Gå til innhold

Hva tenker dere om abort?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at muligheten for abort er veldig viktig, det er i allefall ikke noe som gamle religiøse menn og hysteriske bedehuskvinner skal bestemme.

Anonymkode: cc97e...38e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at abort er noe som kun skal gjøres når det er absolutt nødvendig, og føler at alt for mange tar for lett på det. Selv om det ikke defineres som drap, så tar man livet av begynnelsen på et menneskeliv.

Tidspunktet er også viktig. Gjøres det tidlig nok så er det en ting, men senaborter som man driver med i USA er motbydelig og barbarisk. Et foster kan være levedyktig så tidlig som 21 uker, og i Norge vil det bli forsøkt reddes etter 24 uker.

Jeg kunne aldri tatt abort selv, og var dermed veldig påpasselig med prevensjon før jeg var klar for å bli gravid. Når det er sagt så ville jeg aldri vært kvalm mot noen som valgte abort, selv om det i mange tilfeller gjør meg trist. "Bare ta abort," er noe man hører alt for mye. 

Anonymkode: 10532...f54

• Liker 3
Gjest rabrabara
Skrevet

Hvorfor må vi plutselig begynne å «tenke noe om abort»? Lovlig abort er stort sett akseptert og trygt og normalt. Må vi gå baklengs og begynne å tvere på dette bare fordi mange som bestemmer i usa tydeligvis er konservative egoidioter som later som om de er verdistyrt? Jeg tenker nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Etter 2. trimester er det jo ikke abort av en liten celleklump man tar med vakuum. Da er abort i praksis en provosert dødfødsel. Det er så utrivelig at jeg nekter å tro at det er noe kvinner gjør bare "fordi det ikke passer akkurat nå". Det tenker man kanskje i uke 5 når man tar abortpille.

Anonymkode: 6bd57...887

Forskningen/statistikken internasjonalt og nasjonalt tilsier at det er riktig ja.

De aller fleste aborter skjer tidlig, og så tar man et mindre antall rundt uke 12.

Angrepille et par dager etter forventet mens er veldig annerledes enn å få se noe som faktisk liknet et minimenneske i uke 10-12 ja.

Du som skriver at man ikke ser noe annet enn en klump i uke 12 har åpenbart ikke hatt ultralyd da - det har jeg. 

I uke 6 var det bare en rar liten mikroskopisk klump, men kunne høre hjerteslag. 

Anywho: jeg er ikke positiv til abort - men mener kvinner ikke kan tvinges til å bære frem et barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Abort er noe vi trenger. Man trenger ikke å like det, man trenger ikke å støtte det og man trenger ikke å ta abort selv. Men man skal respektere at det er noe som er nødvendig, og det er de som velger å ta i bruk tilbudet.

Jeg kan ikke forstå at abort brukes som prevensjon som mange får det til å høres ut. Det er mye smerte og blod man skal gjennom ved å ha en abort. Det er ikke noe jeg tror noen gjør frivillig, bare fordi de ikke gadd å bruke noe prevensjon.

Abort er noe noen velger for egne grunner. Det kan være økonomi, det kan være voldtekt, det kan være graviditet utenfor livmoren.

Det er mange grunner for å ta abort. Og det er ingen andre enn kvinnen som er gravid som har noe med hvorfor.

Jeg kan ikke si at jeg støtter alt som skjer i USA. Kan ikke forstå at man kan få lov å ta abort av det jeg vil kalle en baby i uke 36. Jeg er tante til noen som er født i uke 36, og ja, det er å dra den for langt. Men opp til fosteret er blitt stort nok, sterkt nok og utviklet nok til å kunne overleve utenfor livmoren, da mener jeg det er greit å ta abort. Det er også kanskje i visse andre tilfeller nødvendig å foreta en abort i noe senere, om noe har skjedd og fosteret holder på å dø, og det ikke finnes en måte å redde det på, men vil tro at de fleste på det tidspunktet vil gå gjennom med et keisersnitt for så å prøve å redde barnet utenfor livmoren.

