Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Skid_raw skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skal ALLE muslimer ta avstand fra EN person som gjør noe groteskt? 

Hvem er det som sier "ALLE" skal gjøre det? :klo: 

Det er jo helt åpenbart for alle og enhver at islam  henger uendelig laaaaaaangt etter i det aller meste, og spesielt når det kommer til likestilling.... Da er det jo også kanskje greit å prøve å betrygge de menneskene som bor i land man har søkt tilflukt, eller valgt å bosette seg i at dette faktisk ikke er verdier eller ""kultur"" man står for og tar sterk avstand ifra? 🤪

Hva er forresten så galt i å ta avstand i fra en person som gjør noe grotesk? 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anocopy skrev (1 minutt siden):

Problemet er at muslimer følger en bok som bokstavelig talt sier at man skal drepe homofile. Er det da så overraskende og sjokkerende når de faktisk gjør det? Vi vet jo at de i mange muslimske land kaster homofile ned fra tak og steiner dem. Men dette har ingenting å gjøre med religion? Jeg synes det er helt latterlig å påstå at det ikke har noe å gjøre med religion.

https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_in_Islam#Death_penalty

Det står ganske mye grusomme oppfordringer i det gamle testamentet også, men det betyr ikke at alle kristne følger det slavisk. 

Kristendom (Bibelen) og Islam (Koranen) er egentlig veldig like. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
6 minutter siden, *blueberry* said:

Det står ganske mye grusomme oppfordringer i det gamle testamentet også, men det betyr ikke at alle kristne følger det slavisk. 

Just now, mordi9 said:

Ifølge bibelen skal ulydige barn steines til døde.......

Ja, men pek meg gjerne i retningen av land og kulturer som bruker bibelen som motivasjon til å faktisk gjennomføre slike handlinger, så kan vi begynne å sammenligne det med de 10+ muslimske landene som har lovfestet det og de mange andre som diskriminerer homofile, ateister osv. på andre måter. Men dette er ikke et problem med religion i det hele tatt, nei.

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet
13 minutter siden, *blueberry* said:

Kristne følger vel det nye testamentet?

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Er glad vi har kommet så langt i Norge at menn og kvinner er likestilt. Lov å elske de man vil, og et godt samfunn. Det finnes alltid folk utenom som har sine meninger og holdninger. Men stat og regjering er for at alle skal elske de de vil. Til og med prester vier homofile. 
Kanskje alt pride opprører trigger de som er imot? 

• Liker 1
Skrevet
mordi9 skrev (9 minutter siden):

Breivik er en kristen terrorist. 

Edit: Han heter Fjotolf Hansen. 

Ut i fra ditt svar her så mener du altså at det Breivik gjorde er ok?

Altså lovfestet?

Eller hva med å svare på hva hen spurte om?

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, mordi9 said:

Breivik er en kristen terrorist. 

Edit: Han heter Fjotolf Hansen. 

Nå var vel Breivik mest motivert av å stoppe innvandring, mer spesifikt muslimsk innvandring. Jeg har aldri hørt om bibelvers som handler om nettopp det, så det er vel egentlig ikke særlig relevant om han var kristen eller ikke? Tråden handler jo dessuten spesifikt om religiøs vold mot LGBT.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Skid_raw skrev (1 time siden):

Hvorfor skal ALLE muslimer ta avstand fra EN person som gjør noe groteskt? 

Ikke alle. Bare de som regner seg selv som moderate. For å vise avstand mellom seg og terror i islams navn.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
*blueberry* skrev (37 minutter siden):

Hvilken del av Bibelen tenker du på ? Det Gamle Testamentet? Ja, mye vold der. 

Husk at kristendommen er noen hundre år eldre enn islam og har gått gjennom modernisering, noe islam ikke har gjort ennå.

Endret av Drizzt
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Hvilken del av Bibelen tenker du på ? Det Gamle Testamentet? Ja, mye vold der. 

Religionene i sin helhet er ganske like. Poenget mitt var uansett at selv om man er religiøs så følger få alle skriftene, og de fleste har modernisert seg i Norge. Gjerningsmannen er oppvokst i Norge og radikalisert i senere år. Jeg tror psykisk helse har mye større skyld enn religion her. 

Skrevet (endret)

.

Endret av gjest431
  • Liker 5
Skrevet
*blueberry* skrev (15 minutter siden):

Religionene i sin helhet er ganske like. Poenget mitt var uansett at selv om man er religiøs så følger få alle skriftene, og de fleste har modernisert seg i Norge. Gjerningsmannen er oppvokst i Norge og radikalisert i senere år. Jeg tror psykisk helse har mye større skyld enn religion her. 

