17.11 Skrevet 26. juni 2022 #341 Skrevet 26. juni 2022 2 hours ago, Anonym 77 said: Det som er skjedd i Oslo er helt forferdelig men stusser over resonnementer i sosiale medier. Ingen vet hvorfor han har gjort det og hva motivet var. Ser selvsagt at det kan være motivert av pride men ingen vet. Reagerer på at pride bevegelsen og alt fokuset er rettet mot dem. Blir helt feil. Uansett legning var det sikkert helt forferdelig å være midt opp i dette men liker ikke at pride blir gjort bastant til offer. Hva er forskjell på denne hendelsen og den i Kongsberg? Ser ut som det er psykiske grunner i begge sakene. Dermed sagt kan det selvsagt være religions grunner også men ikke sikkert det er hoved grunnen. Jeg synes folk bør avvente til all informasjon er fremlagt, og prøve å fokuserer på de involverte. Det bør ikke være Pride som får all oppmerksomhet. Forsiktig sagt synes jeg det grenser til selvopptatthet da ingen har bevis. Til info. Har ingenting imot pride. Jeg er selv litt avventende merker jeg. Leste et innlegg noen hadde delt på Facebook som hevdet at dersom det blir skutt mot en skeiv bar i Oslo så er det aldri tilfeldig, og alltid med et mål om å drepe skeive. Jeg syns det er en spesiell holdning å ha, selv om jeg også bil understreke at jeg har stor forståelse for den frykten og usikkerheten som preger pride-miljøet akkurat nå. 7
Ville91 Skrevet 26. juni 2022 #342 Skrevet 26. juni 2022 Mannen har bodd i Oslo i over 20 år såvidt jeg forsto, da VET du at London er en homsebar.. 3 1
mingus Skrevet 26. juni 2022 #343 Skrevet 26. juni 2022 (endret) Hvis to streite venner av meg hadde blitt drept på en pub ved siden av en homsebar, hadde jeg syntes det hadde vært helt ekstremt stygt at folk sa deres tanker går til Pride og de skeive... Hva med dem som har mistet livet, vi vet ikke hvem de er enda, men de drukner jo i folks medfølelse ovenfor noe annet. To enkeltindivider er døde her. Edit jeg kan ha en viss forståelse for at man antar det, og det er veldig leit for dem i miljøet som er alvorlig skadd, men burde man ikke vente til etter avhøret med å uttale seg sånn? Det var ikke kun en homsebar som ble angrepet. Endret 26. juni 2022 av mingus 17 3 2
Katten.2.0 Skrevet 26. juni 2022 #344 Skrevet 26. juni 2022 6 hours ago, MAGEROST said: Jeg forventer ikke at PST skal vite alt, men det er jo noe bemerkelsesverdig at de skrev følgende 16.juni. Det er mange, inkludert meg selv som synes de har hatt ganske rare vurderinger. I hele EU så er høyreekstreme en liten andel, men likevel her i Norge så brukes det så mye ressurser på det og i media så blir den alltid dratt frem som den mest utbredte. Rapportene er ganske klare på området og kanskje burde noe av ressursene brukes på andre grupper? Jeg nekter å tro at forskjellen mellom Norge og EU er så stor at EU rapporten ikke kan være førende her også. Fordi nesten alle terroraksjoner som har krevd menneskeliv i Norge, siden krigen, har kommet fra høyreekstreme. Om dette klassifiseres som terroraksjon vil vel det være første gjennomført av en muslim som krever menneskeliv. PST har jo stoppet flere potensielle terroraksjoner fra ekstreme islamister, og inntil 40% sannsynlighet er jo fortsatt relativt høyt. 5 1
