Gå til innhold

Informasjon fra barnehagen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er egentlig veldig fornøyd med barnehagen, men det er noe småpirk. Som at de deler ukeplan bare på måfå, og da kun i typ tre ord. "vi baker boller" tirsdag, "tur" onsdag, "utelek" torsdag. På appen. Utelek betyr ingen planer, så de kunne like godt ikke skrevet noe. De går tur en til to ganger i mnd(!), som oftest er det bare rundt i nabolaget, innom en fotballbane 300m unna. 1-2 km unna har vi skog med vei/sti rundt og inn, fjære, strand. Det er en skog rett over barnehagen, de tar sjeldent til aldri små, spontane turer ditt. De er enormt dårlig på å legge ut bilder av barnehagehverdagen, enda det etterlyses på hvert foreldremøte og av flere foreldre i foreldresamtaler. De jatter med, men gjør ingen innsats for å forbedre seg. Ved henting får jeg ingen tilbakemelding om dagen, hva de har gjort etc. Også etterlyst, ikke blitt bedre. 

Og nå er det sommermodus og det skrives ikke ukeplaner lengre i det hele tatt. I går gikk de tur til fjæra, endelig og hurra!, men jeg visste ingenting om det. Jeg så at vi hadde glemt å ta med støvlene tilbake etter helga, men det var fint vær og ikke meldt regn så jeg gikk ikke tilbake bare for å levere de. Ingen etterlyste støvler, så hun gikk i fjæra i joggesko, med alle begrensningene det medfører for en ivrig 3åring. (Vi bor rett ved og jeg er i perm så jeg kunne dratt med de). Et annet barn ble levert sent og fikk ikke vært med på tur fordi de ikke visste om turen. 

Forventer vi  virkelig for mye? Det skal også nevnes at barnehagen har ypperlig personaltetthet, lite sykefravær og meget tilgjengelige vikarer. Stengt 2 uker om sommeren for å avvikle ferie, så det er ikke det det står i heller. 

Anonymkode: d012a...608

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er dårlig. Vår barnehage er dårlig på det de også, men vi får alltid vite om turdager. 

Anonymkode: 14d9f...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de har viktigere ting å gjøre på enn å informere foreldrene om hva de gjør til enhver tid.

Her starter de hvert år med ukeplan, månedsplan osv. Og hvert år går det et par måneder så sklir det helt ut og er fraværende. Tenker det er helt greit. Har da ingen behov for å vite annet enn at de har det trygt og godt i barnehagen.

Anonymkode: 707e8...7ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage i mange år og dette er mine tanker 

Det at de bare står ..vi baker boller er nok informasjon. Det kan være at de deles grupper el. Mer info trenger du ikke..men om du vil er det bare spørre.

Ute lek er lek, og du skal jo være glad at du har en plan om hva som skjer. I min datter barnehagen har de ikke plan for uken...vi lider ikke. Vi får mail el om de eks skal ha fest,bake en og vi trenger å ta med noe.

Det er ofte pedagogisk leder som sitter og skriver mnd plan og uke plan...og når den person går og gjør dette..mister de 1 menneske på avdelingen.

Og dette er pedagogisk og står i rammeplanen om hva som skal ta med 

Du skal vøre glad de ikke legger for mye informasjon i ukeplan. Det betyr at de også bruker mer tid på kontoret.

Dette vil du jo oppleve når ditt barn begge på skolen..der er informasjon enda mindre. Der får også info som, vi går på tur og tirsdag. Eller kanskje de fant på noe spontant

Og du må huske at du ser ikke bak kulissene...du ser ikke om noen er syke, om noen må hjelpe til på annen avdeling el. Eller at den pedagogiske ledere må bruke halve dagen på kontoret.

 

Bruker dere app som mulig? Vigilo el?

Vi får ikke bilder av barnet vårt i barnehagen, og det er greit. Og igjen...husk at når de tar bilder, må de igjen bruke tiden på kontoret for å gå igjennom bildet,legge de ut etc 

Du må huske at ingen barnehage er like og du skal være fornøyd at dette er en barnehage med lite fravør el..

