Gå til innhold

Kan jeg koble opp dette selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte ut en taklampe, og samtidig flytte den litt, og trenger da lenger kabel. Kabelen er koblet i boks på veggen, og strukket langs taket. 

Jeg trenger da å åpne boksen, fjerne denne kabelen og bytte ut med en ny. Ikke noe hokuspokus, men går dette egentlig som ting man kan gjøre selv? 

Fra før av har det vært en lampe med jordingstilkobling, men ny lampe har ikke dette. Tenker å kjøpe samme type kabel uansett, for å få lik størrelse mtp hull som er borret gjennom en kant. Eller finnes det kabel i samme størrelse uten jording også? 

På forhånd takk for svar!

Og ja, jeg skal selvfølge ta sikringen før jeg gjør noe som helst 😅

Anonymkode: d1499...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal bytte ut en taklampe, og samtidig flytte den litt, og trenger da lenger kabel. Kabelen er koblet i boks på veggen, og strukket langs taket. 

Jeg trenger da å åpne boksen, fjerne denne kabelen og bytte ut med en ny. Ikke noe hokuspokus, men går dette egentlig som ting man kan gjøre selv? 

Fra før av har det vært en lampe med jordingstilkobling, men ny lampe har ikke dette. Tenker å kjøpe samme type kabel uansett, for å få lik størrelse mtp hull som er borret gjennom en kant. Eller finnes det kabel i samme størrelse uten jording også? 

På forhånd takk for svar!

Og ja, jeg skal selvfølge ta sikringen før jeg gjør noe som helst 😅

Anonymkode: d1499...8c7

Nei det kan du ikke, ved el inspeksjon fra ditt distrikt vil de etterspørre dokumentasjon på utført arbeid. Det vil du ikke ha da, med de nye reglene for salg av bolig vil du også kunne slite med å dokumentere endring i elektriske anlegget ditt.

Videre så om det oppstår brann i denne boksen fordi du gjør feil ? Du vil garantert få problemer med forsikringsselskapet ditt. De to første tingene kan du "skylde" på forrige eier :) kanskje, det siste blir mye vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (4 minutter siden):

Nei det kan du ikke, ved el inspeksjon fra ditt distrikt vil de etterspørre dokumentasjon på utført arbeid. Det vil du ikke ha da, med de nye reglene for salg av bolig vil du også kunne slite med å dokumentere endring i elektriske anlegget ditt.

Videre så om det oppstår brann i denne boksen fordi du gjør feil ? Du vil garantert få problemer med forsikringsselskapet ditt. De to første tingene kan du "skylde" på forrige eier :) kanskje, det siste blir mye vanskeligere.

Men regnes det som endring i det elektriske anlegget ved å sette i en lik kabel som det allerede er der? Bare lenger?

Anonymkode: d1499...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men regnes det som endring i det elektriske anlegget ved å sette i en lik kabel som det allerede er der? Bare lenger?

Anonymkode: d1499...8c7

Ja. Og nei, du kan ikke gjøre det selv. 

Anonymkode: 5645c...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bytte ut taklampen, men ikke strekke ny kabel selv. 

 

Anonymkode: b3674...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv søkt en del på dette. Slik jeg har funnet ut har man lov å bytte taklampe selv, når det er en sukkerbit kobling.

Men det å flytte på, og slikt, det høres ut som en jobb for en elektriker 😅

Jeg ville i det minste undersøkt nøye før jeg satte i gang med det selv.

Anonymkode: a6cdf...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker jo at det i utgangspunktet er veldig enkelt? Montere blå og brun på samme steder de allerede er montert? Skjønner jo at det finnes regler for dette av en grunn, og at man ikke skal drive med ting man kanskje vet hvordan gjøres. Hadde aldri falt meg inn å gjøre noe i et sikringsskap, for eksempel! Men dette er jo "bare" en koblingsboks, og ingen endring gjøres, utover en lengre kabel.

Anonymkode: d1499...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...