Drizzt Skrevet 26. juni 2022 #345 Skrevet 26. juni 2022 Brutex skrev (1 time siden): Hva tenker du på i den siste setningen? Hvilke handlinger er det som har skjedd i Norge tidligere, som kvalifiserer for å bli ansett som terror og hvor vedkommende har oppgitt er muslimsk motiv? Skytingen mot Synagogen i 2008 for eksempel. Ren terrorisme i islams navn, men ... ingen terrordom. Eller Bislett hvor den avdøde ropte vers fra Koranen mens han truet forbipasserende med kniv. Neida, bare psykiatri der. Eller han, 17-åringen som er fan av IS og hadde laget mange bomber som han hadde tenkt å sette under biler i Oslo og sprenge dem? 100% radikalisert muslim, asylsøker, kom med familien sin noen år før han ble pågrepet. Det ble bortforklart som guttestreker og at han egentlig ikke mente å sprenge noe, han bare lagde bomber for moro skyld. Bare noen eksempler fra de siste årene. 13 3
*blueberry* Skrevet 26. juni 2022 #346 Skrevet 26. juni 2022 Drizzt skrev (9 timer siden): De var ganske like før kristendommen gjennomgikk reformasjon og modernisering. Men de er ikke ganske like nå. De blir kanskje ganske like igjen etter at islam gjennomgår reformasjon og modernisering. Kristendommens modernisering kostet en blodig og mørk tid i Europas historie. Ingen grunn til å tro at islam vil reformere seg på en fredelig måte. Likevel må endringen komme innenfra - fra muslimene selv. Anocopy skrev (9 timer siden): De utallige muslimene i andre land som støtter dødsstraff for homofile har en påvirkningskraft på noen muslimer her i Norge også. Det er for lett å skylde på psykisk helse når dette er et problem som påvirker hundrevis av millioner mennesker. Legg merke til at han er radikalisert av muslimer, ikke den lokale nynazisten eller kristenekstremisten. Når vold mot LGBT er tema, så er islam selvsagt relevant å kritisere. Nå kommenterte jeg bare religionsdebatten fordi noen kommenterte artikkelen hvor Gharahkhani sier dette ikke har noe med religion å gjøre. Viktigheten av denne uttalelsen handler om at vi ikke skal skylde på eller hetse muslimer etter det som skjedde. Om terroristen var radikalisert muslim så representerer han ikke muslimer flest. Det er så mange uhyggelige mennesker der ute som bruker slike hendelser til å rettferdiggjøre sin hetsing av muslimer. Det er liten sjanse for at et friskt menneske blir radikalisert og går så langt som å drepe. Det viser seg at gjerningsmannen har en alvorlig psykiatrisk diagnose han fikk dårlig behandling/ medisinering for. Det veier selvfølgelig tungt. Radikaliserte ekstremister har mye til felles enten de er politisk venstreekstreme, høyreekstreme, kristne, muslime eller noe annet. En høyreekstrem og en radikalisert muslim har mer til felles enn høyreekstreme og Høyre-velgere eller radikale muslime og vanlige muslimer. Hvem er det som oftest som blir radikalisert? Jo, det er ensomme, sinte, psykisk syke menn (og noen kvinner) som ofte er litt utenfor samfunnet. De har ingen eller få rundt seg til å stå imot og filtrere påvirkningen fra slike miljøer. Disse miljøene bruker svakhetene i livet deres imot dem, til å gjøre dem sintere og skaper en sosial arena for å møte «likesinnede». De med alvorlige psykiatriske diagnoser er i mange tilfeller veldig lett påvirkelige for slike grupper. Nå melder jeg meg ut av religionsdebatten igjen og håper (men tror ikke) at Norge vil gjennomgå og forbedre helsetilbudet i psykiatrien. Mine tanker går til de døde, deres pårørende og de skadde og redde. 3 1 2
Gibralfaro Skrevet 26. juni 2022 #347 Skrevet 26. juni 2022 1 hour ago, Ville91 said: Mannen har bodd i Oslo i over 20 år såvidt jeg forsto, da VET du at London er en homsebar.. Men man vet fortsatt ikke noe om dette var en del av motivasjonen eller ikke, så vidt jeg har fått med meg. 6
AnnePåLande Skrevet 26. juni 2022 #348 Skrevet 26. juni 2022 Gibralfaro skrev (2 minutter siden): Men man vet fortsatt ikke noe om dette var en del av motivasjonen eller ikke, så vidt jeg har fått med meg. Jeg har ikke fått med meg at politiet har landet på den konklusjonen.
