Gjest Raffalayla Skrevet 26. juni 2022 #381 Skrevet 26. juni 2022 17.11 skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner hva du mener, jeg er bare ikke enig i tendensen å kaste diagnoser på alt som fremstår ekstremt. Virkeligheten er altfor relativ til det, men du har rett i at det er en annen diskusjon. Enig. Det er jo det jeg sier, at man kan ha et korrupt/ødelagt/giftig sinn uten at en diagnose må ligge i bunn. Årsak-virkning, noe har gått galt.
Aristokatten Skrevet 26. juni 2022 #382 Skrevet 26. juni 2022 (endret) Nå har Bhatti fjerna bildet av brennende prideflagg 🤔 Endret 26. juni 2022 av Aristokatten 5
Silva Pluvialis Skrevet 26. juni 2022 #383 Skrevet 26. juni 2022 (endret) I Grosny skrev (1 time siden): Jeg er 100% enig med deg i at psykisk sykdom er en avsporing og reagerer på at dette har blitt trukket fram i media. Drapsmannen er helt enkelt en morder, drittsekk, og ekstremist. Ting tyder på at han er gjengkriminell med tilknytning til Arfan Bhatti. Mest sannsynlig har han drept fordi han hadde lyst og muligens har han håpet på skryt fra b-gjengmiljøet. Enig. "Han er syk" ser man ofte folk skrive når slike bestialske mord skjer. Slike ting kan skape fordommer mot psykisk syke. Vi må huske at de fleste som er syke er helt harmløse. Syk er IKKE= farlig. Endret 26. juni 2022 av Tvillingsjel 3 1
Sommer2464 Skrevet 26. juni 2022 #384 Skrevet 26. juni 2022 Dette er farlig like før jeg vil forby islam. 10
AnnePåLande Skrevet 26. juni 2022 #385 Skrevet 26. juni 2022 Aristokatten skrev (1 minutt siden): Nå har Bhatti fjerna bildet av brennende prideflagg 🤔 Hva gjør terrorister som Bhatti ute i det fri? 11 3
Jaimatadi Skrevet 26. juni 2022 #386 Skrevet 26. juni 2022 Aristokatten skrev (4 minutter siden): Nå har Bhatti fjerna bildet av brennende prideflagg 🤔 Det er nok pga folk har gått sammen på nett og oppfordret til å rapportere bildet til Facebook. 5
Silva Pluvialis Skrevet 26. juni 2022 #387 Skrevet 26. juni 2022 Muskath skrev (58 minutter siden): Det er klart tragisk at det ikke er mer utbygd psykiatri her i landet. Men jeg tror likevel at det er uhyre vanskelig å fange opp alle psykiatriske kasus som går fritt rundt. Mange av disse nekter å la seg behandle, kanskje de blir tvangsmedisinert en stund, så blir de overlatt til seg selv etter eget ønske. Det er, slik jeg ser det, umulig å fange opp alle. Selv med mye bedre utbygd psykiatrisk hjelp vil det være et umulig prosjekt. Det er også umulig å fange opp alle som ruser seg på ulovlige stoffer og går bananas av den grunn. De burde i alle fall starte med å ruste opp psykiatrien og bygge flere sengeplasser for mennesker som VIL ha hjelp. Det er mange som er desperate etter hjelp, som får avslag på poliklinisk behandling, avslag på innleggelse eller blir sendt hjem, uforsvarlig, etter kort tid. Ta drapet på Sørlandssenteret som eksempel. Jenta tryglet om hjelp. Hun hadde blitt observert ved Varoddbroa 30 ganger fordi hun ville hoppe. Hun ba om å bli innlagt, men fikk ikke hjelp. Så endte hun opp som drapskvinne. Det kunne kanskje vært unngått hvis hun hadde fått den hjelpen hun ropte etter. 6
PITTY Skrevet 26. juni 2022 #388 Skrevet 26. juni 2022 AnnePåLande skrev (3 minutter siden): Hva gjør terrorister som Bhatti ute i det fri? Spør regjering/statsminister om dette, så skal du nok få høre et passe vrøvlete svar... 8 3
