AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #41 Del Skrevet 11. juli 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Rut Ester Sara Hagar Jezabel Kommer jeg på, men det er på grunn av a handmaid's tale serien. Anonymkode: c08b2...4d9 Miriam Elisabeth Anonymkode: d393e...710 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #42 Del Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 11.40): Du må sette deg inn i bibelhistorien. Adam var det første mennesket Gud skapte. Adam var opprinnelig gift med Lilith, men Lilith var ikke lydig og ønsket sin frihet. Adam og Lilith fikk flere barn. Lilith forlot adam, eller Gud fjernet Lilith fordi hun var ulydig (Bibelen de uklar her), og så skapte Gud Eva i Adam sitt bilde. Eva ble skapt av av Gud TIL Adam. Eva skulle tjene Adam slik Lilith ikke gjorde, og derfor ble hun skapt av Adam sitt ribbein. De fikk mange barn, men kun tre av dem er navngitt i Bibelen; Kain, Abel og Set(h). Set ble født 800 år etter Kain. bibelen sier altså at Adam var der _første_ mennekset Gud skapte, ikke de eneste. Gud skapte mange mennesker, han befolket Paradis. Disse andre menneskene er ikke viktige for historien Bibelen forteller, deformer de ikke nevnt med navn eller egne historier. Kun Adam og Eva sine sønner er viktige fordi det er de som fører slekten videre. Kvinnen er en dødsmaskin, og de skal føde med smerte som en straff for å ha spist fra kunnskapens tre. Eva betyr liv, som er en referanse til å føde. Anonymkode: d4487...3b0 Hæ? Adam og Eva var først, det er jo det vi lærer... Anonymkode: 0a074...7b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 12. juli 2022 #43 Del Skrevet 12. juli 2022 Det står uansett at Adam og Eva fikk 2 sønner og det tilsier 2 barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 12. juli 2022 #44 Del Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 11.29): Hvorfor sier folk at den er ekte da? Anonymkode: 7cd76...2d2 Fordi den er en religiøs tekst. De hevder å være sanne. Ellers ville de hatt null verdi for troende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #45 Del Skrevet 12. juli 2022 Lawyam skrev (20 minutter siden): Det står uansett at Adam og Eva fikk 2 sønner og det tilsier 2 barn. Ikke nødvendigvis..helt vanlig at døtre ikke nevnes i eldre skrifter. Anonymkode: 04eeb...1f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 12. juli 2022 #46 Del Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 11.25): Så det du sier er at bibelen er en eventyrbok? På lik linje som Asbjørnsen og Moe? Anonymkode: 7cd76...2d2 Du har faktisk et poeng der. Ikke en eventyrbok, men i stor grad historier som er blitt muntlig overlevert før de ble nedskrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 12. juli 2022 #47 Del Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hæ? Adam og Eva var først, det er jo det vi lærer... Anonymkode: 0a074...7b9 Les selv. Tenk så over hva som er hensikten med f.eks. skapelsesberetningen. Hvilken reaksjon ønsket han som skrev den å få fra leseren? Bibelens skapelsesberetning er ikke bare en historie om liv, men også om synd og straff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 12. juli 2022 #48 Del Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 12.32): Da kan du ikke mye om evolusjonsteorien, vi stammer ikke fra apene men vi har felles forfedre med apene. Anonymkode: 14ca8...f19 Vi stammer ikke fra dagens aper. Våre felles forfedrene er utdødd, men de var like fullt aper. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #49 Del Skrevet 12. juli 2022 Teardrop skrev (På 10.7.2022 den 23.04): hmm... litt avsporing, men det ENESTE kvinnenavnet jeg kan huske fra bibelen og skoleundervisningen er Eva og Maria. Ellers KUN guttenavn. Noen som husker flere? Nei, jeg har ikke lest bibelen annet enn det vi måtte på skolen Ruth rebecca ester Mange kvinner som het maria (Maria Magdalena, jomfru Maria, Maria som muligens var en disippel) Martha? rakel miriam Sara Lea jesabel og andre lignende navn jeg ikke husker. Anonymkode: d4487...3b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 12. juli 2022 #50 Del Skrevet 12. juli 2022 (endret) Påkrevd skrev (2 timer siden): Vi stammer ikke fra dagens aper. Våre felles forfedrene er utdødd, men de var like fullt aper. Handlet Bibelens viktigste budskap om apenes utvikling og evolusjon altså? Skulle Moses ha fått formlene og oppskriften på hvordan Gud skapte alt/alle før vi kom til 2. Mosebok vil jeg tro at han måtte ha skrevet på den ennå.... Endret 12. juli 2022 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 12. juli 2022 #51 Del Skrevet 12. juli 2022 Lawyam skrev (12 minutter siden): Handlet Bibelens viktigste budskap om apenes utvikling og evolusjon altså? Skulle Moses ha fått formlene og oppskriften på hvordan Gud skapte alt/alle før vi kom til 2. Mosebok vil jeg tro at han måtte ha skrevet på den ennå.... Det var tydeligvis en enkel oppskrift. Hele greia var gjort på en ukes tid. Dyr og mennesker kom vel allerede på dag 3-4 eller noe, så den skrivejobben hadde vært unnagjort på et blunk😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 12. juli 2022 #52 Del Skrevet 12. juli 2022 Påkrevd skrev (17 minutter siden): Det var tydeligvis en enkel oppskrift. Hele greia var gjort på en ukes tid. Dyr og mennesker kom vel allerede på dag 3-4 eller noe, så den skrivejobben hadde vært unnagjort på et blunk😂 Jeg vet vel ikke. Jeg tror ikke Moses visste det heller. Jeg kom på at Peter sa noe om at for Gud er 1 dag som tusen år og tusen år som 1 dag så det kan kanskje ligge en forklaring der i antall dager. Avhenger vel av tolkning av dager. Jeg fant så frem til disse betraktningene; https://sennep.net/skapte-gud-jorden-pa-seks-dager/ Men så tror vi vel ikke at Eva var en dyretolker heller? Og at det var en slange som snakket til henne? Slangen er symbol på gift, manipulasjon og frykt og fare og noe som forgifter oss og tar livet vårt og gjør oss syke. Hun lot seg altså friste til å ta en bit av noe som inneholdt gift for oss og dermed tok giften og spredde seg blant oss idyllen er demed brutt. Før slangen kom var menneskene i Paradis. Kanskje Paradis bare er en god tilværelse og at de billedlig sett ikke lenger hadde det fint og at utenfor Paradiset er bare det å ikke ha det så godt lengre. Bibelen er full av billedspråk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 12. juli 2022 #53 Del Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 11.40): Du må sette deg inn i bibelhistorien. Adam var det første mennesket Gud skapte. Adam var opprinnelig gift med Lilith, men Lilith var ikke lydig og ønsket sin frihet. Adam og Lilith fikk flere barn. Lilith forlot adam, eller Gud fjernet Lilith fordi hun var ulydig (Bibelen de uklar her), og så skapte Gud Eva i Adam sitt bilde. Eva ble skapt av av Gud TIL Adam. Eva skulle tjene Adam slik Lilith ikke gjorde, og derfor ble hun skapt av Adam sitt ribbein. De fikk mange barn, men kun tre av dem er navngitt i Bibelen; Kain, Abel og Set(h). Set ble født 800 år etter Kain. bibelen sier altså at Adam var der _første_ mennekset Gud skapte, ikke de eneste. Gud skapte mange mennesker, han befolket Paradis. Disse andre menneskene er ikke viktige for historien Bibelen forteller, deformer de ikke nevnt med navn eller egne historier. Kun Adam og Eva sine sønner er viktige fordi det er de som fører slekten videre. Kvinnen er en dødsmaskin, og de skal føde med smerte som en straff for å ha spist fra kunnskapens tre. Eva betyr liv, som er en referanse til å føde. Anonymkode: d4487...3b0 Jepp slik jeg har tolket det er vel adam og Eva stamfedrene til det jødiske folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #54 Del Skrevet 12. juli 2022 Ut ifra Islamsk perspektiv (ja de tror på Adam og Eva, men de heter Adam og Hawwa) så ble Eva gravid med tvillinger hver gang hun ble gravid. Og det var alltid en gutt og en jente som et par. Neste svangerskap var også en gutt og en jente. Og det fortsatte sånn. De kunne ikke gifte seg med tvillingsøsteren sin, men kunn tvillingsøsteren til sin bror. Første mord ble utført pga.sjalusi fordi en av brødrene ville gifte seg med egen tvillingsøster (det forbudte for han) fordi hun var penere enn tvillingsøsteren til sin broren hans. Mulig detaljer jeg har glemt her. Anonymkode: 77102...