Gå til innhold

Melde til barnevernet anonymt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det best å melde anonymt til barnevernet? Jeg er generelt bekymret pga hjemmesituasjonen til noen jeg kjenner godt, men en spesiell hendelse gav større grunn til bekymring. Dersom jeg skriver om hendelsen i bekymringsmeldingen er jeg ikke lengre anonym. Foreldrene til barnet er veldig ustabile og kan finne på å skade meg eller andre i familien dersom de finner ut at jeg melder dem (psykisk syk og rus).

Forklarte situasjonen på tlf til alarmtelefonen til barn og unge, som sa at dette er en alvorlig grunn til bekymring og at det må meldes, men de hadde ingen råd om hvordan melde anonymt. Kan man skrive en generell bekymringsmelding, levere den personlig og fortelle muntlig til barnevernet hva som er grunnen, og forbli anonym? Noen som har erfaring? Er redd anonyme meldinger ikke blir tatt seriøst, men er redd for meg selv også. 

Anonymkode: 9f4b0...0ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringe eller sende brev i posten er metodene for å forbli anonym. Digitale løsningen er ikke anonym. 

Skrevet

Du ringer og lar vær å si navnet ditt, evt sier du ønsker å melde ifra anonymt. Eller så kan du laste ned et skjema for bekymringsmelding, sende i posten uten å oppgi hvem du er. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan er det best å melde anonymt til barnevernet? Jeg er generelt bekymret pga hjemmesituasjonen til noen jeg kjenner godt, men en spesiell hendelse gav større grunn til bekymring. Dersom jeg skriver om hendelsen i bekymringsmeldingen er jeg ikke lengre anonym. Foreldrene til barnet er veldig ustabile og kan finne på å skade meg eller andre i familien dersom de finner ut at jeg melder dem (psykisk syk og rus).

Forklarte situasjonen på tlf til alarmtelefonen til barn og unge, som sa at dette er en alvorlig grunn til bekymring og at det må meldes, men de hadde ingen råd om hvordan melde anonymt. Kan man skrive en generell bekymringsmelding, levere den personlig og fortelle muntlig til barnevernet hva som er grunnen, og forbli anonym? Noen som har erfaring? Er redd anonyme meldinger ikke blir tatt seriøst, men er redd for meg selv også. 

Hvis du melder anonymt så er det ikke mye hold i bekymringsmeldingen, og da er det en stor mulighet for at det ikke blir fulgt opp. I og med at de får mange meldinger hver dag de faktisk må følge opp. 

Jeg ville sende en anonym bekymring, men ombestemte meg og sto frem med navn og alt. Og det er fordi de sa at hvis jeg gjør det anonymt, er det en stor sannsynlighet for at de ikke kan følge opp, og det er pga flere ting. 

Du burde bare stå med navn og alt, samme faen hva de to voksne mener - du har en plikt ovenfor et uskyldig barn. 

Anonymkode: a3bed...37d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mwfa skrev (1 minutt siden):

Du ringer og lar vær å si navnet ditt, evt sier du ønsker å melde ifra anonymt. Eller så kan du laste ned et skjema for bekymringsmelding, sende i posten uten å oppgi hvem du er. 

Altså hæ? Hvis man melder en bekymring til barnevernet så ringer man eller møter de fysisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er er redd de skal skade deg så ringer du også politiet. Jeg mener sikkerheten til et barn kommer først, en voksen vet å beskytte seg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså hæ? Hvis man melder en bekymring til barnevernet så ringer man eller møter de fysisk. 

Må ikke møte de fysisk, kan ringe, da skriver de notater underveis i samtalen og lager en bekymringsmelding ut i fra det. 

Eller man kan sende i posten et skjema som man kan laste ned. 

Kan sikkert møte fysisk også, hvis man har veldig lyst. 

AnonymBruker
Skrevet

Du ringer, melder og oppgir ditt fulle navn. 
Det er vel fremtiden til barna som er viktigst ? 
Om de er så ustabile som du sier så er det iallfall nødvendig at du sier i fra. 
Om du er redd for din egen sikkerhet så varsler du om det i tillegg, og ber om tiltak 

Anonymkode: 309a0...f05

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er jo ikke om ts skal ringe eller sende brev ol. 

Hun lurer på hvordan hun kan forklare hendelsesforløpet til en spesiell hendelse uten at foreldrene skjønner at det er ts som har meldt. Det var sikkert kun ts som var vitne til hendelsen. 

Anonymkode: 82b6a...dde

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet her er jo ikke om ts skal ringe eller sende brev ol. 

Hun lurer på hvordan hun kan forklare hendelsesforløpet til en spesiell hendelse uten at foreldrene skjønner at det er ts som har meldt. Det var sikkert kun ts som var vitne til hendelsen. 

Anonymkode: 82b6a...dde

Da ville jeg bare ring og forhørt meg med barnevernet og få det forklart. Ikke hendelsen, men situasjonen og hvordan det kan gjøres anonymt men ha med hendelsen. Det er det mest sannsynlig barnevernet som sitter med svar på. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er bekymret for dette barnet, må du nesten stå for det. Anser du dette som alvorlig, så klarer du å fremsi navnet ditt også. Du må tenke på at du gjør det for barnet sin skyld. 

Anonymkode: 1011d...cc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe problem å melde anonymt! Skriv den på papir og send den inn, men du må huske at mest sannsynlig sitter du på informasjon som ingen andre har og med det vil det være enkelt for de som blir meldt til barnevernet å skjønne hvem som har meldt i fra så da må du vurdere om det egentlig har noen hensikt å melde anonymt, da må du i såfall forfatte meldingen på en måte som er mer generell.

Anonymkode: fb486...5a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja,men du må være klar over blir det sak og det blir snakk om rettsak og omsorgovertakelse må du vitne og er ikke lengre anonym

Anonymkode: bc18d...63d

AnonymBruker
Skrevet

Synest det er rart at barnevernet ikke allerede er inne i denne familien, slik du beskriver at det er både psykiatri og rus.

Anonymkode: ba33c...0cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 0bde8...043

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du er bekymret, men her tror jeg du bare må stå i det og tørre å melde ifra om alt du vet. Hvis du sender en anonym melding om litt difffuse, generelle ting, så risikerer du at barnevernet ikke tar tak. Synes du bør beskrive den konkrete hendelsen, selv om du da mest sannsynlig blir gjenkjent. Lett for meg å si da... 

Når det gjelder sikkerheten, kan dere klare å holde dere unna til barnevernet har grepet inn, eller blir det umulig pga barna? Tenker at hvis dere er inne og passer barna, så kan dere jo ikke gjemme dere og unngå dem heller. ikke enkelt. Men ville i hvert fall ha vært helt åpen med barnevernet om at disse foreldrene kan være farlige. Håper barna får hjelp så snart som mulig!

Anonymkode: 7a5cb...f3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Synest det er rart at barnevernet ikke allerede er inne i denne familien, slik du beskriver at det er både psykiatri og rus.

Anonymkode: ba33c...0cd

mange som ikke tør melde fra. Også kan det være at de tar seg sammen ute blant folk. Da vil det kun være folk som kjenner dem godt, som ts (regner jeg med) , som kan gripe inn.

Anonymkode: 7a5cb...f3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...