Gå til innhold

Tips til oppdragelse på hund

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har anskaffet oss valp, og har en hund fra før på 7 år. Lydig og rolig. Husker nesten ikke valgperioden og hvordan vi trente han opp. 
har begynt i dag med å legge på kommando ordet sitt. Valpen sitter, får godbit. 
prøvde meg på kom da han var 5 meter unna men satt seg bare 😅 

hvilke rekkefølge trente dere opp hundene? 
2 dager med kun sitt? Så kom? Så ligg osv? 
tenker hvis vi tar både sitt, kom og alt på en gang blir han forvirret. 
trenger litt tips 

Anonymkode: a3700...fb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ofte bedre å trene flere ting samtidig, ellers kan noen hunder bli litt for opphengt i det de har lært. F.eks en hund som bare har sittet i tre dager kan tilby sitt så mye at det blir vanskelig å få den i ligg. Foreløbig ville jeg ikke lagt signal/kommando på, bare belønnet det du vil (belønn når valpen sitter, når den legger seg, når den ser på deg osv). Så bygger du opp et repetoar av frivillige atferder som du etterhvert kan legge kommando på når valpen har større forståelse for hva du vil den skal gjøre.

Ellers tenker jeg at sitt og ligg ikke er det jeg ville prioritert med en liten valp. Sitt kommer av seg selv hvis du trener kontakt og ligg er kjapt å lære inn når som helst. Det viktigste tenker jeg er god sosialisering og miljøtrening, at valpen blir tilvendt det miljø og de ting den må bli vant med i sin hverdag. Kjøre bil, trafikk, anleggsmaskiner, gressklippere, svaner i parken osv. Samt treffe og bli kjent med og trygg på ulike typer hunder og mennesker, i valpens tempo.

Deretter ville jeg fokusert på kontakttrening og belønne masse-masse for kontakt og kom. Valper kommer som regel uansett hva du sier når de er små - benytt det du får gratis og belønn masse! For den valpeavhengigheten vokser de av seg, og det kan da bli tyngre å få dem til å høre på deg når hormonene i tenåringstiden kicker inn hvis du ikke har belønnet mye "kom" og kontakt fra før.

Endret av Tabris
  • Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (48 minutter siden):

Det er ofte bedre å trene flere ting samtidig, ellers kan noen hunder bli litt for opphengt i det de har lært. F.eks en hund som bare har sittet i tre dager kan tilby sitt så mye at det blir vanskelig å få den i ligg. Foreløbig ville jeg ikke lagt signal/kommando på, bare belønnet det du vil (belønn når valpen sitter, når den legger seg, når den ser på deg osv). Så bygger du opp et repetoar av frivillige atferder som du etterhvert kan legge kommando på når valpen har større forståelse for hva du vil den skal gjøre.

Ellers tenker jeg at sitt og ligg ikke er det jeg ville prioritert med en liten valp. Sitt kommer av seg selv hvis du trener kontakt og ligg er kjapt å lære inn når som helst. Det viktigste tenker jeg er god sosialisering og miljøtrening, at valpen blir tilvendt det miljø og de ting den må bli vant med i sin hverdag. Kjøre bil, trafikk, anleggsmaskiner, gressklippere, svaner i parken osv. Samt treffe og bli kjent med og trygg på ulike typer hunder og mennesker, i valpens tempo.

Deretter ville jeg fokusert på kontakttrening og belønne masse-masse for kontakt og kom. Valper kommer som regel uansett hva du sier når de er små - benytt det du får gratis og belønn masse! For den valpeavhengigheten vokser de av seg, og det kan da bli tyngre å få dem til å høre på deg når hormonene i tenåringstiden kicker inn hvis du ikke har belønnet mye "kom" og kontakt fra før.

Takk for svar. Han får ikke godbit før han har øyekontakt med meg. Det lærte vi på forrige valpekurs husker jeg. Og kontakten er viktig. Vi støvsuger og gjør alt vi ellers gjør

AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale McCann Dog training kanalen på YouTube. De har masse flotte treningsvideoer for valper, inkludert "de første 2 ukene med valp" videoer når det kommer til trening, miljøtrening, sosialisering og rutiner 🙂

Anonymkode: e809b...184

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trening trening trening 

Anonymkode: 3047a...577

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er nok ikke så vant til trafikk. Ganske redd biler og mopeder. Drar han med meg, og gir han en godbit mens bilen kjører forbi. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han er nok ikke så vant til trafikk. Ganske redd biler og mopeder. Drar han med meg, og gir han en godbit mens bilen kjører forbi. 

Da ville jeg heller stoppet på litt avstand og latt ham få lov til å observere biler på en avstand han mestrer. Evt gi godbiter mens bilen passerer og dere står i ro på avstand. 

Hvis du må dra han med deg så kan det bety at han er for nær og allerede er redd. Da kan godbiten ha mindre, om noen, effekt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...