Gå til innhold

Dagbok. En ny start

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå ringer mor fra Lofoten igjen.  Hun skjønner ikke hvor mye hun har såret meg. Hun har sagt hele livet at huset et mitt. Samtidig har hun inngått avtaler med andre. Dvs, ferie handler om andre.  Dette er damen som tok feil. Nå fersket jeg i hun i å lyve, igjen. Hun eier hus og noe tomt. Har alltid sagt at jeg skulle overta. Det er kun meg av mine søsken som har vært der. Men, min mor lyver hele tiden. Ok, jeg et ufør. Men at min mor lyver hele tiden er ikke ok. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagens gode gjerning. Skulle kjøpe meg en kopp kaffe i morges. Bakeriet slet med å få startet kassasystemet. Nå hadde jeg kontanter, så fikk betalt. Mannen bak meg i køen hadde kun kort, skulle kjøpe brød, men fikk ikke betalt. Tilbydde meg å betale, så vippset han bare til meg. Ting løser seg når man er omgjengelig 😉

Skrevet

Hadde en tøff time hos psykolog i går. Jeg gråt, noe jeg vanligvis ikke gjør. Men hun åpner for ting. Trykker på rette knapper. Er ikke vant med å åpne meg. Kan snakke om alt, unntatt hvordan jeg føler meg.  

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)
Helene skrev (På 30.7.2025 den 9.24):

Hadde en tøff time hos psykolog i går. Jeg gråt, noe jeg vanligvis ikke gjør. Men hun åpner for ting. Trykker på rette knapper. Er ikke vant med å åpne meg. Kan snakke om alt, unntatt hvordan jeg føler meg.  

Håper det at du hadde en tøff time og klarte å åpne deg også betyr at du kjenner at psykolog-timene hjelper deg og at du får det bedre. 

Endret av SVK
  • 3 uker senere...
Skrevet

Lenge siden sist. Etter at jeg gråt i timen, har jeg åpnet meg mere opp. Har gjort store endringer i hverdagen. Går fortsatt i behandling. Men har følt meg klar for mere. Da jeg bodde i Trondheim jobbet jeg som frivillig hos Fretex i flere år. Har valgt det samme nå. Vi har ikke Fretex her, men frelsesarmeen har bruktbutikk. Har begynt der 2 dager i uken. 

Jeg hadde ikke greid dette med familie og små barn hjemme. Been there, done that.  I yngre dager prøvde jeg å klare alt. Jeg gjorde ikke det. 

Nå er jeg alene, datter er voksen. Så da velger jeg å bruke tiden min til å hjelpe. Ok, hver dag jeg har vært på jobb, sover 2 timer på sofaen. Er helt utslitt. Har stort sett migrene dagen etterpå. Det er et valg jeg tar. Jobbe og få migrene. Nå har jeg migrene uansett. Så bruker gode dager i butikken .

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg får migrene uansett. 1 dag på jobb, og behandling 2 dager etterpå. Blir liggende. Har oppskriften. I teorien. Ikke påta meg mere enn jeg klarer. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg fortalte en ting til min datter hun aldri har visst om. Etter nordover i sommer skjønner hun ikke mine reaksjoner. Min far prøvde å ha sex med meg. Men var såpass gammel at jeg greide å stoppe det. Etter skaden med armen ville hun ringe familien. Jeg sa nei. Familien kan ikke hjelpe. De skader meg. Etter det jeg fortalte min datter i dag, tror hun skjønner det. 

Skrevet

Tror jeg må forklare litt. Da jeg skrev forrige innlegg var jeg opprevet. Å dele personlige opplevelser med datteren er vanskelig. Noen ganger må det til for å få forståelse. 

Tidlig på sommeren var vi nordpå. Datter skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan bo hos familie. Hun har alltid tenkt at jeg bare har et vanskelig forhold til foreldrene. Hun skjønte ikke mine reaksjoner. Etter at jeg skadet armen ville hun ringe familien. Det har ikke noe for seg. Hva skal de gjøre, 90 mil unna? Annet enn å gi meg skyldfølelse. Så tok beslutningen om å fortelle mer. 

Da jeg var 20 år, satt jeg i samtale med min far. Han var full som vanlig, helt vant med det. Etter hvert begynner han å snakke om sin elskerinne. Fortsatt helt normalt i min verden. Min far har hatt elskerinne i åresvis. Det jeg ikke var forberedt på, han begynte å klå på meg. Først var det nære klemmer. Så ble det klemming på pupper og rumpe. Så kom det en uttalelse om at vi burde ha sex da min mor gav han ingenting. 

Nå var jeg såpass gammel at jeg greide å skyve han unna, og låste meg inn på eget rom. Jeg vet at min far er syk. 

Men jeg hadde ikke tenkt at han skulle slippe unna med denne oppførselen. Så jeg fortalte dette til min mor ved første anledning. 

Sjokket var stort. Min mor kjeftet meg opp. Sa at dette var min feil, jeg hadde ledet min far inn i dette da jeg hadde snakket med han. Konklusjon, jeg kunne for det selv, det var min feil. 

Dette er ikke noe jeg har ønsket å dele med datteren. Men klart jeg er preget av det  i tillegg lyver min mor for meg med gjentatte mellomrom. 

Sviket fra min mor kan jeg aldri tilgi. Min far derimot, vi har snakket om episoden, han har bedt om unnskyldning, la seg langflat. Det tok noen år før jeg tilga han, men har gjort det. Dette er noe jeg aldri opplevde i barndommen eller ettertid. 

Min mor har løyet til meg ved flere anledninger. Noe har jeg fersket henne på direkte. Hun tror ikke vi søstre snakker sammen. 

Nå er hun såpass gammel at jeg orker ikke konfrontere henne. Da kommer jeg bare til å ødelegge hennes siste år. Hun kommer aldri til å skjønne likevel hvor mye vondt hun har gjort. 

Men har måttet delt tunge ting med datteren. Bare for at hun skal skjønne meg. Datter satt meg i bås, og måtte bryte ut av denne. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Etter god terapi, har bestemt meg for å dele mer med min datter. Hun er voksen i dag, ikke et barn. Vet ikke om hun er klar for mine opplevelser. Men tror det må til for at hun skal skjønne. 

Hun fikk sjokk da jeg fortalte om hvordan bestefar hadde behandlet meg. Hun får flere sjokk ang hvordan familien har behandlet meg gjennom år. Jeg har grunner for å ikke bo nær dem. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg prøvde å be om erfaring. Ingen respons. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...