Silva Pluvialis Skrevet 26. juni 2022 #389 Skrevet 26. juni 2022 17.11 skrev (34 minutter siden): Jeg syns egentlig det blir litt for lettvint å si at må være psykisk syk for å kunne drepe andre mennesker på denne måten, selv om måten det gjøre på her er både brutal og tragisk. Det finnes folk i hele verden som dreper på bakgrunn av både kjønn, etnisitet, legning, kultur, landegrenser og religion, og det dreier seg definitivt ikke alltid om psykisk sykdom. Hvis alt skal koke ned til at gjerningsmannen er psykisk syk fordi han mener noe annet en storsamfunnet og agerer deretter, risikerer vi å glemme at det eksisterer mennesker som mener ekstreme ting, som fører til ekstreme handlinger, uten at de fremstår som eller er psykisk syke. Det eksisterer ondskap i verden, og den kan ikke alltid kategoriseres som "psyk" bare fordi den er vanskelig å forstå. Det er selvsagt ikke synonymt med at alle som uttaler seg kritisk om pride er istand til å drepe på det grunnlaget, men det skjønner strengt tatt de aller fleste, håper jeg. Nettopp. I tillegg til at det bidrar til enda mer fordommer mot psykiske lidelser. De aller fleste psykisk syke er verken mordere eller farlige på noen som helst måte. Det er forskjell på syk og ond. 5
17.11 Skrevet 26. juni 2022 #390 Skrevet 26. juni 2022 14 minutter siden, Raffalayla said: Enig. Det er jo det jeg sier, at man kan ha et korrupt/ødelagt/giftig sinn uten at en diagnose må ligge i bunn. Årsak-virkning, noe har gått galt. Nei, vi er ikke enige. Jeg mener at sinnet hans ikke nødvendigvis er ødelagt i det hele tatt, selv om det er veldig fristende å dra den konklusjonen. Det kan til og med være riktig konklusjon, men det vet vi ikke enda, og det et uansett ikke en universell regel. 1
Muskath Skrevet 26. juni 2022 #391 Skrevet 26. juni 2022 55 minutter siden, Raffalayla said: Det andre avsnittet er et supplement til det første og klargjør hva jeg ønsker å formidle med innlegget mitt; det funker ikke når du bare siterer en neve ord fra det første.. joda, jeg ser hva du skriver. Uansett finnes det intolerante monstre der ute. 1
Jaimatadi Skrevet 26. juni 2022 #392 Skrevet 26. juni 2022 Tvillingsjel skrev (1 minutt siden): Nettopp. I tillegg til at det bidrar til enda mer fordommer mot psykiske lidelser. De aller fleste psykisk syke er verken mordere eller farlige på noen som helst måte. Det er forskjell på syk og ond. Det er et dilemma når lovverket tilsier at man kan nesten "gå fri" hvis man kan vise til diverse diagnoser. Det er også en uting at vanlige pasienter blandes med disse pasientene på avdelingene. 2
Gjest Raffalayla Skrevet 26. juni 2022 #393 Skrevet 26. juni 2022 (endret) Muskath skrev (3 minutter siden): joda, jeg ser hva du skriver. Uansett finnes det intolerante monstre der ute. Det benekter jeg ikke.. men en mygg er ikke et monster. Endret 26. juni 2022 av Raffalayla
mjaus Skrevet 26. juni 2022 #394 Skrevet 26. juni 2022 Jeg finner det skremmende at mange blåser bort ideen om at dette har stor tilknytning til islam å gjøre. Ikke misforstå ikke alle muslimer er ekstreme, men kan da være han tror han gjorde en god sak for sin tro ved å gjøre denne grusomme hendelsen. 7
Gjest Raffalayla Skrevet 26. juni 2022 #395 Skrevet 26. juni 2022 17.11 skrev (5 minutter siden): Nei, vi er ikke enige. Jeg mener at sinnet hans ikke nødvendigvis er ødelagt i det hele tatt, selv om det er veldig fristende å dra den konklusjonen. Det kan til og med være riktig konklusjon, men det vet vi ikke enda, og det et uansett ikke en universell regel. Fra å være et nyfødt barn med et -la oss kalle det- blankt sinn, til et voksent menneske i en sinnsstemning som der og da gjør ham kapabel til å åpne ild på åpen gate.. Det koker vel ned til hva en definerer som ødelagt, og satt opp mot hva og hvem.