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnehagelærer selv og jeg syns dette høres litt for slapt ut. 
Vi sender ut ukeplan for kommende uke hver fredag. I planen forteller vi først litt fra uken som gikk, med anonymiserte bilder av aktiviteter, turer ol. Deretter planen for neste uke. Der skriver vi feks turdag, hvilke tema vi skal ha i samlingsstunden, aktiviteter, gruppedeling, hvilken dag vi skal ha varm lunsj osv. Og info om det er noe spesielt foreldrene må huske på neste uke. Planen er max 1 a4 side + bilder. 
 

Vi skriver planene i planleggingstiden vår (4 timer per uke). 
 

Det vi ofte opplever er at endel foreldre ikke leser planene og ikke vet hva som skjer. Noen syns det er unødvendig med planene og at det står for mye der og dermed orker de ikke å lese dem. 
Mens andre foreldre syns de får for lite informasjon og at planene ikke er fyldige nok. 
Så det er utfordrende å treffe alle og alles ønsker. 
 

Hvis jeg var deg ville jeg tatt det opp igjen på foreldremøte etter sommerferien. Det er lov å si fra hva man mener og tenker. 

Anonymkode: 6fbba...ac4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du krever for mye informasjon. "Vi baker boller" holder da vel i massevis??

Husk at en person går vekk fra avdelingen for å skrive disse planene og dagsrapportene og legger ut bilder etc og det er tid personen ikke bruker med barna der personen kanskje trengs aller mest: på avdelingen med noen barn og en bok i fanget...

Foreldre i dag har et sykelig behov for informasjon.

Anonymkode: 68300...60a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt barn i barnehage som skrev masse hver dag, og la ut en haug med bilder, og nå en barnehage som kun har skrevet månedsbrev. Nå har de nylig begynt med ukesbrev også, men det står ikke detaljert hva de har gjort hver dag, bare et eller annet de har valgt å fokusere på + et par bilder.

Synes egentlig det er helt greit at de ikke bruker så mye tid på skriving og å ta bilder, jeg. Men jeg hadde forventet å få vite litt mer om dagen, hvert fall hvis jeg spurte, og vite om planlagte aktiviteter/turer som kan kreve spesifikke klær, oppmøtetid etc. Så akkurat det hadde jeg nok klaget på.

Synes også ukentlig tur burde være en selvfølge så lenge det ikke var underbemanning på turdagen f.eks, men forventer da ikke turer utenom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ingen info fra vår barnehage, ingen bilder, null og niks. Vet når de har fast turdag, men får ikke beskjed om denne flyttes. 

Reagerte på dette i begynnelsen (og synes fremdeles det er litt kjedelig),  men får alltid hjem et strålende lykkelig barn som har storkost seg og fått både lek,omsorg og oppfølging av de voksne, og jeg tenker at dette er det viktigste. 

 

Anonymkode: 5d280...774

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som pedagogisk leder, og den delen av ukeplanen som går ut til foreldrene er som regel ikke mer utfyllende enn det dere får. I tillegg skrives det et utfyllende notat med hva vi jobber med for tiden, knyttet opp til Rammeplan for barnehagen.

Det foreldrene IKKE ser, er de interne notatene som er laget for avdelingen. Der skrives det mer utfyllende hvem som har ansvaret for hva, og mer konkret hva som skal gjøres.  Grunnen til at jeg ikke legger dette ut til foreldrene er a) erfaringsmessig leser foreldrene mindre jo mer vi legger ut, og b) ved å ha såpass 'åpne' planer utad til foreldrene har vi mer fleksibilitet i forhold til det som skal gjøres. Ser vi at en aktivitet ikke kan gjøres tirsdag pga fravær i personalet feks så kan vi legge den til torsdag, og finne på noe annet i stedet for, som likevel går inn under temaene vi jobber med. Livet i barnehage er ekstremt hektisk og uforutsigbart, så vi er avhengige av å ha den pedagogiske friheten.

Anonymkode: 1657e...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...