Gå til innhold

Legging. Det er krise.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Trenger tips til krisepakke. Jeg trenger å greie legging av to stk helt alene. Det har gått veldig fint hittil. Men nå har det skjært seg. Min yngste er femten måneder, han har akkurat vært syk og nå har varmen kommet. Jeg vet ikke hva som plager ham, om han er i overtrøtt pga sene kvelder (ond sirkel), varmen generelt, at han har vært syk eller at han er femten måneder og det kan være søvnregresjon. Han kan gjerne våkne etter en time og hylskrike lenge. Han nekter å nærme seg soverommet og vil ikke la seg lure i søvn i fanget mitt. 

Skulle tro det var ham som var årsaken, men nei. Jenta vår på fem er konkurranseinstilt og sta og vil gjerne toppe det i krigen om oppmerksomhet. Hun skriker da enda høyere. 

Feks i dag var lillebror trøtt kl 19 og sovnet på to minutter. Etter en time begynner han å gråte veldig og trenger min hjelp. Storesøster som da hadde tatt på pysj og skulle gå å sove begynte med høylytt Sutring og latter og høye misnøyelyder. Når hun er i en sånn tilstand nekter hun å bruke ord. Pappaen prøvde å få henne til å roe seg sa det forstyrret lillebror. 

Men hun ville jo ikke legge seg når lillebror er våken. Men han får jo ikke sove fordi hun skriker. 

Så ville hun ha meg, men jeg var opptatt med lillebror. 

Jeg forklarte at jeg kommer så snart han har roet seg ned og sovnet. Men da er det viktig at hun er stille så han ikke blir forstyrret. Det kom ikke på tale. 

Så vi forsøkte å bytte, siden hun ville ha meg og gråt sårt. Lillebror roet seg litt hos pappaen da han stod ute på terrassen og holdt ham inntil seg. 

Storesøster klikket og løp hit og dit, sutra og skulle da ha faren sin. 

Altså wtf.. Dette har vart i tre dager nå. To av de var pappaen her, men nå er det jobb igjen og jeg må klare dette alene. 

Storesøster er ikke samarbeidsvillog og er umulig å kommunisere med. Så det er ikke et alternativ føler jeg., at hun skal hjelpe til å legge lillebror. Han trenger uansett å bli holdt i hånda når han skal sove, og er storesøster der så blir det bare lek og moro. 

Det nytter ikke værw streng, det nytter ikke ignorere, det nytter ikke være på og koselig. Hun vil ikke. 

Han har vært soveglad siden han var født, så dette er nok bare en periode, og storesøster er mer som meg og vil ikke sove..

Jeg trenger noen gode råd, har noen stått oppi lignende og har noen gode life hacks? 

Skal jeg bare Skeie ut, ta ferie fra bhg og la dem være våkne til 23/00/01? Er det vanskellg å komme inn i rutine igjen? 

Anonymkode: 27703...927

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

iPad? Lydbok?

Gi henne en form for «belønning» når hun er flink til å vente stille og rolig på rommet sitt. Kanskje dere kan dra på cafe bare du og henne? Kanskje kan dere lese en helt ny bok sammen? 

Anonymkode: 41116...ce8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

iPad? Lydbok?

Gi henne en form for «belønning» når hun er flink til å vente stille og rolig på rommet sitt. Kanskje dere kan dra på cafe bare du og henne? Kanskje kan dere lese en helt ny bok sammen? 

Anonymkode: 41116...ce8

IPad er uaktuelt, men lydbok høres ut som en god ide. Jeg har kjøpt mange bøker, men eneste hun tolerer er "Emma i barnehagen" og "Peppas enhjørning".... 😂 

Idag sa jeg hun skal være flink å legge seg og prøve å sove, så kan vi lage sjokoladekake etter bhg i morgen og bade i bassenget... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitter hun rolig i stua om du feks setter på noen favoritter på tv, mens du legger lillebror? Det er lov når det er unntakstilstander som dette. 

Anonymkode: fa03e...3e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er som lese om hjemme hos oss. Vi har også en veldig sta og vill storesøster som ikke vil sove (som sin mor..), og lillebror som trenger nærhet og trøst. Du er ihvertfall ikke alene! 😬

Ingen gode råd, utover at jeg tror ikke det er lurt å skeie ut helt, for da blir jobben mye tyngre i hverdagen igjen i vår erfaring 😕

Vi har også prøvd litt lydbok, for det husker jeg at jeg likte selv som barn, og hun pleier å ligge stille og lytte akkurat når den er på - så den er fin for å avlede litt hvis lillebror våkner. Men hun sovner ikke noe lettere av det. Vi må bare kjempe den kampen hver kveld uansett. Lurer på hva naboene må tro 🙈

Anonymkode: a519d...6c6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh guuuud. Min er som din yngste og det er helt forferdelig akkurat nå, jevngammel med din også. Men jeg har bare henne, ingen flere barn som også må legges. Det høres tøft ut💔

Anonymkode: ebbc6...6e8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for all støtte ❤️❤️❤️ når det er bare oss tre, pleier jeg å la henne se tv eller telefon mens jeg legger lillebror. Det pleier å gå ganske greit. 

Men av en eller annen grunn takler hun lillebrors periode dårlig, og.. Jeg får kanskje prøve å la henne se telefonen alle gangene han våkner... 

Eller kjøpe lydbok, for den kan hun jo høre på til hun sovner 😅 telefon er forbudt på rommet etter leggetid nemlig hehe.. 