De var ganske like før kristendommen gjennomgikk reformasjon og modernisering. Men de er ikke ganske like nå. De blir kanskje ganske like igjen etter at islam gjennomgår reformasjon og modernisering. Kristendommens modernisering kostet en blodig og mørk tid i Europas historie. Ingen grunn til å tro at islam vil reformere seg på en fredelig måte. Likevel må endringen komme innenfra - fra muslimene selv.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

.

Endret av gjest431
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
14 minutter siden, *blueberry* said:

De utallige muslimene i andre land som støtter dødsstraff for homofile har en påvirkningskraft på noen muslimer her i Norge også. Det er for lett å skylde på psykisk helse når dette er et problem som påvirker hundrevis av millioner mennesker. Legg merke til at han er radikalisert av muslimer, ikke den lokale nynazisten eller kristenekstremisten. Når vold mot LGBT er tema, så er islam selvsagt relevant å kritisere.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnnePåLande skrev (13 timer siden):

Nå har det seg slik at PST vet hvem denne mannen er, så han var allerede oppdaget.. Det som jeg sliter med å forstå er hvorfor han fikk gå løs blant folk? 

Det er jo dessverre dette som går igjen hos drapsmenn som utfører slike angrep. Nesten hver eneste gang kommer det frem at de er kjenninger av politi/psykiatri, eller at PST på et eller annet tidspunkt har fulgt med på dem. Dette er tingen de alle har til felles. Helt utrolig at vi fremdeles ikke har lært. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg forventer ikke at PST skal vite alt, men det er jo noe bemerkelsesverdig at de skrev følgende 16.juni.

Sitat

Terrortrusselen fra ekstrem islamisme vurderes som noe redusert. Trusselnivået i Norge er fortsatt MODERAT, men PST vurderer at det er en liten nedjustering i terrortrusselen fra ekstreme islamister i Norge.   

PST vurderer det som LITE SANNSYNLIG, i underkant av 40 % sannsynlighet, at ekstreme islamister vil forsøke å gjennomføre terrorhandlinger i Norge de nærmeste 18 månedene. Bakgrunnen for endringen er sammensatt. 

Det vurderes fortsatt som MULIG, det vil si mellom 40-60 % sannsynlighet, at høyreekstremister vil forsøke å utføre terrorhandlinger i Norge de kommende 18 månedene.

Det er mange, inkludert meg selv som synes de har hatt ganske rare vurderinger. I hele EU så er høyreekstreme en liten andel, men likevel her i Norge så brukes det så mye ressurser på det og i media så blir den alltid dratt frem som den mest utbredte. Rapportene er ganske klare på området og kanskje burde noe av ressursene brukes på andre grupper?

Jeg nekter å tro at forskjellen mellom Norge og EU er så stor at EU rapporten ikke kan være førende her også.

1525323466_Screenshot2022-06-26at03-14-49tesat_2021_0_pdf.png.0fcde3fd05823e0d1c462e2f75926afd.png

Endret av MAGEROST
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker at dersom det er sånn at han er psykisk syk, og er i et nettverk med andre islamister, blant annet var han jo linka til Arfan Bhatti, så er det ikke sikkert at det var HAN som var hjernen bak dette, men heller en som ble brukt av andre. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Anonym 77
Skrevet

Det som er skjedd i Oslo er helt forferdelig men stusser over resonnementer i sosiale medier.   Ingen vet hvorfor han har gjort det og hva motivet var. Ser selvsagt at det kan være motivert av pride men ingen vet. Reagerer på at pride bevegelsen og alt fokuset er rettet mot dem.  Blir helt feil. Uansett legning var det sikkert helt forferdelig å være midt opp i dette men liker ikke at pride blir gjort bastant til offer. Hva er forskjell på denne hendelsen og den i Kongsberg? Ser ut som det er psykiske grunner i begge sakene. Dermed sagt kan det selvsagt være religions grunner også men ikke sikkert det er hoved grunnen. Jeg synes folk bør avvente til all informasjon er fremlagt, og prøve å fokuserer på de involverte. Det bør ikke være Pride som får all oppmerksomhet. Forsiktig sagt synes jeg det grenser til selvopptatthet da ingen har bevis. Til info. Har ingenting imot pride.

Skrevet
Fjollefyr skrev (17 timer siden):

Det er ihvertfall ingen tvil om at vi trenger Pride etter dette. Håper det spørsmålet ikke blir stilt flere ganger. 

Men vet vi at det var motivet? Det er vel ingen som har sagt det-bare gjettet og trukket raske konklusjoner?

• Liker 6
Gjest Suzanne
Skrevet
parmanoia skrev (10 timer siden):

Joda, det er mulig å tvangsmedisinere i Norge. 

Jepp.

Tvangsmedisinering er hyppig brukt i psykiatrien. Jeg snakker av erfaring. "Vanlige" mennesker med langvarige og sammensatte psykiske lidelser blir også behandlet med elektrosjokk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...