Gå til innhold

Hva tenker dere om abort?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at kvinners rett til abort er livsnødvendig og helt nødvendig for å unngå undertrykking av kvinner. Med det sagt er jeg sterkt i mot unødvendige aborter etter 12 uke og syns det er groteskt at norske politiske partier ønsket utvide abortloven fra 12 til 18 og til og med 22 uke. Senabort er etisk skummelt og kan sette kvinner i fare. Jeg er og sterkt i mot bagatellisering av abort. Selv aborter før 9 uke er ingen "walk in the park", mentalt eller fysisk.

Anonymkode: 68539...9af

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for abort selvfølgelig ved voldtekt, incest og eventuelt om det blir påvist store skader/sykdommer på fosteret eller moren. 
Abort bare fordi det «ikke passer» er ikke god nok unnskyldning. 

Anonymkode: 97a74...df4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for abort, men mot senabort. Grensen går ved der man kan redde et foster som fødes. 

Anonymkode: 48819...c72

• Liker 1
Skrevet (endret)

,,,

Endret av Beeblebrox
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes abort er veldig trist, men tenker det er noe vi må ha mulighet til å gjøre, for all forskning viser at aborter vil foregå uansett, bare på ekstremt utrygge måter om det ikke er tilgjengelig på sykehus. 

Er for selvbestemt abort frem til uke 12. synes egentlig det er mer enn lenge nok. Senere i tilfeller hvor fosteret eller mor er sykt. 

Personlig skulle livssituasjonen vært ganske horribel for at jeg hadde klart å gjennomføre en abort. Og ikke så langt som i uke 12 uansett. Har vært på ul med mine barn i uke 12 og det er absolutt en liten baby :(  

At man i USA og UK og andre land kan ta abort frem til barnet er levedyktig synes jeg er helt skrekkelig barbarisk! 

Anonymkode: 2569a...1c1

Jeg er enig med deg i at abort er noe vi burde begrense, eller bør utføres så tidlig som mulig i svangerskapet. En måte å gjøre det på er lettere tilgang til prevensjon og bedre sexualundervisning både på skolen og hjemme. Grunnen til at en generell regel om 12 uker fungerer Norge er at vi har tilgang på gratis helsehjelp og at å trakkasere kvinner som velger abort er helt uhørt. 90 % av aborter i USA foregår også i løpet av første trimester. 50% via en abortpille. De som venter lenger er ofte svært unge, svært fattige, har ikke tilgang på en abortklinikk der de bor, er i benektelse av svangerskapet på grunn av overgrep, har et svangerskap der de selv er i livsfare, eller bærer på et barn som ikke er levedyktig. Jeg kan ikke se for meg noe tristere enn å tvinge enn å sitte med en pekefinger rettet mot disse menneskene.

PS: Jeg ser at du ikke er mot abort, men jeg ønsker å belyse forskjellene mellom Norge og USA.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg mener at folk som er mot abort er dummere enn de som tror jorda er flat. Eller veldig psykisk syke, eller begge deler.

er veldig for abort. Når man ser på hvor mange udugelige foreldre som er der ute, burde egentlig flere tatt abort. Er også for abort lenge etter uke 12. En født kvinne er ALLTID mer verdt enn et ubetydelig foster.

Anonymkode: 3953b...75f

Jeg er for selvbestemt abort, med vekt på SELVBESTEMT. Slike holdninger som over her der abort ses på som prevensjon og abortpresset der man synes andre mennesker burde ta abort, er helt sykt. Sorteringssamfunn av verste sort, skammelig. Desverre er det mange som utøver slikt abortpress mot kvinner. Abort er en trist ting, men som må være lov for å unngå  stor fare for kvinners helse med ulovlige aborter, straff for uønsket abort som tolkes som provosert abort osv. Men det er opp til den enkelte kvinne å velge et så alvorlig skritt som abort faktisk er. At andre mennesker mener den og den BØR ta abort, er forkastelig. 

Anonymkode: c207e...3c4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er for selvbestemt abort, med vekt på SELVBESTEMT. Slike holdninger som over her der abort ses på som prevensjon og abortpresset der man synes andre mennesker burde ta abort, er helt sykt. Sorteringssamfunn av verste sort, skammelig. Desverre er det mange som utøver slikt abortpress mot kvinner. Abort er en trist ting, men som må være lov for å unngå  stor fare for kvinners helse med ulovlige aborter, straff for uønsket abort som tolkes som provosert abort osv. Men det er opp til den enkelte kvinne å velge et så alvorlig skritt som abort faktisk er. At andre mennesker mener den og den BØR ta abort, er forkastelig. 

Jeg mener at personer som sliter veldig psykisk eller fysisk ikke burde få barn, og ja; de burde ta abort om de blir gravide. Jeg synes ingen barn som er resultat av voldtekt eller incest burde bli født, kvinner som opplever dette burde i mine øyne ta abort. Jeg mener at når kvinnen vet at barnet er veldig sykt eller har syndromer så burde hun abortere og jeg mener at barn som er uønsket av den ene foreldren også ikke burde bli født. Dette er min mening, hva du synes bryr jeg meg nada om. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at personer som sliter veldig psykisk eller fysisk ikke burde få barn, og ja; de burde ta abort om de blir gravide. Jeg synes ingen barn som er resultat av voldtekt eller incest burde bli født, kvinner som opplever dette burde i mine øyne ta abort. Jeg mener at når kvinnen vet at barnet er veldig sykt eller har syndromer så burde hun abortere og jeg mener at barn som er uønsket av den ene foreldren også ikke burde bli født. Dette er min mening, hva du synes bryr jeg meg nada om. 

