Gå til innhold

Nabo har satt inn nytt vindu.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i en gate med fem eneboliger som ligger tett i tett. Vi bor innerst, og har nabo på den ene siden.

Disse har nettopp byttet ut bordkledningen på husveggene som vender mot oss. I den anledning satt de inn et nytt vindu på veggen som ligger 2 meter fra tomtegrensen vår, og 3 meter fra uteplassen vår. Vi har ikke fått noe nabovarsel på fasadeendringen.

De bruker dette rommet hele tiden, og har vinduet oppe. Jeg føler meg så overvåket. Vi kan ikke flytte uteplassen, for på andre siden er det en bergvegg. Dette er den eneste uteplassen vi har, og vi orker ikke lenger sitte der og prate eller spise. De er bare meter unna, og det er ikke tvil om at de får med seg alt som skjer. 

Jeg ser også at de ofte ser ut på oss, sikkert ikke for å direkte se på oss, men det føles kleint å sitte i bikini, mens mannen i huset  står i vinduet og glor ut. Vi har ingen mulighet til å skjerme oss heller, og gjerdet er så høyt som kommunen tillater.

Har vi noen rettigheter her? Noen som vet? Vi har jo ikke mottatt noe nabovarsel, så da har de mest sannsynlig ikke søkt om denne fasadeendringen, eller? 

Anonymkode: cc761...592

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var et lignende problem her for en stund siden, da var det noen som fant ut at midlertidig levegg, ikke trenger hverken godkjennelse eller søknad om løyve, kanskje det kan være noe? Den kan du jo sette sånn i vinkel at de iallefall ikke får sett dere, men føler med deg.

Anonymkode: 50e83...c1a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Er veggen ellers fri for vinduer? Det er ganske vesentlig. 

Er i utgangspunktet bare "vesentlige fasadeendringer" som er søknadspliktige, så det er litt forskjellig hva kommuner legger i det. 

Anonymkode: 19944...e75

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tips kommunen om det!

Anonymkode: 63343...6d1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er i utgangspunktet bare "vesentlige fasadeendringer" som er søknadspliktige, så det er litt forskjellig hva kommuner legger i det. 

Det er ikke sikkert det er søknadspliktig, slik som nevnes her. Vi har satt inn et vindu uten å søke, etter råd fra arkitekt. Nå er vårt vindu mindre enn de andre vinduene våre og på en vegg hvor det allerede er vinduer, men det gir oss mer innsyn til naboen enn før. 

Anonymkode: bb04f...ae0

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp en levegg, solseil. 

Anonymkode: b8525...034

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Plant en hekk eller sett opp levegg 

Anonymkode: b4a3b...a9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke sikkert det er søknadspliktig, slik som nevnes her. Vi har satt inn et vindu uten å søke, etter råd fra arkitekt. Nå er vårt vindu mindre enn de andre vinduene våre og på en vegg hvor det allerede er vinduer, men det gir oss mer innsyn til naboen enn før. 

Anonymkode: bb04f...ae0

Ja, det er det jeg sier. Er ikke sikkert det går under søknadspliktig fasadeendring. 

Men om man setter inn vindu i en ellers tett vegg, nærmere nabogrense enn 4 meter, kreves dispensasjon fra plan- og bygningsloven 29-4. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta en tlf til byggesak i kommunen og spørre dem. 

Anonymkode: d281b...e53

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare plantet et tre som sperret for innsyn til dere, det er det alltid plass til.

Anonymkode: 13b41...c1b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Takk for mange tips! Jeg skal sjekke hva kommunen sier om levegg, men har allerede fått vite at jeg ikke kan sette opp hekk over en viss høyde på tomtegrensen. For å kunne hindre innsyn, må hekken være over 3 meter høy. Vinduet ligger i en høy 1. etasje, mens vår første etasje ligger på bakkeplan. Dermed må et hvert le være ekstra høyt, for å kunne hindre dem å se oss.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det har aldri vært et vindu på den veggen før, nei. De eneste vinduene som vender mot oss, er sju meter lenger bak, og på en vegg som er trukket inn fem meter til. Disse vinduene ser mot en vegg uten vindu på vårt hus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her!

Takk for mange tips! Jeg skal sjekke hva kommunen sier om levegg, men har allerede fått vite at jeg ikke kan sette opp hekk over en viss høyde på tomtegrensen. For å kunne hindre innsyn, må hekken være over 3 meter høy. Vinduet ligger i en høy 1. etasje, mens vår første etasje ligger på bakkeplan. Dermed må et hvert le være ekstra høyt, for å kunne hindre dem å se oss.

Det har aldri vært et vindu på den veggen før, nei. De eneste vinduene som vender mot oss, er sju meter lenger bak, og på en vegg som er trukket inn fem meter til. Disse vinduene ser mot en vegg uten vindu på vårt hus.

Ut ifra disse opplysningene så må nabo søke om dispensasjon, altså er det søknadspliktig. Ta kontakt med kommunen, og om kommunen ikke er enige, kontakter du Statsforvalteren for å avklare regelverket. Departementet har vært tydelige på at dette er i strid med regelverket, men det er ikke alltid kommunene henger med på jussen. 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ut ifra disse opplysningene så må nabo søke om dispensasjon, altså er det søknadspliktig. Ta kontakt med kommunen, og om kommunen ikke er enige, kontakter du Statsforvalteren for å avklare regelverket. Departementet har vært tydelige på at dette er i strid med regelverket, men det er ikke alltid kommunene henger med på jussen. 

Ok! Takk..! Vet du en konkret lov/paragraf jeg kan vise til?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ok! Takk..! Vet du en konkret lov/paragraf jeg kan vise til?

Ja, 29-4 tredje ledd 😊

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, 29-4 tredje ledd 😊

Fant den! Og når jeg leser nedover, er det jo ikke tvil om at det vinduet er ulovlig plassert.

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hold oss oppdatert, ts! 

Håper at naboen din må tette igjen vinduet🤞🤞🤞

Anonymkode: ff5d8...89d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, 29-4 tredje ledd 😊

Hvordan hjemler du det i denne bestemmelsen? Når man søker dispensasjon, må man argumentere for hvorfor hensynene bak regelen ikke blir vesentlig tilsidesatt. Den bestemmelsen skal ivareta lys, luft, uteoppholdsareal og rom mellom bebyggelsen, og et vindu vil ikke påvirke noen av disse hensynene. Helt enig i at denne fasadeendringen kan oppfattes som vesentlig på grunn av ulempene for nabo, og at den derfor utløser søknadsplikt og nabovarsling, men hvorfor man skal søke dispensasjon fra en avstandsregel gir ingen mening. 

Anonymkode: dcc2d...59d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hold oss oppdatert, ts! 

Det er neppe forholdsmessig å be dem tette igjen vinduet. Hvis det viser seg at tiltaket er søknadspliktig, må de bare sende inn søknad, gi naboene mulighet til å klage og så får de nok tillatelse til å beholde den. Hvis det skulle være en ulovlighet, vil kommunen nok la være å følge den opp som en «mindre» ulovlighet og bare avslutte saken. Det som eventuelt kommer til å skje, er at ts får dispensasjon (etter søknad) til å oppføre levegg eller hekk som er høyere enn hva planen ellers tillater. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår for øvrig ikke det store behovet på å klage på naboene sine. Hva med å bare prøve å fikse situasjonen for seg selv? 

Send en søknad til kommunen om dispensasjon fra den regelen som gir en gitt maksgrense på høyde på hekk og levegg, og så argumenterer du som du har gjort over her – naboens bolig er så nærme, direkte innsyn, ikke mulig å flytte uteområdet, var ikke vindu der før, osv., og så er jeg 100% sikker på at du får dispensasjon så du får det privatlivet du ønsker. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hold oss oppdatert, ts! 

Hvorfor håper du det? Bør du ikke heller håpe på at de finner en løsning alle kan leve med, uten at det blir konflikter og uvennskap.?

Anonymkode: 4666a...7e7

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...