Gå til innhold

Gravfeste. Store regninger hvert 10.år. Tips.

Fremhevede innlegg

Gjest Adobyen
Skrevet

Her i kommunen krever de inn for 10 år av gangen og i dag fikk jeg denne regningen for mine foreldres grav. Trussel om sletting og fjerning av stein hvis betaling uteble.  Regningen var på 3000 for hver, altså 6000 kr.  Det er slikt som er lett å glemme å legge av til, men forrige gang laget jeg meg en konto i banken hvor jeg har overført 50 kr hver måned siden sist.  Nå sto pengene klar og regningen ble betalt med det samme.  Jeg endret det faste trekket til 60 kr samtidig, i tilfelle det stiger til 7200 neste gang.  Så er det bare å glemme hele saken 👍

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er god 

Anonymkode: a84b1...46c

Skrevet

Det var lurt. Men hva gjør de med dem som ikke har pårørende som kan betale? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med minnelund? Er det like dyrt?

Anonymkode: 85462...9f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mwanafunzi skrev (2 minutter siden):

Det var lurt. Men hva gjør de med dem som ikke har pårørende som kan betale? 

Da slettes graven.

Anonymkode: 3052b...85e

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (22 timer siden):

Her i kommunen krever de inn for 10 år av gangen og i dag fikk jeg denne regningen for mine foreldres grav. Trussel om sletting og fjerning av stein hvis betaling uteble.  Regningen var på 3000 for hver, altså 6000 kr.  Det er slikt som er lett å glemme å legge av til, men forrige gang laget jeg meg en konto i banken hvor jeg har overført 50 kr hver måned siden sist.  Nå sto pengene klar og regningen ble betalt med det samme.  Jeg endret det faste trekket til 60 kr samtidig, i tilfelle det stiger til 7200 neste gang.  Så er det bare å glemme hele saken 👍

Kan også prøve en spleis rettet til annen familie og venner? 

Anonymkode: 46d77...083

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan også prøve en spleis rettet til annen familie og venner? 

Anonymkode: 46d77...083

Noen er jo gode til å samarbeide om gravstell og utgifter, men jeg har ikke noen som gidder og kunne ikke tenke meg å lage noe mas av det.

AnonymBruker
Skrevet

Av hensyn til mangel på gravplasser så vil det beste være å la andre få graven. 

Minnene etter foreldre og besteforeldre har jeg i bakhodet, daglig - ikke fordi gravsteinen fortsatt består. 

Anonymkode: a6a78...909

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Minnene etter foreldre og besteforeldre har jeg i bakhodet, daglig - ikke fordi gravsteinen fortsatt består. 

Enig i det. Jeg håper at de som skal ordne etter meg gjør det enklest og billigst mulig. Aner ikke hva prisene er på minnelund eller slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg "arvet" flere graver og har valgt å avslutte dem fortløpende. Men selv det koster en del penger hvis man ikke har mulighet til å fjerne steinen selv. Men så er man i hvert fall ferdig med saken, i hvert fall økonomisk. Noe annet blir reaksjoner fra slektninger som synes man skal beholde graver i landsdeler man aldri besøker til evig tid, men de får betale selv hvis de synes det er viktig. Mange som beholder graver for alltid bare av frykt for hva slektninger skal si. Ikke rart det blir mangel på graver da. 

Anonymkode: 2af72...51f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg "arvet" flere graver og har valgt å avslutte dem fortløpende. Men selv det koster en del penger hvis man ikke har mulighet til å fjerne steinen selv. Men så er man i hvert fall ferdig med saken, i hvert fall økonomisk. Noe annet blir reaksjoner fra slektninger som synes man skal beholde graver i landsdeler man aldri besøker til evig tid, men de får betale selv hvis de synes det er viktig. Mange som beholder graver for alltid bare av frykt for hva slektninger skal si. Ikke rart det blir mangel på graver da. 

Anonymkode: 2af72...51f

Vet du noe om kremering er mulig hvis man ønsker graven slettet, og heller ha urne hjemme?

Anonymkode: 9a5df...8bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet du noe om kremering er mulig hvis man ønsker graven slettet, og heller ha urne hjemme?

Anonymkode: 9a5df...8bd

Det er ikke lov til å ha urne hjemme. Er en amerikansk greie det. 

Anonymkode: ee508...b80

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min bestefar var tysk og da han døde ble jeg oppmerksom på en virkelig fin måte å gravlegge folk. Han ble kremert og urnen, som måtte være nedbrytbar, ble gravd ned ved et tre. Treet var i en spesiell skog (Friedwald- tror det betyr fredet skog?) og man får ikke stein, bare en metallplakett på selve treet. Man kan visst kjøpe et helt tre for en hel familie eller bare en tilfeldig plass man deler med andre. Uansett, det er 0 stell med graven, bare en fin gåtur gjennom naturen for å besøke ham.

Veldig billig ift vanlig grav på kirkegården og ikke minst varer det lenge, treet er fredet i 50 år eller noe.

Skulle ønske det var lov i Norge, det er veldig fint og skogen er så velstelt.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke ha noen grav, jeg skal kremeres og asken kan spres for vinden for min del. Eller på en navnløs plass på minneslunden. 

Ikke søren om noen skal betale for en plass på kirkegården i flere år. 

Anonymkode: f06f6...b74

Skrevet

Hvorfor ikke sette av en sum av arven til dekning av gravsted i x antall år?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2022 den 13.33):

Synes overhodet ikke det blir det samme. Synes det er veldig godt å har et sted å gå til. Men så er vi alle forskjellige. 

Anonymkode: 08ed0...918

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daraya skrev (7 timer siden):

Min bestefar var tysk og da han døde ble jeg oppmerksom på en virkelig fin måte å gravlegge folk. Han ble kremert og urnen, som måtte være nedbrytbar, ble gravd ned ved et tre. Treet var i en spesiell skog (Friedwald- tror det betyr fredet skog?) og man får ikke stein, bare en metallplakett på selve treet. Man kan visst kjøpe et helt tre for en hel familie eller bare en tilfeldig plass man deler med andre. Uansett, det er 0 stell med graven, bare en fin gåtur gjennom naturen for å besøke ham.

Veldig billig ift vanlig grav på kirkegården og ikke minst varer det lenge, treet er fredet i 50 år eller noe.

Skulle ønske det var lov i Norge, det er veldig fint og skogen er så velstelt.

Det kunne jeg tenkt meg selv! 

Anonymkode: a3ca5...60c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Synes overhodet ikke det blir det samme. Synes det er veldig godt å har et sted å gå til. Men så er vi alle forskjellige. 

Anonymkode: 08ed0...918

Enig. Graven til min mor betyr så utrolig mye for meg. Når jeg går dit så føler jeg meg nær og føler fred inni meg. Et godt sted å være.

Anonymkode: a22a8...991

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...