AnonymBruker
Skrevet

Storytel abonner, da har du uendelig med lydbøker. Og NRK radio har noen fortellinger for barn. Gammel telefon uten sim kort, men som kan kobles til Wi-Fi er fint til de yngste barna. Da er det ikke telefonen, men lydbok spiller og lov å ha på soverommet.

Anonymkode: c3c7a...070

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det fungere å «teame opp» med henne? Nå er mine litt yngre enn dine, 7 mnd og 3 år, og det eneste som fungerer for å få henne til å samarbeide når jeg legger begge to er å samarbeide med henne «mot» lillebror 🙈

Legger dem da «samtidig» ved at hun hjelper meg med kveldsstell og så legging. Så legger jeg henne etterpå. Men før vi går på badet så legger vi en plan om hvordan vi skal sørge for at lillebror ikke gråter. Når han gjør det himler vi med øynene til hverandre og gliser. En del av leken er å være stille 🤓 blir det skikkelig hyling så har vi avtalt å søke dekning under dyna. Også har hun på et headset med lydbok som hun til slutt blir så opptatt av at hun glemmer at vi legger lillebror og blir liggende å høre på i min seng. Noen ganger sovner hun da også. Men det er sikkert enklere å manipulere en treåring på denne måten 😅🙈 og jeg liker best å ha henne med meg siden hun er så liten og jeg blir litt stressa av at hun sitter alene på stua. Sikkert litt annerledes med en seksåring, men tror fortsatt det er smart at hun føler at dere er på lag om det går an å få til 😄

Anonymkode: 2f2d4...bde

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

La det store barnet ligge i sin seng og se en film (Frost ex.) på bærbar avspiller som godnatt-rutine, så blir styret med lillebror uinteressant. Bare la henne se samme film hver aften hvis hun har en yndlings, hun faller likevel i søvn halvveis. 

Anonymkode: 558cb...fac

AnonymBruker
Skrevet

jrg har 5 barn ,de 3 yngste er 4,2 og snart 6mnd, jeg tyr rett og slett til ipaden eller tven, da sovner de fort, altså 2 og 4 åringen, han på 6mnd har vert vanskelig og legge siden fødsel og er det fremdeles, han kan holde på i timevis og jeg er alene så har ingen avlasning. hadde nok kanskje ikke tydd til tven eller ipad hvis vi var en til.

tenåring order heldigvis seg selv og legger seg senere enn meg i helger og ferier

Anonymkode: d9476...5ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

jrg har 5 barn ,de 3 yngste er 4,2 og snart 6mnd, jeg tyr rett og slett til ipaden eller tven, da sovner de fort, altså 2 og 4 åringen, han på 6mnd har vert vanskelig og legge siden fødsel og er det fremdeles, han kan holde på i timevis og jeg er alene så har ingen avlasning. hadde nok kanskje ikke tydd til tven eller ipad hvis vi var en til.

tenåring order heldigvis seg selv og legger seg senere enn meg i helger og ferier

Har det funket at de har sovna foran tv? Det skjer aldri at eldste har klart det, vi har brukt skjerm så hun skal holde seg våken 😂 

Synes det du gjør er veldig god ide, særlig når du er alene om det ❤️ godt gjort 💕

Eldste kan fint sitte stille lenge med telefonen, og vi har samarbeidet fint hele tiden, men nå har det vært helt krise og det er skriking når hun skal legge seg.. Kanskje hun vil se film med meg i kveld 😊❤️

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan det fungere å «teame opp» med henne? Nå er mine litt yngre enn dine, 7 mnd og 3 år, og det eneste som fungerer for å få henne til å samarbeide når jeg legger begge to er å samarbeide med henne «mot» lillebror 🙈

Legger dem da «samtidig» ved at hun hjelper meg med kveldsstell og så legging. Så legger jeg henne etterpå. Men før vi går på badet så legger vi en plan om hvordan vi skal sørge for at lillebror ikke gråter. Når han gjør det himler vi med øynene til hverandre og gliser. En del av leken er å være stille 🤓 blir det skikkelig hyling så har vi avtalt å søke dekning under dyna. Også har hun på et headset med lydbok som hun til slutt blir så opptatt av at hun glemmer at vi legger lillebror og blir liggende å høre på i min seng. Noen ganger sovner hun da også. Men det er sikkert enklere å manipulere en treåring på denne måten 😅🙈 og jeg liker best å ha henne med meg siden hun er så liten og jeg blir litt stressa av at hun sitter alene på stua. Sikkert litt annerledes med en seksåring, men tror fortsatt det er smart at hun føler at dere er på lag om det går an å få til 😄

Anonymkode: 2f2d4...bde

Herlig ❤️ mamma forklarte at hun gjorde litt det samme med meg da lillesøsteren min ble født. Kan evt prøve her og, har prøvd tidligere, men gikk ikke alltid så har liksom faset det ut litt.. Verdt å prøve igjen da 😊 takk for godt råd ❤️❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har det funket at de har sovna foran tv? Det skjer aldri at eldste har klart det, vi har brukt skjerm så hun skal holde seg våken 😂 

Synes det du gjør er veldig god ide, særlig når du er alene om det ❤️ godt gjort 💕

Eldste kan fint sitte stille lenge med telefonen, og vi har samarbeidet fint hele tiden, men nå har det vært helt krise og det er skriking når hun skal legge seg.. Kanskje hun vil se film med meg i kveld 😊❤️

Herlig ❤️ mamma forklarte at hun gjorde litt det samme med meg da lillesøsteren min ble født. Kan evt prøve her og, har prøvd tidligere, men gikk ikke alltid så har liksom faset det ut litt.. Verdt å prøve igjen da 😊 takk for godt råd ❤️❤️❤️

Ja de sovner etter 10-15min da ,så funker veldig godt her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...