Gå til innhold

Katt flytting

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har flyttet og holdt katten inne i 1 uke og 5 dager. De sier jo man burde holde inne i 2 uker, men hvor mye er det til og fra noen dager? 

Vi var litt ute i bånd igår, og han har fått vært ute på verandaen og se nærmiljøet. Det er bare så kjedelig for han… og varmt i huset.

Kan jeg slippe han ut idag? Da kan vi holde på i hagen mens han rusler rundt. Eller bør jeg vente til tirsdagen? :) 

Anonymkode: 49831...af9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen fasit. Mine to forrige katter (søsken) kunne jeg slippe ut fra nye steder dagen etter. De skjønte at de bodde der hvor doen og maten var. Hu vi har nå hadde jeg nok ønsket å holde inne i minst 3 uker. Så det er rett og slett opp til deg og hvor trygg du er på katten 

Anonymkode: e1bc4...ba4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde holdt pus i bånd lengre når den bare har vært ute en dag. Men det er meg.

Dyrebeskyttelsen anbefaler vel 2-4 uker før den slippes ut på fritass.

Anonymkode: e02eb...e99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har flyttet og holdt katten inne i 1 uke og 5 dager. De sier jo man burde holde inne i 2 uker, men hvor mye er det til og fra noen dager? 

Vi var litt ute i bånd igår, og han har fått vært ute på verandaen og se nærmiljøet. Det er bare så kjedelig for han… og varmt i huset.

Kan jeg slippe han ut idag? Da kan vi holde på i hagen mens han rusler rundt. Eller bør jeg vente til tirsdagen? :) 

Ville selv holdt katten inne til han begynte med markering, dvs gni seg mot vegg, møbler osv.

Anonymkode: 76bc0...a8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ville selv holdt katten inne til han begynte med markering, dvs gni seg mot vegg, møbler osv.

Det har han gjort, og funnet seg sitt sted, selv om han har vært overalt i huset - spiser, drikker, går på do osv. Når vi var ute i bånd, så markerte han inngangen og blomsterkassene våre. Skal se han an idag også :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har han gjort, og funnet seg sitt sted, selv om han har vært overalt i huset - spiser, drikker, går på do osv. Når vi var ute i bånd, så markerte han inngangen og blomsterkassene våre. Skal se han an idag også :) 

Da burde det gå bra å slippe han ut 🙂 er jo ikke verre enn å kjøpe tractive gps hvis du fortsatt er usikker

Skrevet

Det er veldig individuelt som det nevnes over her, men det hjelper veldig på at man er ute sammen med katten de første gangene, og at man roper på den med jevne mellomrom for å holde den i nærheten. Vi tenkte å vente 2 uker ved flytting, men tror bare det gikk 4 dager før den ene katten smatt ut, men siden han ikke var kjent, så turte han ikke gå noe sted. Etter dette tok vi oss turer rundt huset i noen dager med han, før han fikk være ute alene, men hvor vi ropte på han stadig. Søstra er litt mer skvetten, så hun var vel ute etter 7-8 dager første gangen, men da hadde det blitt mye lukt av oss rundt og i huset, så hun skjønte veldig godt hvor hun bodde.

Det er selvfølgelig en risiko å slippe de ut så tidlig, for det er fort gjort at de blir skremt av noe, og klarer å løpe så langt at de ikke finner hjem, og går i helt feil retning for å finne tilbake. Men her er det nok viktigere at de får utforsket nabolaget i god tid, enn at de er inne i huset. Det at de må være inne har mer med at de skal skjønne hvor de bor, og føle seg trygge der. 

Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt. Flyttet mine jenter første gang da de var 7 år. Prøvde å holde dem inne etter alle råd. Den ene smatt ut døren etter 2 døgn, og kom tilbake. Den andre holdt seg inne etter «forskrifter» og råd. Men de kom alltid hjem, begge 2. Så flyttet jeg dem til en mere permanent bolig 7 mnd etterpå. Det gikk strålende. Nr 1, snek seg ut etter 24 timer, nr 2, en uke. Men de kom alltid hjem. De visste hvor matmor bodde. Men nå hadde jeg nr 3 på låns i begynnelsen. Han skulle liksom ikke få få ut. Jeg slapp han ut. Han ble borte i 3 dager, og kom hjem. Der har han vært siden. Alle vet hvor matmor og kos bor. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår klarte å komme seg ut ut første dag, kom tilbake igjen av seg selv etter kort tid og har senere holdt seg i nær avstand, gått kort tid siden flytting foreløpig. Planen var ca to uker inne som ved forrige flytting. Ville aldri anbefale noen å ikke ha katten inne ca to uker uansett altså. Men tenker at en uke og 5 dager burde holde, bare bli med den ut første gangen.

Anonymkode: 52ae3...de5

AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke bygget en stor utegård?
Tryggere for pus og for dyrelivet rundt dere :)

Anonymkode: e37c2...fbb

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...