Gå til innhold

Ukonsentrert 7 åring...

Fremhevede innlegg

Gjest Kålungen
Skrevet

Jeg er litt bekymret for sønnen min på 7 år.

Han går i 2 klasse. Jeg snakka med læreren hans her om dagen, og hun forteller at han er fryktelig ukonsentrert.

Han surrer med alt annet enn det de skal gjøre, han får aldri gjort det han skal på skolen. Han sitter alene, men det er ikke noe hinder for å tulle og tøyse med de i nærheten....

Roter bort viskelær og skrivesaker, legger igjen jakker ute, og glemmer beskjeder like fort som han får de.

Han er flink faglig, men leser fortsatt litt hakkete, det er ikke ordentlig flyt i lesingen ennå.

Ellers er han veldig omsorgsfull mot alle, viser følelser og er en blid og glad gutt.

Han har mange venner og er populær.

Det bare surrer veldig mye i hodet hans hele tida tror jeg :forvirret:

Hva kan vi gjøre for å bedre konsentrasjonen hans, er det noen med erfaringer/tips??

Setter pris på gode råd her, vil ikke at han skal bli hengende etter pga dette :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt om dem som sliter voldsomt med konsentrasjonen pga matintoleranse. Viktig å finne ut av dette tidlig, så guttendn slipper å måtte lære hele grunnskolen som voksen.

Sukker kan også være en årsak, selv om han kanskje ikke får mye. Melk en annen. Gluten/hvetemel en tredje, ev en kombinasjon av flere.

Verd å ta en sjekk?

Ofte slår det ikke ut hos legen, og man må teste på egenhånd. Det kan være slitsomt, men man merker ganske raskt om det er en bedring (uker, enkelte ganger dager).

Kan også være at han kjeder seg på skolen, ikke ser vitsen. Kan han mye av det de lærer fra før? Mange unger skjønner ikke hvorfor de må lære ting og gjøre alt som de kan fra før, og da mister de konsentrasjon i timene.

Skrevet

Enkelte barn er bare mer ukonsentrerte enn andre, og det behøver ikke ha noe med kostholdet å gjøre. Selvfølgelig er det greit å få det eliminert, men noen er som sagt bare mer ukonsentrerte.

Jeg tror han vil vokse det av seg, men er du veldig urolig kan du kanskje få en utredning av ppt. Snakk med læreren og spør om det er nødvendig, for de fleste lærere har sett ganske mye, og vet når de bør kontakte ppt.

Skrevet

Alle er forskjellige, noen er mer ukonsntrerte enn andre. Jeg ville forsøkt å hjelpe han med gode vaner/rutiner, men ikke overreagert; han er tross alt bare syv år - og gutt. De er ofte litt mer "svimete" enn jentene ;) Hadde et par stykker da jeg jobbet på skole også, men det løste seg etterhvert :)

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Spør du meg så høres han ut som en helt normal 7 årig gutt :-). Det er ikke så fryktelig mange som har flyt i lesingen sin i andre klasse

Gjest Kålungen
Skrevet

Takk for svar!

Jeg skal prøve med omega 3+6 og se om det hjelper. Uansett skader det ikke å få det i seg.

Han kan ikke det de lærer på skolen, så det har nok ikke noe med det å gjøre.

Vi skal snart på foreldresamtale på skolen, og skal høre ang ppt da, om hun tror det er nødvendig.

Blir jo litt bekymret, særlig når læreren også blir det....

Jeg har tenkt om han kan ha adhd, har hørt at de da er veldig ukonsentrerte.

Men vet egentlig ikke så mye om den sykdommen, har hørt at de også kan være veldig utagerende og hissige, men det er han ikke.

Det går på konsentrasjon, sviming og litt lopper i blodet til tider.

Men han er er en generelt svimete unge, veldig mye fantasi og tenker mye.

Tok en prat med han om dette, og jeg sa at han måtte begynne å konsentrere seg mer, og ta beskjeder han får.

Han hadde jobbet med det på skolen i går, og var veldig stolt av seg selv, for han hadde gjort alt han fikk beskjed om. Han hadde t.o.m spurt en av lærerene om hun syns han konsentrerte seg bedre, og hunn hadde sagt at i dag hadde han vært kjempeflink. Det var han fryktelig stolt over, og han sa at det skal han fortsette med også.

Stakkar, han er god da ;)

Han liker jo å være flink, men så er det så mye annet som er mer spennende enn å jobbe i bøkene.

Takk for råd alle sammen, jeg suger det til meg, og skal prøve det ut :klem:

Skrevet

Han tar det jo til seg når han får beskjed, det er jo flott! Tror nok ikke hna har ADHD gitt...