Men uansett jeg er for abort. For det er nødvendig. Det er helt grusomt det som skjer i USA, at kvinner nå kan ende opp i fengsel for at de opplever en spontanabort. Kvinner sletter apper der man kan legge inn syklusen. De kaster alt av papirer rundt syklusen de har logget, for alt kan bli brukt mot dem på et senere tidspunkt for å si at de er skyldig i drap.

Mange kan si at situasjoner der kvinnens liv er i fare så er abort godtatt med de nye lovene. Hvem bestemmer når mor sitt liv er i nok fare? Hva betyr det? Må mor være sekunder fra å dø? Må man vente på at hjertet til fosteret ikke slår lengre? Må man vente til at en eggstokk revner og mor blør ut før de kan gjøre noe? Problemet er at mange mener at hjertelyd hos fosteret = liv = abort er forbudt. Altså mor sitt liv må gå tapt for fosteret sitt liv er viktigere. 

Anonymkode: 6edb8...525

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Respekterer de som mener abort er galt og at de aldri ville tatt det selv. Er selv en som har sagt at jeg aldri kommer til å ta abort da jeg føler det er feil for meg. Men syns det er sinnsykt viktig at abort er lovlig og tilgjengelig og syns det er skremmende at noen ønsker å innskrenke mulighet/gjøre det forbudt. Liker lovene vi har i Norge (selv om jeg mener en nemd i mange tilfeller blir overflødig). Mener det er opp til hver enkelt å velge abort, og at det er ingen andres business.

Anonymkode: 2ca86...c81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at folk som er mot abort er dummere enn de som tror jorda er flat. Eller veldig psykisk syke, eller begge deler.

er veldig for abort. Når man ser på hvor mange udugelige foreldre som er der ute, burde egentlig flere tatt abort. Er også for abort lenge etter uke 12. En født kvinne er ALLTID mer verdt enn et ubetydelig foster.

Anonymkode: 3953b...75f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at folk som er mot abort er dummere enn de som tror jorda er flat. Eller veldig psykisk syke, eller begge deler.

er veldig for abort. Når man ser på hvor mange udugelige foreldre som er der ute, burde egentlig flere tatt abort. Er også for abort lenge etter uke 12. En født kvinne er ALLTID mer verdt enn et ubetydelig foster.

Anonymkode: 3953b...75f

Så etter ditt syn respekterer du ikke de som velger å føde, når DU mener de burde tatt abort....

Anonymkode: 0dc64...ca1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest rabrabara
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så etter ditt syn respekterer du ikke de som velger å føde, når DU mener de burde tatt abort....

Her tror jeg du enten misforstår (og paradoksalt nok beviser poenget), eller bare vrir på. Jeg tror vedkommende ikke respekterer noe som ville tvunget henne til å føde når hun ikke ønsket, ville eller greide det. Eller som tvang noen andre. 

Det er ikke abort som blir ulovlig gjennom lovgiving: det er er trygge aborter og aborter for de som ikke har ressurser til å få gjennomført det andre steder. 

AnonymBruker
Skrevet
rabrabara skrev (1 minutt siden):

Her tror jeg du enten misforstår (og paradoksalt nok beviser poenget), eller bare vrir på. Jeg tror vedkommende ikke respekterer noe som ville tvunget henne til å føde når hun ikke ønsket, ville eller greide det. Eller som tvang noen andre. 

Det er ikke abort som blir ulovlig gjennom lovgiving: det er er trygge aborter og aborter for de som ikke har ressurser til å få gjennomført det andre steder. 

Jeg misforstår ikke, hun sier rett ut at flere BURDE tatt abort

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg misforstår ikke, hun sier rett ut at flere BURDE tatt abort

Tror nok det hun mener er at i tilfeller der ekstremt ressurssvake/uegnede foreldre får barn, hadde det vært like greit om det ble tatt abort i stedet for... derfor er ikke tilgang til abort noe som bør skrenkes inn akkurat. 