Gibralfaro Skrevet 26. juni 2022 #349 Skrevet 26. juni 2022 4 minutter siden, AnnePåLande said: Jeg har ikke fått med meg at politiet har landet på den konklusjonen. Og det gjør at jeg har fryktelig lyst komme med en sammenligning, som jeg mener er 100% innafor, og 200% beskrivende og treffende, men som kommer til å trigge en del så mye at det bare ikke er verd det. 2
Flytendesåpe Skrevet 26. juni 2022 #350 Skrevet 26. juni 2022 (endret) AnnePåLande skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke fått med meg at politiet har landet på den konklusjonen. De har ikke landet på den konklusjonen enda, og selv om de lander på den så synes jeg fortsatt det er spesielt at folk bare antok at det er de skeive som er målet uten å være sikre. Det var rett i offerrollen før vi visste ordet av det. Dessuten er de som døde ikke tilknytta det skeive miljøet/pride på noen måte? Og ingen n nevner noe om det. Synes det er rimelig frekt. Endret 26. juni 2022 av Flytendesåpe 9
Bie-damen Skrevet 26. juni 2022 #351 Skrevet 26. juni 2022 Anocopy skrev (10 timer siden): Ja, men pek meg gjerne i retningen av land og kulturer som bruker bibelen som motivasjon til å faktisk gjennomføre slike handlinger, så kan vi begynne å sammenligne det med de 10+ muslimske landene som har lovfestet det og de mange andre som diskriminerer homofile, ateister osv. på andre måter. Men dette er ikke et problem med religion i det hele tatt, nei. Spot on.. 3
mingus Skrevet 26. juni 2022 #352 Skrevet 26. juni 2022 Flytendesåpe skrev (1 minutt siden): De har ikke landet på den konklusjonen enda, og selv om de lander på den så synes jeg fortsatt det er spesielt at folk bare antar at det er de skeive som er målet uten å være sikre. Det var rett i offerrollen før vi visste ordet av det. Dessuten er de som døde ikke tilknytta det skeive miljøet/pride på noen måte? Og ingen n nevner noe om det. Synes det er rimelig frekt. Begynte ikke skytingen på plassen ved siden av London, mens aviser skriver at gjerningsmannen startet skyting på London? Temmelig virkelighetsfjernt. 7 2
ops2 Skrevet 26. juni 2022 #353 Skrevet 26. juni 2022 (endret) 2 hours ago, Ville91 said: Mannen har bodd i Oslo i over 20 år såvidt jeg forsto, da VET du at London er en homsebar.. Større grunn til å spørre hvorfor han ikke startet å skyte der først. De to som ble drept, skjøt han først i "Per på Hjørnet"? Var det det puben het? Så gikk han bortover mot London. Hvis målet var å ta bare homoseksuelle, skulle London vært hans mål, skutt seg vei inn og fortsatt å skyte der. Hvis målet var depraverte, syndige vantro som sitter ute en kveld og drikker, så ville han skyte hvem som helst av oss. Han er like fornøyd med å drepe heterofile, målet er å skape frykt. Han skjøt rundt seg på gata, spilte ingen rolle hvem som falt. Han ville vise: "Se, hvor lett det er å drepe dere. Dere skal ikke føle dere trygge." ELLER så ville han bare skyte homofile, men var så gærn i hodet at han ikke tenkte logisk - slik jeg ville gjort hvis jeg var en terrorist med et bestemt mål. Vær glad for at jeg er en fredelig kjerring med en skarp tunge og som skriver giftig noen ganger. Jeg er for debatt, tåler skarpe ord, men imot terror og vold. Endret 26. juni 2022 av ops2 la til det siste 11
