Gå til innhold

-Rimelig god mat


Gjest Gjest_Studenten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Studenten_*

Er student og får ikke så mye penger i mnd å bruke. Jeg er derfor på leting etter rimelige ting jeg kan lage som ikke koster skjorten og ikke tar mer enn maks 45 minutter å lage. Helst kjappere også.

Jeg har lagd litt av hvert, men klarer liksom ikke å komme billig i fra det. Syns det er litt kjedlig å bare lage pizza og slike ting også. derfor har jeg laget meg alt mulig fancy.

Noen som har bra tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått dilla på omelett med tunfisk, fetaost, tomatskiver og oliven i det siste. Sunt, raskt å lage, og ikke så dyrt. Faktisk laget jeg det i morges mens jeg gjorde meg klar til å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en bok som heter "Spis sundt, godt og billig" da jeg var student. Mange fine oppskrifter der på billig og ikke minst god og enkel mat. Bruker den faktisk fortsatt fordi jeg liker mange av rettene. Tror den er utgitt av Forbrukerrådet og Ernæringsrådet eller noe sånnt.

Hvis du har den gamle kok-boka fra ungdomsskolen liggende noe sted, så er det mange fine oppskrifter i den også.

Vet ikke om du har mulighet til å dypfryse? Hvis du har, så kan du koke ertesuppe på gamlemåten. Jeg mener, legg tørre erter i vann over natten, skjær opp grønnsaker osv. Skal koke lenge og tar en del mer tid enn 45 minutter å lage, men hvis du fryser den i porsjoner så går det jo kjempekjapt når du bare skal tine den opp igjen. Tror hjemmelaget ertesuppe er den beste "billigmaten" man kan få.

Å bake brød er jo ellers en god måte å spare matpenger på. Det hjembakte brødet er som regel nemlig bedre og sunnere enn det man kjøper i butikken i tillegg til at det er mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye junk når man studerer, derfor kommer jeg med noen litt sunne tips. ;)

Tomatbønner med litt krydder, superbillig og veldig sunt.

Havregrynsgrøt med sukker og kanel.

Fiskeboller i hvit saus.

Ferdige fiskekaker med ris til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker er kanskje den billigste og samtidig sunneste maten?

Et tips er å tenke på grønnsakene som basis for middagen, med mindre innslag av kjøtt og fisk, da går utgiftene ned. ;) Først og fremst friske grønnsaker, men også feks hermetiske tomater - et ypperlig produkt. Spis også mye bønner, erter og linser (i supper, gryteretter, salater), så får du proteiner og blir mett.

Skal man ha kjøtt eller fisk er tunfisk på boks et ypperlig alternativ, som Elphaba sier, seifilet er billig, nakkekoteletter (skjær vekk beinet, strimle kjøttet og bruk feks i wok med masse grønnsaker, da er en kotelett nok til 2 pers), frossen høne (som tar tid å koke, men også gir deg masse god kraft du kan fryse og bruke i flere omganger til suppe/gryteretter sammen med hønsekjøttet), eller bacon, som man trenger veldig lite av for å gi mye smak til feks en tomatsaus eller en suppe med grønnsaker/bønner.

Flere forslag i samme gate får du i denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...