Du utøver abortpress, og er for et sorteringssamfunn inspirert av Hitler, med andre ord. Skam deg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er ingen tvil om at ordet aborttilhenger er riktig her

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du utøver abortpress, og er for et sorteringssamfunn inspirert av Hitler, med andre ord. Skam deg! 

Ja  her inne er det folk som trakassere og hater på kvinner som velger å bære frem et barn med Downs, og her ser vi da noen som åpenbart mener at en voldtatt kvinne som er imot abort burde utsettes for nok et overgrep med abort. Hva skjedde med selvbestemt abort? Det er abortpress på høyt nivå på KG

AnonymBruker
Skrevet

Elsker abort ❤️ 

Anonymkode: 193ba...87d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørst når. Eg ser på det som mord når det er gjort seint i svangerskapet. Synest det skal vere frivillig og tilgjengeleg. Kva eg tenkjer om det skal ikkje vere relevant for den som skal ta det valget. Eit moderne samfunn må ha nødvendig helsehjelp ellers kjem folk til å ta fram strikkepinner...

Anonymkode: fc139...82b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Elsker abort ❤️ 

Jada  vi har skjønt for lenge siden at frasen "ingen er pro-abort" er bullshit 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Topsi said:

Jada  vi har skjønt for lenge siden at frasen "ingen er pro-abort" er bullshit 

Abort har reddet livet til tusenvis av kvinner. Og sørget for at de har jobb , karriere, en familie. En fantastisk ting. Om menn hadde vært generelt bedre, hadde kvinner kanskje ikke trengt det like ofte. Men menn nekter å bli bedre, så da er abort fantastisk ❤️  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For abort, tatt 2, var ikke noe ille.

Anonymkode: 34c49...b65

AnonymBruker
Skrevet

Husk at abort bare kan benyttes for en kvinne som ikke vil bli mor til ditt barn, du kan ikke ta abort for å ikke bli far. Så bruk kondom du

Jeg har tatt abort i uke 19/20. Var i abortnemnd først. Aborten er rett og slett at fødselen settes i gang. Det er vondt å ta abort, jeg fikk morfin mot smertene.  Fosteret var helt klart et menneske, men jeg trengte ikke være lege for å se at det ikke var levedyktig. Jeg synes ikke grensen bør settes etter utseende (klump, armer, bein, osv) , men grensen bør være der det er en god sjanse for å overleve uten varige me’n. 

Norges regler er helt super spør du meg. Ingen tar abort på gøy, det er pyton. 

Anonymkode: aa71d...06a

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Et foster i første trimester er det samme som en bendelorm, en kreftklump eller en annen parasitt.

De behøver å skade andre kropper for å ivareta sin egen, og det kan lede til smerter, skader, og i verste fall døden. 

Om jeg spiser et eple med en liten bendelorm i seg, er det min fulle rett å fjerne den fra tarmen min to mnd senere - selv om jeg var slapp og ikke sjekket eplet for mulige parasitter.

Et foster er ikke viktigere eller mer spesielt enn noe annet dyr. Det er bare et primitivt, ubrukelig vesen som skader kvinnens kropp og helse. 

Om kvinnen velger denne tilværelsen gjennom hele første trimester forplikter de seg til det, men om en kvinne oppdager at de blir utnyttet for ressursene sine for det som i mange tilfeller er en ulykke, er jeg 100 % støttende for at de får fjernet den. Ikke alle vil ha parasitter inni seg, og det er forståelig. 

Forresten utføres 74 % av aborter i USA (2005) av kvinner som ikke har råd til å ta vare på et barn. Det er faktisk ingen dokumenterte fakta på at kvinner går gjennom abort som prevensjon - heller motsatt, de fleste uønskede graviditeter er fordi pilla/kondomet feila, voldtekt mm. 

Anonymkode: e3c7f...15e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Eg ser på det som mord når det er gjort seint i svangerskapet

Ingen går til 35 uker for så å bare " nei gidder ikke, vil ta abort".
Når man tar abort veldig så sent i svangerskapet, så er det en god grunn til det.
Dette er mødre og fedre som har kjøpt inn seng og malt babyrommet. Som har fortalt familien og alle gleder seg. Men så er noe galt. Veldig galt. Og den eneste løsningen er dessverre abort. 

• Liker 5
Skrevet

Mange nordmenn eier ikke evne til å tenke selv, og snur sitt moralske kompass og synspunkt etter vinden.

Full respekt for de som faktisk har vært i mot abort hele veien - selv om jeg er uenig. Alle andre er bare «påhoppere» av politiske og moralske trender. Ved konfrontasjon så har de «ikke turt å si sin mening før» pga redsel for å bli stemplet. Buhu, cry me a river. Greit om du går på videregående - men etter man har blitt voksen bør man ha en ryggrad til å tåle å stå for dem man mener er rett. Selvfølgelig  kan man skifte mening, men ikke like ofte som man skifter underbukser. 

Stand for something - or you will fall for everything.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er pro og con

pro Den norske grensen er ok, og det er ikke min jobb å dømme andre

con Ser på det som drap så kunne ikke tatt selv

Summert: De norske reglene er ok, er tross alt ikke min kropp, men ville ikke tatt abort selv 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...