- Brian Skrevet 26. juni 2022 Forfatter #396 Skrevet 26. juni 2022 (endret) 32 minutter siden, Tvillingsjel said: Nettopp. I tillegg til at det bidrar til enda mer fordommer mot psykiske lidelser. De aller fleste psykisk syke er verken mordere eller farlige på noen som helst måte. Det er forskjell på syk og ond. Fullstendig enig; jeg både kjenner og har kjent personer med psykiske utfordringer, men alt jeg kan si om dem, er at dette er fantastiske mennesker som ikke ville finne på å skade en levende sjel. En annen tilleggsopplysning i denne saken som kanskje ikke har blitt nevnt tidligere: Når man beskriver hvor gjerningspersonen bodde, kan man nesten få inntrykk av at han bodde nærme stedet der skytingen fant sted, men på videoen hos NRK der politiet henter ut beslag, ser jeg at det er snakk om et område nedenfor Møllergata, som er relativt langt unna Tinghuset - kanskje så langt som én kilometer. Så hvis han bodde så langt unna, er det neppe noen grunn til at han skulle være nøye kjent med hvem som går på hvilke steder; selv vil jeg gjette på at han derfor ikke så særlig forskjell på de bestemte utestedene; i hans øyne så de antagelig omtrent like ille ut. Poenget er at hadde det vært Pride som hadde vært hovedmålet, ville et angrep på selve paraden på lørdag vært mer logisk; et angrep på byens uteliv i dette området, er derimot i større grad et angrep på den dekadente, vestlige måten å leve på, som i gjerningsmannens øyne ikke samsvarer med et "korrekt" liv levd etter strenge moralske prinsipper. Det tror jeg er grunnen til at han skjøt i løpet av natten i stedet for midt på lyse dagen, men dette er bare min egen hypotese. Endret 26. juni 2022 av - Brian 4
gjest431 Skrevet 26. juni 2022 #397 Skrevet 26. juni 2022 (endret) . Endret 17. november 2022 av gjest431 6 5
AnnePåLande Skrevet 26. juni 2022 #398 Skrevet 26. juni 2022 PITTY skrev (28 minutter siden): Spør regjering/statsminister om dette, så skal du nok få høre et passe vrøvlete svar... Ja.. 2
Callisto83 Skrevet 26. juni 2022 #399 Skrevet 26. juni 2022 Hvis noen som utfører slike angrep kan knyttes til radikale islamistiske miljøer, synes jeg det er et hån at våre folkevalgte plutselig utvikler berøringsangst for tankegodset derfra, og i stedet velger å fokusere på psykisk sykdom. Det er å gjøre det frie og vestlige samfunnet vårt en stor bjørnetjeneste. 16 2
mjaus Skrevet 26. juni 2022 #400 Skrevet 26. juni 2022 fittesnerk skrev (5 minutter siden): Ser ut som mange ønsker å viske ut koblingen til islam, ja. Til og med PST sier vedkommende var en islamist. https://www.document.no/2022/06/25/psts-innrommelse-om-matapour-det-er-mange-i-dette-nettverket-i-norge-vi-kan-ikke-overvake-alle/ Ja, Heldigvis er ikke alle ekstreme nok til å handle på det. Jeg spurte en av mine muslimske bekjente hva han tenkte om hva som skjedde i oslo. Han sa klart å tydelig at det var unødvendig å drepe, men at han bryr seg ikke om homofile å vil helst ikke prate om det. Så disse holdningene til lgbtq fra muslimer er ikke helt sjokkerende, men det bekymrer meg at folk roper ut rasist og islamofob bare man diskuterer disse tingene. Jeg har på ingen måte et hat mot muslimer, finnes mange hyggelige muslimer der ute. Noen er mer progressive enn andre, men så har man mange av de som ikke synes noe om homofili og den slags. Det føles som det er et sensurert tema å diskutere en av de viktigste debattene i vesten i dag. Jeg forstår at man skal ha respekt for alle, men det er farlig hvordan mange bare virker til å "late" som at ekstreme holdninger mot homofile fra muslimer ikke eksisterer. 13 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå