 Skrevet 27. juni 2022 Jeg er 100% for abort fram til uke 18. Jeg er imot abortnemnder og at kvinner skal stå skolerett foran en lege eller flere leger og må forklare seg om hvorfor de vil ta abort. Det er ikke 2022 verdig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #66 Skrevet 27. juni 2022 Folk skriver at det er mange som bruker abort som prevensjonsmiddel? Har aldri hørt om dette? Er det noen kilder? Anonymkode: aff5a...7dd 1 2
Topsi Skrevet 27. juni 2022 #67 Skrevet 27. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Folk skriver at det er mange som bruker abort som prevensjonsmiddel? Har aldri hørt om dette? Er det noen kilder? Anonymkode: aff5a...7dd Ca 50% av aborter I USA skjer på kvinner som ikke brukte prevensjon, om de bruker abort som prevensjon, eller begynner med prevensjon etter aborten kan jeg ikke svare på https://www.guttmacher.org/news-release/2018/about-half-us-abortion-patients-report-using-contraception-month-they-became det viser uansett potensialet for å redusere antall aborter med bruk av effektiv prevensjon, og selve abortkonsultasjonen burde vel utnyttes til prevensjonsveiledning i samme slengen Endret 27. juni 2022 av Topsi 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #68 Skrevet 27. juni 2022 52 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at de som ønsker abort, skal få det. Hva som er grunnen til det, er ikke vesentlig. Kvinnens valg. Er du i mot abort, ikke gjør det. Men ikke tving andre til å ta valg basert på ditt syn. Anonymkode: af273...c5a Hva tror du er grunnen til at noen mener abort er galt? Anonymkode: ca95d...ca6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #70 Skrevet 28. juni 2022 Mitt syn på abort er at Norge har et perfekt opplegg på abort iht tid osv. Jeg syntes ikke at folk skal bruke abort som form fir prevansjon. Der man kjører på uten ding, og tar abort dersom det går galt. De færreste gjør det, men vet om et par. I utgangspunktet er abort noe jeg ikke takler selv. Måtte en gang pga noe galt, og ville ikke ta risikoen det innebar å bære det frem i alt for ung alder. Jeg anger ikke på valget men, plager meg sjukt mye. Og vet at i sanne situasjon hadde jeg gjort det igjen. Men jeg hadde ikke klart det om det var feil med selve barnet. Heldigvis har jeg passet meg skikkelig etter det. Selv om mine ikke direkte var planlagt, var vi åpen for at skjer det så skjer det. Og har ikke fått fler enn ønsket. Så utover det har jeg aldri tatt noen sjanser. Selv om jeg måtte slutte med p-piller i tidlig alder, pga veldig negativ påvirkning på kroppen min. Dette var før p-staver ol var på markedet. Men hormonell påvirkning, hadde uansett ikke vært noe tema. Jeg er glad for at man har et valg, der ting skjer. Jeg ser alt for mange barn som som ikke vokser opp greit, iht trøblete brudd av foreldrene der konflikter er viktigere enn å beskytte barnas gode hverdag, foregår det toveis evig hevn mellom foreldrene, eller hevn fra den ene, som er mer optatt av å gjøre den andre parts liv så vanskelig som mulig, og driter i om det går ut over barnet, som blir kasteball i midten. Kvinner får også mye større konsekvenser iht graviditet enn menn, både iht livet, utdannelse, økonomi og ikke minst følsemessig. Og syntes med det at det er helt rett at kvinner selv, må få bestemme en abort eller ikke. Det handler også om deres kropp. Jeg mener også kvinners rettigheter ble økes iht fødsel og barn, for å hindre flere aborter. Verden over, også her i Norge. Jeg hadde nok valgt abort igjen om de reglene i dag, hadde vært når mine var små. Det jeg savnet den gangen var at fedrene skulle få mer tid med baby, pga tilknytning. Men ikke på bekostning av å miste tid med barnet før første bursdag. Å sende ett åringer i barnehage 5 dager i uka, liker jeg heller ikke. Det var så tydelig at det var for mye, og ikke bra for mine. Første hadde jeg mulighet til å være lengre hjemme med. Så gikk to dager i bh, andre måtte i bh i alder ett fulltid. Og nr 1 gikk det bedre enn med nr 2. Så hadde nok valgt vekk det å få barn i dag. 4-5 timer med egne barn om dagen , hadde jeg ikke syntes var nok, og vanskelig å takle. Og at man ikke skal ha noe valg med å være mer hjemme enn ett år, er bare trist og tragisk gir et barn i tilknytnings alder. Det gagner kun statskassa og arb giver. Så her burde det være mer muligheter, for i det minste kunne jobbe redusert ett år til. Evnt gi far mer tid med barna etter ett års alder. Der baby ikke er avhengig av amming lengre Anonymkode: dfe34...8f8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #71 Skrevet 28. juni 2022 Topsi skrev (6 timer siden): Ca 50% av aborter I USA skjer på kvinner som ikke brukte prevensjon, om de bruker abort som prevensjon, eller begynner med prevensjon etter aborten kan jeg ikke svare på https://www.guttmacher.org/news-release/2018/about-half-us-abortion-patients-report-using-contraception-month-they-became det viser uansett potensialet for å redusere antall aborter med bruk av effektiv prevensjon, og selve abortkonsultasjonen burde vel utnyttes til prevensjonsveiledning i samme slengen I USA har de i noen områder ingen sexusl undervisning på skolen. Og finnes noen organisasjoner som gir dette frivillig til unge. Så en dokumentar på ungdom i et fattig område. Mange av de visste ikke engang at de kunne bli gravide av sex. Det var helt hårreisende hvilke tanker de hadde, fordi ingen fortalte de noe som helst. Så de kunne i det minste ha jobbet for mer informasjon blant unge. Anonymkode: dfe34...8f8 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #72 Skrevet 28. juni 2022 Topsi skrev (9 timer siden): 1% av aborter handler om voldtekt, ca halvparten bruker ikke prevensjon den mnd de blir gravide, i USA 45 % av alle graviditeter i USA var ikke planlagt i 2011. Dette tilsvarer 2.8 millioner. Anonymkode: e3c7f...15e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #73 Skrevet 28. juni 2022 Topsi skrev (8 timer siden): Ca 50% av aborter I USA skjer på kvinner som ikke brukte prevensjon, om de bruker abort som prevensjon, eller begynner med prevensjon etter aborten kan jeg ikke svare på https://www.guttmacher.org/news-release/2018/about-half-us-abortion-patients-report-using-contraception-month-they-became det viser uansett potensialet for å redusere antall aborter med bruk av effektiv prevensjon, og selve abortkonsultasjonen burde vel utnyttes til prevensjonsveiledning i samme slengen Vel, jeg vet ikke hvor nøye du har satt deg inn i seksualundervisningen i USA? Men det er altså så dårlig stilt der at mange unge aner ikke hvordan man blir gravid, eller hvordan kan kan beskytte seg mot det. Åpenbart vil da mange av de som ta abort gjøre det fordi de ikke brukte prevensjon. Alle dere som mener abort ikke burde brukes som prevensjonsmiddel burde heller fokusere PÅ PREVENSJONSMIDLER og seksualundervisning. Anonymkode: 0a4d0...7d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #74 Skrevet 28. juni 2022 8 hours ago, Topsi said: Ca 50% av aborter I USA skjer på kvinner som ikke brukte prevensjon, om de bruker abort som prevensjon, eller begynner med prevensjon etter aborten kan jeg ikke svare på https://www.guttmacher.org/news-release/2018/about-half-us-abortion-patients-report-using-contraception-month-they-became det viser uansett potensialet for å redusere antall aborter med bruk av effektiv prevensjon, og selve abortkonsultasjonen burde vel utnyttes til prevensjonsveiledning i samme slengen Det er ikke akkurat unaturlig at en god del aborter skjer fordi den det gjelder ikke har brukt prevensjon (eventuelt ikke brukt det på riktig måte), å derfra konkludere med at abort brukes som prevensjon blir for meg en merkelig logikk. Anonymkode: 8b4a9...890 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #75 Skrevet 28. juni 2022 Jeg er for selvbestemt abort, og synes det som skjer nå i USA er hårreisende. Det er helt greit at enkelte er imot abort, da trenger ikke de å ta abort men at de skal blande seg inn i hva andre kvinner velger å gjøre med sin kropp basert på religion og livssyn er helt utrolig. Det er heller ingen logikk i å forby abort, det vil forsatt bli utført aborter, men på en utrygg måte. Anonymkode: 00a82...0c6 2
Topsi Skrevet 28. juni 2022 #76 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er ikke akkurat unaturlig at en god del aborter skjer fordi den det gjelder ikke har brukt prevensjon (eventuelt ikke brukt det på riktig måte), å derfra konkludere med at abort brukes som prevensjon blir for meg en merkelig logikk. Anonymkode: 8b4a9...890 Jeg konkluderte ikke med det, jvis du leser hva jeg skriver 1
Topsi Skrevet 28. juni 2022 #77 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Vel, jeg vet ikke hvor nøye du har satt deg inn i seksualundervisningen i USA? Men det er altså så dårlig stilt der at mange unge aner ikke hvordan man blir gravid, eller hvordan kan kan beskytte seg mot det. Åpenbart vil da mange av de som ta abort gjøre det fordi de ikke brukte prevensjon. Alle dere som mener abort ikke burde brukes som prevensjonsmiddel burde heller fokusere PÅ PREVENSJONSMIDLER og seksualundervisning. Anonymkode: 0a4d0...7d6 Jeg vet at i de stater hvor abort er vanskelig er det høyere forbruk av effektiv prevensjon. Når det er sagt er jeg selvsagt for gratis prevensjon og god seksualundervisning, selvsagt 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #79 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For abort, tatt 2, var ikke noe ille. Anonymkode: 34c49...b65 Jeg er også for abort (tidlig i svangerskapet), men håper virkelig ikke folk bruker det som prevensjon. Aner ikke noe om hvorfor du har tatt to, men håper du har gode grunner. Anonymkode: 6fe72...48d 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #80 Skrevet 28. juni 2022 Topsi skrev (14 minutter siden): Jeg vet at i de stater hvor abort er vanskelig er det høyere forbruk av effektiv prevensjon. Når det er sagt er jeg selvsagt for gratis prevensjon og god seksualundervisning, selvsagt Har du kilder på dette? For det jeg har hørt er at de statene der abort nå blir forbudt, også er de statene som ikke gir seksualundervisning. Altså ganske dårlig bruk av prevensjon, for de vet rett og slett ikke om det. Tenåringer blir gravide, og abort er ikke et alternativ. Anonymkode: 6edb8...525 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå