Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Callisto83 said:

Hvis noen som utfører slike angrep kan knyttes til radikale islamistiske miljøer, synes jeg det er et hån at våre folkevalgte plutselig utvikler berøringsangst for tankegodset derfra, og i stedet velger å fokusere på psykisk sykdom.

Det er å gjøre det frie og vestlige samfunnet vårt en stor bjørnetjeneste.

Nå vil mange mene at denne berøringsangsten ikke plutselig er blitt utviklet, men har vært der lenge.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Natterangler said:

Vel.. jeg kjenner folk i Oslo. Det er ikke uvanlig at de samme folkene henger rundt på de samme utestedene som er tett ved hverandre. Ettersom terroristen har bodd i Oslo i 20 år , så visste han sikkert dette.

De som ble drept befant seg på Per på Hjørnet. Den ene drepte var fast klientell der og ikke homofil ifølge en som er intervjuet i mediene. 

Personen skjøt vilt rundt seg. Først mot Per på Hjørnet, så mot et kebabsted eid av muslimer. 

Tenker alle bør trekke pusten og ikke anta noe om motiv før mannen er avhørt. Det kan se ut som et angrep på homofile, men vi vet ikke hundre prosent sikkert. 

• Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, Raffalayla said:

Det benekter jeg ikke.. men en mygg er ikke et monster.

Nei, jeg mener ikke det heller. Det er mange nyanser, og folk har lov til å mene det de vil. Og de aller fleste som mener enten for eller imot, er fredelige folk. 

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som drapene var et pr-stunt i Breivik-klassen. Fra VG:"Draps- og terrorsiktede Zaniar Matapour (42) avbrøt på nytt avhøret med politiet søndag. Han nekter politiet å ta opp avhøret med lyd og bilde, så lenge det ikke sendes offentlig i sin helhet." 
Dette tyder på at pr var målet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Håper bhatti blir straffet for å spre homohat på nett! For vanlige folk blir jo straffa for å kalle andre for idioter!

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, I Grosny said:

Ser ut som drapene var et pr-stunt i Breivik-klassen. Fra VG:"Draps- og terrorsiktede Zaniar Matapour (42) avbrøt på nytt avhøret med politiet søndag. Han nekter politiet å ta opp avhøret med lyd og bilde, så lenge det ikke sendes offentlig i sin helhet." 

Det kan like gjerne tyde på at han er så paranoid og mistroende til politiet, at han ikke stoler på en rettferdig behandling med mindre alt som blir tatt opp vises i sin helhet til offentligheten, for å beskytte hans trygghet eller helse.

Endret av Gibralfaro
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, sys64738 said:

For vanlige folk blir jo straffa for å kalle andre for idioter!

"Vanlige" folk har folkeskikk nok til å ikke kalle andre mennesker for idioter.

• Liker 1
Skrevet
ops2 skrev (2 timer siden):
Spoiler

Og en fornuftig fyr som Fredrik Solvang har tidligere sagt at han som journalist ikke skulle gå i Pride på grunn av de politiske koblingene. Han ville ikke gjøre det siden det kunne tas som et politisk standpunkt.

Nå har han snudd om, og kjenner skyldfølelse og lover å gå i Pride neste år.

Det blir enda mer polarisert. Enten deltar man 100% og tar ikke avstand fra noen som helst del av LGBTQIA+ eller så er man ond.

Jeg har bare problem med "T" og av "T" har jeg problemer med de som vil gi bekreftelse på at de er trans til ungdommer i en kaotisk pubertet. Jeg har null problemer med hva voksne liker å gjøre og hvem de gjør det med.

Og så er jeg imot valg av kjønn uten videre, skolens læreplan og slike ting. Ikke noe av det er oppfordring til vold. Og jeg vil fortsette å si min mening.

Dette her gjelder også meg. Jeg er imot transaktivisme, spesielt rettet mot små barn i barnehage og på skolen og i skolens læreplan. Transaktivisme inkluderer også all slags merkelige og ikke-vitenskapelige påstander om biologi og kjønn, transkvinner i kvinneidrett og diverse krav om å hevde at menn kan føde eller at far har født barnet. Barn og ungdom tidlig i tenårene er en veldig sårbar gruppe og bør beskyttes. Ingenting av dette har med vold å gjøre og vi har ytringsfrihet i Norge. Inntil videre.

P.S. Hvis jeg sender deg en personlig melding, vil du lese den? :sjarmor:

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
I Grosny skrev (7 minutter siden):

Såpass. Virker jo da å være svært betegnende. Men paranoia kan skyldes på. 

Skrevet (endret)
fittesnerk skrev (36 minutter siden):

Ser ut som mange ønsker å viske ut koblingen til islam, ja. 

Til og med PST sier vedkommende var en islamist.

https://www.document.no/2022/06/25/psts-innrommelse-om-matapour-det-er-mange-i-dette-nettverket-i-norge-vi-kan-ikke-overvake-alle/

Det er mer behagelig å hevde at all terrorisme i Norge begås av høyreekstreme og at terrorisme i islams navn ikke forekommer her.

Nå må PST endre trusselvurderingen, nedgradere høyreekstremister og oppgradere islamister.

Endret av Drizzt
  • Liker 15
Skrevet
Gibralfaro skrev (5 minutter siden):

Det kan like gjerne tyde på at han er så paranoid og mistroende til politiet, at han ikke stoler på en rettferdig behandling med mindre alt som blir tatt opp vises i sin helhet til offentligheten, for å beskytte hans trygghet.

Definisjonen på paranoia er vel en frykt som ikke er virkelighetsorientert. Bandittens eventuelle frykt er neppe syk og heller  velbegrunnet, men det er sannsynlig at han er tryggere hos politiet enn han hadde vært ute på gata.

Jeg tror ikke noe på ønske om "rettferdig behandling". Rettferdig er jo livsstid med sikring. Det er mye mer sannsynlig at han er ute etter pr. og pressedekning, som er det generelle standardmotivet for terrorister. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke greia, det er ikke sikkert at dette var et angrep på pride og homofile, (den ene døde ble drept på en annen pub og er visstnok ikke homofil?), men når det påpekes så blir de sure og virker som de ønsker at det skal være det? Det er vel bare bra hvis det ikke var det!?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
rosemarin skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke greia, det er ikke sikkert at dette var et angrep på pride og homofile, (den ene døde ble drept på en annen pub og er visstnok ikke homofil?), men når det påpekes så blir de sure og virker som de ønsker at det skal være det? Det er vel bare bra hvis det ikke var det!?

Det er dessverre mest sannsynlig at det er et angrep på pride og homofile, det var pride og det ble skutt utenfor en homsebar i oslo. Terroristen vet nok ikke hvem han skjøt etter, han ville nok bare skyte på alt og alle rundt seg når han først startet. Det at en som ble drept ikke er homofil kunne han for det første ikke vite og det er ikke sikkert det er så nøye heller, da han mest sannsynlig ville skape frykt på en dag for å feire homofile. Personen som er pågrepet var muslim og pst mener han var en ekstremist. Dessverre er det ikke vanskelig å for folk å legge 2+2 sammen. Jeg sier ikke at det er 100% sikkert, jeg er åpen for at det var et helt annet motiv her, men det er høyest sannsynlighet for at dette er grunnen.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Muskath skrev (2 timer siden):

Å holde folk lenger i fengsel vil ikke gjøre verden tryggere. Det er kjent at det florerer med ulovlige stoffer i fengsel og at fanger påvirker hverandre negativt, dvs folk blir mer kriminelle etter soning. En dag må de jo slippes ut. Og hvem vet hva som skjer da. 

Jeg tenker ikke fengsel for rehabilitering, men oppbevaring. Det er langt fra ideelt, men vi er i en posisjon nå service vet at altfor mange stemmer på partier som ikke vil løse problemet. Da er spørsmålet enkelt. Straffe skyldige hardere og ta fra de friheten eller risikere å la skyldige dø. Det er sånne spørsmål som gjorde at jeg sluttet i psykiatrien. 

Muskath skrev (2 timer siden):

Det er klart tragisk at det ikke er mer utbygd psykiatri her i landet. Men jeg tror likevel at det er uhyre vanskelig å fange opp alle psykiatriske kasus som går fritt rundt. Mange av disse nekter å la seg behandle, kanskje de blir tvangsmedisinert en stund, så blir de overlatt til seg selv etter eget ønske. Det er, slik jeg ser det, umulig å fange opp alle. Selv med mye bedre utbygd psykiatrisk hjelp vil det være et umulig prosjekt.   
Det er også umulig å fange opp alle som ruser seg på ulovlige stoffer og går bananas av den grunn. 

Man kan ikke forhindre alt, men man kan forhindre mye.