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #55 Del Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 11.40): Du må sette deg inn i bibelhistorien. Adam var det første mennesket Gud skapte. Adam var opprinnelig gift med Lilith, men Lilith var ikke lydig og ønsket sin frihet. Adam og Lilith fikk flere barn. Lilith forlot adam, eller Gud fjernet Lilith fordi hun var ulydig (Bibelen de uklar her), og så skapte Gud Eva i Adam sitt bilde. Eva ble skapt av av Gud TIL Adam. Eva skulle tjene Adam slik Lilith ikke gjorde, og derfor ble hun skapt av Adam sitt ribbein. De fikk mange barn, men kun tre av dem er navngitt i Bibelen; Kain, Abel og Set(h). Set ble født 800 år etter Kain. bibelen sier altså at Adam var der _første_ mennekset Gud skapte, ikke de eneste. Gud skapte mange mennesker, han befolket Paradis. Disse andre menneskene er ikke viktige for historien Bibelen forteller, deformer de ikke nevnt med navn eller egne historier. Kun Adam og Eva sine sønner er viktige fordi det er de som fører slekten videre. Kvinnen er en dødsmaskin, og de skal føde med smerte som en straff for å ha spist fra kunnskapens tre. Eva betyr liv, som er en referanse til å føde. Anonymkode: d4487...3b0 Jeg har alltid lurt på det med Lilith og disse tre største verdensreligionene. Islam fornekter hennes eksistens og kaller det en myte og at hennes historie oppblomstret eller ble til tilføyd da folk skulle modernisere bibelen. Jødene har gitt meg ulike svar, og samme gjelder kristine. Anonymkode: 77102...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 12. juli 2022 #56 Del Skrevet 12. juli 2022 (endret) lurven skrev (59 minutter siden): Jepp slik jeg har tolket det er vel adam og Eva stamfedrene til det jødiske folk. Nei, Abraham! Både til de jødiske og andre . Han spiler en stor rolle for jøder, kristne og muslimene. Det står et sted i mosebøkene (1 eller 2, hisker ikke helt hvor hans historie begynner) Endret 12. juli 2022 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 12. juli 2022 #57 Del Skrevet 12. juli 2022 Lawyam skrev (2 minutter siden): Nei, Abraham! Både til de jødiske og andre . Han spiler en stor rolle for jøder, kristne og muslimene. Det står et sted i mosebøkene (1 eller 2, hisker ikke helt hvor hans historie begynner) Ja. Men adam og Eva er jo forfedrene til Abraham igjen. Abraham fikk to sønner: Ismael som er stamfar til arabere og Isak som er stamfar til jødene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #58 Del Skrevet 12. juli 2022 On 6/27/2022 at 10:54 AM, AnonymBruker said: Det betyr jo at de måtte ha sex med sin mor for at det skulle bli flere mennesker på jorda 🤮 Anonymkode: 7cd76...2d2 According to ancient alien Theory……. Anonymkode: 7899f...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 12. juli 2022 #59 Del Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg har alltid lurt på det med Lilith og disse tre største verdensreligionene. Islam fornekter hennes eksistens og kaller det en myte og at hennes historie oppblomstret eller ble til tilføyd da folk skulle modernisere bibelen. Jødene har gitt meg ulike svar, og samme gjelder kristine. Anonymkode: 77102...3b2 Lilith er vel utelatt fra bibelen, men finnes i jødiske tekster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 12. juli 2022 #60 Del Skrevet 12. juli 2022 lurven skrev (8 minutter siden): Lilith er vel utelatt fra bibelen, men finnes i jødiske tekster I jødisk folklore og mytologi, og også i noen teologiske tekster type Kabbala, er hun mye viktigere enn Djevelen 😈 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå