Gå til innhold

Adam og Eva fikk to sønner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og bare der fikk jeg enda 1000 grunner til ikke å tro på noen gud 

Anonymkode: 21f88...7bc

Tenkte du at en tråd på et nettforum skulle overbevise deg om å tro på Gud? Denne typen tro kommer innenfra - den kan ikke påføres som følge av et argument eller flere 🤣 djeez!

Anonymkode: f4269...f83

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kalles en fortelling. 
Det er ikke sant.
Vi stammer fra apene via evolusjon. Bibelen er full av innavl. 

Anonymkode: e6199...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (16 minutter siden):

denne må du nesten vise til kilder på for dette stemmer overhode ikke for alle menigheter.. 

Skrev ikke alle.

BethB skrev (3 minutter siden):

Nei. Prest er en beskyttet tittel som krever utdanning. Pastor er ikke en beskyttet tittel, og derfor ofte brukt at mindre menigheter og trossamfunn. Kilde på at pastorer ofte påberoper seg evner?

I en menighet her er det en som mener han har evner og de har pastorer på besøk fra utlandet som påberoper seg evner. James Goodley bla, ofte i en menighet her (holder ellers til i utlandet).

Anonymkode: 1ad51...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

 

I en menighet her er det en som mener han har evner og de har pastorer på besøk fra utlandet som påberoper seg evner. James Goodley bla, ofte i en menighet her (holder ellers til i utlandet).

Anonymkode: 1ad51...8b5

Det er en del flere enn to pastorer der ute. Noen påberoper seg evner, de aller fleste gjør ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Prester er vanlige mennesker som har lært å tolke bibelen, pastorer derimot er ofte mennesker som påberoper seg evner.

Anonymkode: 1ad51...8b5

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skrev ikke alle.

I en menighet her er det en som mener han har evner og de har pastorer på besøk fra utlandet som påberoper seg evner. James Goodley bla, ofte i en menighet her (holder ellers til i utlandet).

Anonymkode: 1ad51...8b5

Nei du skrev "ofte" som i at dette gjelder pastorer - at du kjenner til en pastor eller en meninghet og så drar med "ofte" gjør jo at kildehenvisning er reelt å be om. Og du har fortsatt ikke kommet med noen.
Desssuten er det urelevant at menigheter som ikke er representert i norge kanskje opptrer slik.. 

Våre mest kjente menigheter som har pastorer opptrer overhode ikke med "påberoper seg evner" derimot oppforder noen av dem til forbøn osv.. Det å be for noen er ikke å påberope seg evner men å sette sin lit til den gud de tror på, og de må de få lov å gjøre tenker jeg.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kalles en fortelling. 
Det er ikke sant.
Vi stammer fra apene via evolusjon. Bibelen er full av innavl. 

Anonymkode: e6199...a7f

Da kan du ikke mye om evolusjonsteorien, vi stammer ikke fra apene men vi har felles forfedre med apene.

Anonymkode: 14ca8...f19

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og bare der fikk jeg enda 1000 grunner til ikke å tro på noen gud 

Anonymkode: 21f88...7bc

Det har jeg ikke bedt deg om heller, jeg begrunnet bare hvorfor HI sin påstand ikke stemmer og at man må sette seg inn i bibelens historie før man drar slutninger. Jeg synes selv det er forkastelig at en kvinne er skapt i en mann sitt bilde og at en kvinne må forlate mannen sin for å vinne sin egen frihet. Likevel; bibelen er skrevet ned i en tid der dette var normen. Bibelen er nok mest av alt nedtegnet for å lære datidens mennesker om datidens normal.

Anonymkode: d4487...3b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så det du sier er at bibelen er en eventyrbok?

På lik linje som Asbjørnsen og  Moe?

Anonymkode: 7cd76...2d2

Mer som Harry Potter og Ringenes herre, bare MYE dårligere skrevet

Anonymkode: 57b47...f6f

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kalles en fortelling. 
Det er ikke sant.
Vi stammer fra apene via evolusjon. Bibelen er full av innavl. 

Anonymkode: e6199...a7f

Vi stammer fra innavl samme hva faktisk.

Man har funnet ut at alle utenfor Afrika er etterkommere av 1 av 8 kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adam og Eva var ikke de eneste, men Abraham tror jeg var halvsøster til Sara. Ja ja sånn kan det gå. Står mye fint i den boka uansett, men tror det har blitt en del lost in translation gjennom årene. En hel del faktisk. Enkeltord som tolkes feil kan gi veldig andre betydninger. Tenk bare på autocorrect. 

