Gå til innhold

Tips til nybegynner jogging?

Danseskjørt

Anbefalte innlegg

Er helt fersk men ønsker å bli en jogger❤️ Er redd for å starte litt for ivrig og dermed pådra meg skader. 

Hvordan starter man?  Hvor ofte i starten? Når øke belastning/distanse?

Jeg klarer forresten ikke å løpe sammenhengende mer enn 2 min. Litt demotiverende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med å gå, bestem deg for en løype som tar en liten times tid å gå. Jogg på de flate partiene innimellom, men gå for det meste. Tre ganger i uka. Jogg litt mer for hver gang, etter hvert som kondisen øker. Og det går fort i starten! Etter bare tre uker er du nok iallerede i mye bedre form!

Du gjør rett i å starte rolig, det er fort gjort å pådra seg en beinhinnebetennelse hvis man starter for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

C25K for nybegynnere

Et bra program som ikke bare tar hensyn til utgangspunktet hos nybegynnere innen jogging, men også sikrer at du ikke blir for ivrig i starten og potensielt får skader. Flere apper du kan laste ned. 

Anonymkode: 941da...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet to ganger i mitt liv, begge ganger med C25K-varianter. En særdeles mislykket, en veldig vellykka. 😅

1: Fant et program på nett (dette var før apper..), fulgte dette et par uker. Leste meg ikke opp, brukte noen gamle utslitte joggesko. Enden på visa var at jeg pådro meg noe som i ettertid har forstått var sånn plantar fascitt. Det tok godt over to år før jeg var helt bra igjen, så det ble med de to ukene og en tro på at jeg aldri kom til å løpe noen gang 🙈

2: Tilsvarende program, denne gangen som app (genialt!). Men nå leste jeg meg litt opp på det å løpe, teknikk. Og lærte at jeg sist landa helt feil på foten.. 🙄 Ikke rart det gikk galt. Fem minutters googling kunne spart meg for de to årene med vondt. Så gikk jeg og kjøpte nye sko, i en butikk som kunne hjelpe meg med å finne rett sko til min fot. Samt at han filma meg på tredemølle - og da fikk jeg skryt for teknikk 😂🤩 godt å være trygg på det!

C25K er et genialt konsept synes jeg! Godt at «noen» passer på progresjonen. Vil også anbefale subredditen til C25K, kjekt å se andre som legger ut erfaring/sukk/skryt++ fra akkurat det du holder på med.

Veldig kjekt å løpe når en ser at det går 😅😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...