Flytendesåpe Skrevet 26. juni 2022 #354 Skrevet 26. juni 2022 ops2 skrev (1 minutt siden): Større grunn til å spørre hvorfor han ikke startet å skyte der først. De to som ble drept, skjøt han først i "Per på Hjørnet"? Var det det puben het? Så gikk han bortover mot London. Hvis målet var å ta bare homoseksuelle, skulle London vært hans mål, skutt seg vei inn og fortsatt å skyte der. Hvis målet var depraverte, syndige vantro som sitter ute en kveld og drikker, så ville han skyte hvem som helst av oss. Han er like fornøyd med å drepe heterofile, målet er å skape frykt. Han skjøt rundt seg på gata, spilte ingen rolle hvem som falt. Han ville vise: "Se, hvor lett det er å drepe dere. Dere skal ikke føle dere trygge." Det er det jeg og tenker, men det virker som om alle har bestemt seg for at det er homofile som er målet. Og jeg lurer på hvorfor det er slik? Er det for å innta offerrollen og få sympati eller er det fordi folk er redd og usikre og derfor har landet på denne konklusjonen. 6
Flytendesåpe Skrevet 26. juni 2022 #355 Skrevet 26. juni 2022 Og om målet hans var pride så har han bomma kraftig. Etter det som skjedde kommer det til å bli enda mere pride, regnbuer på alt, glitter, flagg, osv. Bare på Instagram har diverse nye "pride kontoer" blitt oppretta. Pride kommer ikke til å være synlig i juni, men hele året. 7
Rullerusk Skrevet 26. juni 2022 #356 Skrevet 26. juni 2022 6 minutter siden, Flytendesåpe said: Det er det jeg og tenker, men det virker som om alle har bestemt seg for at det er homofile som er målet. Og jeg lurer på hvorfor det er slik? Er det for å innta offerrollen og få sympati eller er det fordi folk er redd og usikre og derfor har landet på denne konklusjonen. Helt enig. Dette er også ganske farlig å anta, fordi man kan være i en situasjon der radikal islamisme retter øynene mot det norske samfunnet, også glemmer vi å være årvåkne på andre ting som kan være et mål. hva skjedde med å vente til ting var avklart. Litt lurt å ha litt isi magen før man ukritisk antar at man forstår ting. 4
parmanoia Skrevet 26. juni 2022 #357 Skrevet 26. juni 2022 Hvis han drepte en homo på Per på hjørnet, så er nok det helt tilfeldig at han var det. Gjerningsmannen kunne ikke ane det. Det er lett å gå mellom utestedene som ligger tett i tett, og det er ikke slik at man holder seg strikt til én plass på grunn av legning. 5
parmanoia Skrevet 26. juni 2022 #358 Skrevet 26. juni 2022 (endret) Flytendesåpe skrev (18 minutter siden): Og om målet hans var pride så har han bomma kraftig. Etter det som skjedde kommer det til å bli enda mere pride, regnbuer på alt, glitter, flagg, osv. Bare på Instagram har diverse nye "pride kontoer" blitt oppretta. Pride kommer ikke til å være synlig i juni, men hele året. . Endret 26. juni 2022 av parmanoia
Gjest Natterangler Skrevet 26. juni 2022 #359 Skrevet 26. juni 2022 parmanoia skrev (Akkurat nå): Hvis han drepte en homo på Per på hjørnet, så er nok det helt tilfeldig at han var det. Gjerningsmannen kunne ikke ane det. Det er lett å gå mellom utestedene som ligger tett i tett, og det er ikke slik at man holder seg strikt til én plass på grunn av legning. Vel.. jeg kjenner folk i Oslo. Det er ikke uvanlig at de samme folkene henger rundt på de samme utestedene som er tett ved hverandre. Ettersom terroristen har bodd i Oslo i 20 år , så visste han sikkert dette.
parmanoia Skrevet 26. juni 2022 #360 Skrevet 26. juni 2022 Natterangler skrev (3 minutter siden): Vel.. jeg kjenner folk i Oslo. Det er ikke uvanlig at de samme folkene henger rundt på de samme utestedene som er tett ved hverandre. Ettersom terroristen har bodd i Oslo i 20 år , så visste han sikkert dette. Ja, det gjorde han sikkert. Jeg har selv gått i slalåm mellom de barene der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå