Gå til innhold

Jeg har ikke bilsikring til hunden min!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp!

Mannen er sendt avgårde på tur, jeg har en liten bil som brukes i mens.

nå oppdager jeg at bilburet til hunden vår ikke passer baki bilen (vi antok at det gjorde det, for det er et medium stort bur. Dumme som vi var så dobbeltsjekka vi ikke).

Og jeg skal til å reise på en liten tur for å hente barna hos besteforeldre. 

hva fasan kan jeg gjøre da? hva slags andre alternativer kan brukes for å sikre hunden? Det blir frem til jeg kommer til en butikk som selger utstyr, men det er 1t kjøring til nærmeste sted. 
hjelp?

(ps: jeg har lett på Finn og finner ikke noe som kan kjøpes i nærområdet 🙈).

Anonymkode: d3c1a...e1e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du lar hunden være hjemme frem til du har kjøpt ny bilsikring..?

Anonymkode: 53b8c...5ab

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke hunden bare være hjemme? 

Få noen til å passe? Få svigers til å komme med ungene i stedet for å hente? Spørre andre bekjente med hund om de kan låne deg noe? 

Anonymkode: 5ef5e...e00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er for langt, la hunden være hjemme. Eller spør om noen kan passe den. 

Anonymkode: 58139...e97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan kjøpe sele og bånd som passer inn i setebeltehullet  (klumpen). Så kan hunden sitte i baksetet fastspent.

Anonymkode: 28bf5...0d2

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags bil har du? Er det mulig å sikre den i bagasjerommet uten bur på noe fornuftig vis? 

Anonymkode: db2bd...1e3

AnonymBruker
Skrevet

Du binder hunden fast i seteryggen i bakesete på bilen.  Bare hvis du bruker sele, det er slik jeg kjører med min hund og det går helt fint.
Jeg kjøpte et spennbånd hos biltema og festet hunden i det .

active image

Anonymkode: 0b176...dbd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan buret sikres i baksetet med setebelte? 

Anonymkode: fe650...eb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man kan kjøpe sele og bånd som passer inn i setebeltehullet  (klumpen). Så kan hunden sitte i baksetet fastspent.

Anonymkode: 28bf5...0d2

De er ikke kollisjonssikre. Men holder hunden på plass. Selv pleier jeg i slike tilfeller å ha hunden sittende på gulvet. Skulle de kollidere vil ikke hunden da fly i ryggen på noen eller ut fronten. 

Anonymkode: 4149c...5f4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du binder hunden fast i seteryggen i bakesete på bilen.  Bare hvis du bruker sele, det er slik jeg kjører med min hund og det går helt fint.

active image

Dette👆

Det er kun krav til å sikre hunden i bilen etter krav om lastsikring. 

AnonymBruker
Skrevet

Sikring av dyr i bil • Trygg Trafikk
Sikre dyrene riktig i bilen | NAF
Hunden på biltur | Mattilsynet

Sitat

Har du kjæledyr med i bilen, skal denne dermed sikres. Det gjøres enten ved å ha dyret i bur eller feste det med en godkjent sikkerhetssele.

Dersom du ikke har stasjonsvogn og plass til bur, kan du bruke en sele. Slike fås kjøpt i dyrebutikker og ligner vanlige hundeseler. Selen kan enkelt festes til bilbeltet i baksetet, hunder skal ikke sitte i forsetet. Hunden vil også sette pris på om den har sklisikkert underlag, det gir bedre følelse av kontroll.

Man kan IKKE bruke lastestropper! Man skal ha godkjent sele og bruke bilens egne bilbelter. 

Anonymkode: 921ec...aba

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikring av dyr i bil • Trygg Trafikk
Sikre dyrene riktig i bilen | NAF
Hunden på biltur | Mattilsynet

Man kan IKKE bruke lastestropper! Man skal ha godkjent sele og bruke bilens egne bilbelter. 

Anonymkode: 921ec...aba

Sikring skal minst kunne tåle følgende krefter: a) Framover langs kjøretøyet: Kraft lik hele godsets vekt. b) Bakover og på tvers av kjøretøyet: Kraft lik halve godsets vekt. Gods skal være sikret ved låsing, stenging eller surring eller ved kombinasjon av disse metoder.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp sikkerhetsbelte til hund.

Anonymkode: 7fda1...f8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

active image

Nei. Det er jo galskap!

AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Jeg hadde ikke latt hunden være hjemme til jeg har kjøpt ny bilsikring når vi skal være vekk til sent i kveld, og hun er 7mnd gammel 🙄 hadde ikke tidspresset vært der hadde situasjonen vært en annen. 

Men det ordnet seg, jeg fikk tak i et bilsete til hund 🙈 Nå har vi ordnet et bur i riktig størrelse. 

takk for mange oppriktige råd! 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts her!

Jeg hadde ikke latt hunden være hjemme til jeg har kjøpt ny bilsikring når vi skal være vekk til sent i kveld, og hun er 7mnd gammel 🙄 hadde ikke tidspresset vært der hadde situasjonen vært en annen. 

Men det ordnet seg, jeg fikk tak i et bilsete til hund 🙈 Nå har vi ordnet et bur i riktig størrelse. 

takk for mange oppriktige råd! 😄

Kanskje greit å ta med sånne ting i hi? 

Anonymkode: 58139...e97

AnonymBruker
Skrevet
LadyGrey skrev (2 timer siden):

Nei. Det er jo galskap!

Nei, det er det faktisk ikke .

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...