Hva med å prøve "Jeg kan"? Hør om de bruker det på skolen hans. Er egentlig noe vi brukte i SFO, men det kan jo brukes overalt

Gjest Kålungen
Skrevet
Spør du meg så høres han ut som en helt normal 7 årig gutt :-). Det er ikke så fryktelig mange som har flyt i lesingen sin i andre klasse

Det var det jeg også trodde, så det har jeg ikke reagert på.

Syns han er flink til å lese jeg.

Før læreren hans nevnte det, og på henne hørtes det ut som det ikke var helt vanlig...

Hun sa at han har knekt lesekoden, men mangler flyten, og at det må vi jobbe med.

Gjest Kålungen
Skrevet
Han tar det jo til seg når han får beskjed, det er jo flott! Tror nok ikke hna har ADHD gitt...

Hva med å prøve "Jeg kan"? Hør om de bruker det på skolen hans. Er egentlig noe vi brukte i SFO, men det kan jo brukes overalt

Hva går det ut på?

Prøver det gjerne jeg ;)

Skrevet (endret)

Det er to produkter som sto omtalt i VG for en tid siden. Eye Q og Eskomo 3-kids har vært brukt i undersøkelser med svært gode resultat.

Du kan lese litt mer her.

Både Eye Q og Eskimo får du kjøpt på helsekostbutikker.

Vil bare legge til at jeg heller tror ikke han har ADHD, men virker som en helt vanlig, ukonsentrert 7 åring ;) Det går over, det er min erfaring. Når det gjelder lesingen, så skal du ikke bekymre deg, det er et veldig stort sprang på barn i den alderen, og det er nok mange som ikke leser skikkelig enda.

Endret av Marillia
Skrevet

I korte trekk går det ut på å fjerne uønsket adferd hos barn. De er med på hele "greia", fra begynnelse og planlegging, til slutt. Man setter seg ned med barnet og snakker om den tingen man vil de skal kutte ut, det kan være alt fra å slenge sko i gangen til banning og "verre" ting. Saken er at det må være veldig spesifikt det barnet skal endre. Så skriver man på en plakat, vi hadde ferdig trykte, en slags "kontrakt" hvor man skriver hva barnet skal slutte med/begynne med, hvem som er støttespillere (her velger barnet voksne eller barn som det tror kan hjelpe til med å huske på det som skal gjøres), det velger et navn på "saken" og et kraftdyr (f.eks supermann e.l., bilde limes på plakaten). Man velger også et ord som skal brukes for å minne barnet på hva det jobber med, det velger også barnet selv (f.eks. "BATMAN!")

Videre bestemmer man når man skal skal ha nådd målet samt at man bestemmer premien. Her skal barnet ha medbestemmelsesrett, ferietur til Florida er kanskje litt i overkant, men vi hadde bare beskjedne ønsker fra "våre" barn, f.eks. tur i svømmehallen, bake kake, ha fest i klasserommet en time på fredag osv.

Og det funket så bra!!!

Vi hadde en som skulle gå på do helt alene, låse døren og få til alt selv (hun tisset på seg store deler av første klasse, og i 2. klasse måtte hun ha døren på gløtt og en voksen utenfor for å passe på) - i løpet av tre uker låste hun døren og gikk uten å føle behov for å meddele hvor hun gikk.

En annen var kresen, spiste veldig "skjult" (la skiven ned i boksen for hver bit, spiste som en fuglunge etc), pluss at hun ikke torde å be om annen mat dersom det var noe hun ikke likte. Etter kort tid (snakk om en uke eller to) rakk hun hånden i været så fort maten kom på bordet og ba høy og tydelig om knekkebrød med brunost :)

Hadde en gutt som sleit med verre ting, han var "verstingen" på skolen, men selv han klinte til og gjorde det så bra! Han ønsket seg i premie at jeg måtte ringe hjem til moren en fredag for å fortelle hvor flink han hadde vært :ler:

Skjønner det godt, for det var stadig telefoner hjem der fra rektor m.m. fordi han gjorde gale ting, så han ville glede moren med en hyggelig telefon :) Har sjelden sett en så stolt unge noen gang! Han lyste på vei fra skolen den dagen, og hadde fått bestemme middagen den kvelden :)

Men hør med skolen om de har noe sånt opplegg. Hos oss ble det veldig populært, alle ville være med på det, og vi hadde til slutt fest for alle SFO-basene som "storpremie" forid de ble så mange :ler:

Er ikke å mye som skal til for å få det til, jeg har også brukt det hjemme med stort hell.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Høres ut som et fantastisk opplegg. , men på skolen vår har de ikke ressusser til og bruke så mhye tid på den enkelte :(. Skulle ønske det for datteren min spiser ikke på skolen

Skrevet
Høres ut som et fantastisk opplegg. , men på skolen vår har de ikke ressusser til og bruke så mhye tid på den enkelte :(. Skulle ønske det for datteren min spiser ikke på skolen

Åh, men det tar jo ikke lang tid engang! Litt i begynnelsen riktignok, men når vil kjørte i gang hadde vi bare oppfølgingsmøter en gang i uken med ungene (tok de ut i grupper).

Gjest Kålungen
Skrevet

Høres interessant ut det opplegget der!

De driver nok ikke med det på skolen hans, da hadde jeg nok hørt om det.

Men jeg kan jo spørre læreren hans om hun kan tenke seg å hjelpe oss litt med det, følge det opp på skolen og gi oss tilbakemeldinger.

Takk for tipset!

Skrevet (endret)
Han surrer med alt annet enn det de skal gjøre, han får aldri gjort det han skal på skolen. Han sitter alene, men det er ikke noe hinder for å tulle og tøyse med de i nærheten....

Roter bort viskelær og skrivesaker, legger igjen jakker ute, og glemmer beskjeder like fort som han får de.

Han er flink faglig, men leser fortsatt litt hakkete, det er ikke ordentlig flyt i lesingen ennå.

Ellers er han veldig omsorgsfull mot alle, viser følelser og er en blid og glad gutt.

Han har mange venner og er populær.

Det bare surrer veldig mye i hodet hans hele tida tror jeg  :forvirret:

Hva kan vi gjøre for å bedre konsentrasjonen hans, er det noen med erfaringer/tips??

Setter pris på gode råd her, vil ikke at han skal bli hengende etter pga dette  :tristbla:

Høres veldig lik ut min sønn da han var på den alderen.

Når alle andre var ferdige med oppgaven de skulle gjøre så hadde han knapt åpnet boka.

Han var også en tenker som din, med mange tanker i hodet.

Han klarte seg faglig bra og er veldig sterk språklig.

Ingen grunn til å mistenke noe som helst.

I dag er han 15 år og har nylig fått diagnosen ADHD uten hyperaktivitet.

Han har ingen lære- og lesevansker, men har store problemer med konsentrasjonen. Dette ble ikke synlig før han kom over på ungdomsskolen. Da kunne han ikke flyte på det han husket fra timene og resultatene ble dårlige.

Endret av Persille
Skrevet

Jeg er litt lite begeistret for slike diagnoser jeg. Greit nok der det er reelt, men til tider kan pedagoger bli litt VEL opptatt av å sette diganoser og merkelapper på unger som ikke er helt A4.

De ville gjøre det med meg, men mor og far blånektet i mange år. Til slutt sa de ja til utredning; konklusjon; ingen spor av ADHD, ingen konsentrasjonsvansker, bare overgjennomsnittet intelligent for alderen, og en type persom som sa fra når hun ikke var enig. Sånt tålte ikke mine lærere, og ville "løse problemet" ved å finne noe galt ved meg

Skrevet

I vårt tilfelle var det ingen lærere som var det du kaller overivrige.

De så fint lite faktisk. Vi andre rundt ham også.

Men det ble et stort problem på ungdomsskolen. Jeg visste godt hva min sønn var god for og jeg så at han ikke fikk brukt ressursene sine. Han kunne så mye mer enn det som kom fram i skolesituasjone. Han ble frustrert og fikk etter hvert et dårlig selvbilde. Drømmen om en bestemt studieretning på videregående kunne han bare se langt etter. Nå har han endelig tro og håp at han kan.

Jeg sier absolutt ikke at hvert barn som ikke er A4 skal ha noen diagnose.

Det er (burde iallfall være) plass for variasjoner.

Da jeg skrev mitt svar til trådstarter så var det på bakgrunn av at andre avviste at det kunne være ADHD. For jeg visste at det faktisk kan være det.

Selvfølgelig så har ikke alle distre 7-åringer ADHD ;)

Alle som har ADHD er ikke hyperaktive, agressive og småkriminelle og med lese- og skrivevansker.

Har man sett en med ADHD så har man sett EN.

Skrevet

Gutten min er 7år, og høres ut som din.

Snill, omsorgsfull, har mange venner.

Men han har lopper i blodet, faller av stoler, glemmer beskjeder, er opptatt av hva som skjer utenfor vinduet o.l.

Han har knekt lesekoden, men har ikke flyt.

Men flyt har heller ikke datteren min, som er like gammel,

men uten alle disse loppene.

Andre guttemammar nevner mange av de samme tingene,

så jeg ser på han -og din- som en helt normal, aktiv liten gutt

som er nysgjerrig på det meste.

De vil nok vokse dette av seg, slik jeg ser det.

For en lærer kan det nok være litt slitsom, spsielt hvis det er mange gutter av denne typen i klassen.

Er det derimot mange jenter i klassen, blir nok gutten(e) mere synlig,

da de ofe har mere lopper enn jenter.

Selv om det selvfølgelig er jenter som har det og!!

klem ceca ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...