Gå til innhold

Maur i potter/kasser utendørs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår oppdaget jeg at en diger maurkolloni har slått seg ned i flere blomsterpotter og kasser i hagen 🤮 Spesielt kassene er jeg nødt til å luke i med ujevne mellomrom og det er forferdelig lite fristende når det seriøst KRYR av maur i dem. Hvordan kan jeg bli kvitt dem? Helst uten å bruke gift som skader blomstene/plantene.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det røde maur? Jeg har hatt mye sånne på pottene mine. Løste det så enkelt som å helle kokende vann over maurene. 

Har brukt gift i alle år, men følte egentlig at antall maur doblet seg for hver gang jeg helte gift (den milde sorten). Kokende vann var mer effektivt og rammet kun maurene og eggene deres. 

Anonymkode: 9f141...d9e

Skrevet

Permetrin pleier å løse problemet 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (4 minutter siden):

Permetrin pleier å løse problemet 

Jeg er ikke ts, men har prøvd permetrin. Det hjalp ikke så mye. 

Det eneste som har hjulpet er å helle kokende varmt vann over maurtuen. Det skader ingen andre enn maurene.

AnonymBruker
Skrevet

"Skogsmauren gjør ikke skade på buskene. De har ingen interesse av vegetasjon, foruten det å evt. klatre i dem etter andre insekter og nektar. Maurtuer er fredet, du risikerer bot om du ødelegger en tue. Du har ingen grunn til å frykte det om de dreper pollinerende insekter, de hører til Norges biologiske mangfold."

Kilde: https://www.sporenbiolog.no/Topic/Posts/61533

Klarer dere virkelig ikke å dele naturen med andre levende vesener som vi er så avhengige av? Hva annet enn at "det kryr av maur og det er lite fristende å luke"? Hvorfor må du luke i det hele tatt? Kan de ikke få være i fred? Har du hage i vinkel og vater? Sånn katalogbarokk stil?

Anonymkode: 7ed46...602

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

"Skogsmauren gjør ikke skade på buskene. De har ingen interesse av vegetasjon, foruten det å evt. klatre i dem etter andre insekter og nektar. Maurtuer er fredet, du risikerer bot om du ødelegger en tue. Du har ingen grunn til å frykte det om de dreper pollinerende insekter, de hører til Norges biologiske mangfold."

Kilde: https://www.sporenbiolog.no/Topic/Posts/61533

Klarer dere virkelig ikke å dele naturen med andre levende vesener som vi er så avhengige av? Hva annet enn at "det kryr av maur og det er lite fristende å luke"? Hvorfor må du luke i det hele tatt? Kan de ikke få være i fred? Har du hage i vinkel og vater? Sånn katalogbarokk stil?

Anonymkode: 7ed46...602

Hvor har du det fra at maurtuer er fredet og at man kan få bot for å ødelegge en?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sukkermaur, de små svarte, holder det å vanne mer og oftere. De trives i tørr jord. 

Anonymkode: d9791...787

Skrevet
On 6/27/2022 at 12:03 AM, AnonymBruker said:

Maurtuer er fredet, du risikerer bot om du ødelegger en tue.

Maurtuer er ikke fredet. Man kan antagelig risikere å få bot for å uprovosert ødelegge maurtuer i skogen. Vil tippe naturmangfoldsloven kan benyttes her av påtalemakt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...