Anonymkode: 950a4...323

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aktivister ja. For det første så skjer de aller fleste aborter i Norge før uke 12, og oftest medikamentelt. 

Jeg så bare de første 3 minuttene her som liksom viser uke 12+ aborter.   Det er ikke slik det foregår i Norge i uke 12 +. Her får man medisiner som fremkaller rier slik at fosteret fødes. Ikke snakk om å rive ut armer og bein. 

Anonymkode: 5c675...657

Du vet ikke hvordan en kirurgisk abort foregår altså?

Anonymkode: ed0d5...d74

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

I uke 12 er det ikke masse "armer og bein", det er en bitteliten klump. Akkurat det samme som kommer ut under medikamentell abort som under utskrapning. 

Anonymkode: fa12f...e4e

Nei, det er ikke en bitteliten klump. Kvalmende måte å uttale et lite levende menneske på😡

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var imot abort og valgte å bære fram barnet som 19-åring. Men da jeg ble gravid igjen etter å ha født 3 perfekte barn, valgte jeg abort. Da ble det en enkel pille i uke 7, og det var et valg jeg er glad for. Det hadde vært en veldig stor ekstrabelastning å ha 4 barn!

Anonymkode: a2967...b6d

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man ikke kan bestemme over sin egen kropp, så bor man ikke i et fritt land.

Anonymkode: 09b47...603

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid vært positiv til abort, og er det enda. Jeg tenker det er en fin måte og ikke ende opp som far med en kvinne jeg ikke ønsker barn med. Men før de nyhetene fra usa hadde jeg liten kunnskap om hvordan en abort utføres. Jeg har alltid trodd man bare tok en pille og tok knekken på babyen på den måten og at det bare var en klump med dna som ikke lignet et menneske enda. Men nå så har jeg sett en video som forklarer åssen en abort utføres og syntes egentlig det er ganske barbarisk og motbydelig hele prosessen. Jeg er fortsatt positiv til abort siden jeg vil ikke få barn med ons eller lignende, men samtidig har jeg fått et ganske annet syn på det.

Hva tenker dere om abort?

Anonymkode: 6ddf3...e9c

Jeg er veldig imot det, men er enig hvis barnet er så syk eller ikke har et verdi liv,eller bare lever i noen minutter er abort helt ok. ikke pga barnet har Downs syndrom og slike ting.

Mange ting handkappende barn får ikke en sjans engang og mange kan funker veldig godt

Anonymkode: b59c6...47c

Skrevet

Jeg er tilhenger  av fri abort. Samtidig har jeg alltid prøvd å unngå situasjon. Driter hva usa gjør. Mener, vi som kvinner kan velge selv. Skal vi lure noen, eller er vi i et godt forhold hvor det planlegges i fellesskap. Jeg kunne lurt sambo i mange år. Før vi ble sammen. For meg var det uaktuelt. Helt feil. Da vi omsider ble sammen, for meg, jeg var for gammel. Han fikk ikke noe valg da, men var enig. 

Skrevet (endret)

Jeg er imot alle aborter som tar et liv når to ellers cil leve, for abort for å redde et liv hvis to vil dø, og hvis det står om mors liv eller fosterets liv synes jeg ikke at en kvinne skal være en dødsdømt kuvøse, det er moralsk rett å ta abort for å redde mors liv. 

Jeg mener kvinner uansett ikke skal straffes for abort, og jeg ser at abort skjer i komplekse situasjoner der kvinner lever virkelige liv, så selv om jeg aldri legger skjul på hva jeg mener om.abort per se, ville jeg aldri fordømt en kvinne som forteller at hun har tatt abort, selv om jeg fordømmer at abort skal være lov

Endret av Topsi
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...