• Liker 4
Skrevet
35 minutter siden, I Grosny said:

Bandittens eventuelle frykt er neppe syk og heller  velbegrunnet

Det er mulig, men det har ikke jeg kjennskap til.

Skrevet
On 6/25/2022 at 9:10 AM, Dikteren said:

Synes det er rart at en tidligere straffedømt, har tilgang til skytevåpen. 

Det ville vært veldig rart om han ikke hadde tilgang til skytevåpen.

• Liker 1
Skrevet
mjaus skrev (44 minutter siden):

Det er dessverre mest sannsynlig at det er et angrep på pride og homofile, det var pride og det ble skutt utenfor en homsebar i oslo. Terroristen vet nok ikke hvem han skjøt etter, han ville nok bare skyte på alt og alle rundt seg når han først startet. Det at en som ble drept ikke er homofil kunne han for det første ikke vite og det er ikke sikkert det er så nøye heller, da han mest sannsynlig ville skape frykt på en dag for å feire homofile. Personen som er pågrepet var muslim og pst mener han var en ekstremist. Dessverre er det ikke vanskelig å for folk å legge 2+2 sammen. Jeg sier ikke at det er 100% sikkert, jeg er åpen for at det var et helt annet motiv her, men det er høyest sannsynlighet for at dette er grunnen.

Ja det er klart.

bare skjønner ikke hvorfor folk blir sure og ønsker at det er rettet mot dem.

men jeg har muligens gått meg vill på Twitter, der er det et ekstremt utvalg av mye, jeg skjønner ikke halvparten, folk blir omtalt som alle mulige forkortelser og beskyldt for hat bare de spør om noe de lurer på. 

• Liker 3
Skrevet
rosemarin skrev (Akkurat nå):

Ja det er klart.

bare skjønner ikke hvorfor folk blir sure og ønsker at det er rettet mot dem.

men jeg har muligens gått meg vill på Twitter, der er det et ekstremt utvalg av mye, jeg skjønner ikke halvparten, folk blir omtalt som alle mulige forkortelser og beskyldt for hat bare de spør om noe de lurer på. 

Mange trangsynte kanskje, holder meg heldigvis unna twitter. Så litt på det under hendelsen for å holde meg oppdatert, men blir skrevet utrolig mye rart der(av det jeg så hvert fall)

• Liker 1
Skrevet

I dag åpnet pubene Herr Nilsen og Per på hjørnet igjen, etter å ha holdt stengt siden angrepene. Det ble i går annonsert at de kom til å åpne i dag, fordi de tenkte folk ville ha behov for å samles og snakke med hverandre, slik det også var etter 22. juli-terroren.

I dag har derfor mange tatt turen til pubene, men ansatte og gjester oppgis å ha mindre lyst til å snakke med pressen.

Tadzezin Fedisi, eieren av puben Per på hjørnet, leste i dag opp en erklæring der han bl.a. sa at på hans pub er alle velkomne:

"Slik har det alltid vært, og slik skal det fortsette å være alltid. Det er mange som har sin uteløype her på dette store hjørnet. Helt vanlige folk med ulik tro og legning. Våre gjester er vennegjenger som er en blanding av alt gjester kan være.

Vi må gjøre alt vi kan for at dette hjørnet av byen fremdeles skal være trygt for våre gjester og dem som jobber her.

Vi skal nå stå sammen og sørge og kjempe for alle mennesker i sine rettigheter til å få lov til å være seg selv."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7AJWM/graatkvalt-pub-sjef-vaare-hjerter-bloer

• Liker 6
Skrevet
59 minutter siden, Majer said:

Jeg tenker ikke fengsel for rehabilitering, men oppbevaring. Det er langt fra ideelt, men vi er i en posisjon nå service vet at altfor mange stemmer på partier som ikke vil løse problemet. Da er spørsmålet enkelt. Straffe skyldige hardere og ta fra de friheten eller risikere å la skyldige dø. Det er sånne spørsmål som gjorde at jeg sluttet i psykiatrien. 

Man kan ikke forhindre alt, men man kan forhindre mye.

Jeg er enig i at det bør gjøres noe for å forhindre gjentatte kriminelle handlinger. Men vi kan bare se til land som har mye lengre fengselsstraffer enn Norge, f.eks USA. Det blir ikke noe mindre kriminalitet, vold og drap ute i samfunnet likevel. Jeg ser ingen bra løsning på problemet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...