Anonymkode: ff919...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hmm...
litt avsporing, men det ENESTE kvinnenavnet jeg kan huske fra bibelen og skoleundervisningen er Eva og Maria.  Ellers KUN guttenavn.
Noen som husker flere?
Nei, jeg har ikke lest bibelen annet enn det vi måtte på skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 11.25):

Så det du sier er at bibelen er en eventyrbok?

På lik linje som Asbjørnsen og  Moe?

Anonymkode: 7cd76...2d2

Det bør være velkjent at kristne ikke tar Det Gamle Testamentet (hvor du finner historien om Adam og Eva) bokstavelig. :)

Anonymkode: 7cb90...50d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 11.40):

Du må sette deg inn i bibelhistorien. Adam var det første mennesket Gud skapte. Adam var opprinnelig gift med Lilith, men Lilith var ikke lydig og ønsket sin frihet. Adam og Lilith fikk flere barn. Lilith forlot adam, eller Gud fjernet Lilith fordi hun var ulydig (Bibelen de uklar her), og så skapte Gud Eva i Adam sitt bilde. Eva ble skapt av av Gud TIL Adam. Eva skulle tjene Adam slik Lilith ikke gjorde, og derfor ble hun skapt av Adam sitt ribbein. De fikk mange barn, men kun tre av dem er navngitt i Bibelen; Kain, Abel og Set(h). Set ble født 800 år etter Kain. 
 

bibelen sier altså at Adam var der _første_ mennekset Gud skapte, ikke de eneste. Gud skapte mange mennesker, han befolket Paradis. Disse andre menneskene er ikke viktige for historien Bibelen forteller, deformer de ikke nevnt med navn eller egne historier. Kun Adam og Eva sine sønner er viktige fordi det er de som fører slekten videre. Kvinnen er en dødsmaskin, og de skal føde med smerte som en straff for å ha spist fra kunnskapens tre. Eva betyr liv, som er en referanse til å føde.

Anonymkode: d4487...3b0

Lilith er ikke nevnt i Bibelen.

Anonymkode: d8bc9...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teardrop skrev (13 timer siden):

hmm...
litt avsporing, men det ENESTE kvinnenavnet jeg kan huske fra bibelen og skoleundervisningen er Eva og Maria.  Ellers KUN guttenavn.
Noen som husker flere?
Nei, jeg har ikke lest bibelen annet enn det vi måtte på skolen

Rut 
Ester
Sara
Hagar
Jezabel

Kommer jeg på, men det er på grunn av a handmaid's tale serien. 

Anonymkode: c08b2...4d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Adam og Eva var i Edens hage var Adam der for å vokte den. De var de første menneskene står det. De ble drevet ut derfra fordi Gud var redd for at de skulle spise av Livets tre også og leve evig med synd. Utenfor Edens hage var det nok andre mennesker som var skapt og sønnene deres kan ha giftet seg med dem. 

Endret av Lawyam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Teardrop skrev (15 timer siden):

litt avsporing, men det ENESTE kvinnenavnet jeg kan huske fra bibelen og skoleundervisningen er Eva og Maria.  Ellers KUN guttenavn.
Noen som husker flere?

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rut 
Ester
Sara
Hagar
Jezabel

Rakel, Lea, Marta, Hanna, Magdalena, Rebekka, Salome

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lilith er ikke nevnt i Bibelen.

Anonymkode: d8bc9...947

Nei, og Eva ble skapt av Adams ribbein. Giftet seg sto det heller ingenting om at de gjorde og om han skulle vært skilt først så ville det vært en synd. Synden kom ikke inn i bildet før Eva spiste frukten og Adam ble fristet til å spise den også. De to ble drevet bort, ikke noen Lillith. Edens hage var tom for mennesker da de to var borte. Hvorfor skulle Lillith være igjen alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (6 timer siden):

Nei, og Eva ble skapt av Adams ribbein. Giftet seg sto det heller ingenting om at de gjorde og om han skulle vært skilt først så ville det vært en synd. Synden kom ikke inn i bildet før Eva spiste frukten og Adam ble fristet til å spise den også. De to ble drevet bort, ikke noen Lillith. Edens hage var tom for mennesker da de to var borte. Hvorfor skulle Lillith være igjen alene?

Skapt av et ribbein, faktisk! Noe så latterlig! :hoho: Det hadde jeg faktisk glemt fra kristendomstimene på skolen. Hvordan er det mulig å være så tjukk i hue at man tror på sånt sprøyt? :hoho: 

Anonymkode: e4d7d...627

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skapt av et ribbein, faktisk! Noe så latterlig! :hoho: Det hadde jeg faktisk glemt fra kristendomstimene på skolen. Hvordan er det mulig å være så tjukk i hue at man tror på sånt sprøyt? :hoho: 

Anonymkode: e4d7d...627

Grundig hjernevasking fra ung alder

Anonymkode: 57b47...f6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...