Gå til innhold

Misofoni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen her som har hatt behandling for misofoni og vil dele hvordan det gikk? Eventuelt tips og triks i hverdagen. Jeg sliter noe voldsomt med dette, hovedsakelig rundt smatting, slafsing og spising med åpen munn, som gir meg ufrivillig sinnereaksjon/stress. Har slitt med det i mange år og føler igrunn det bare blir verre. Tenker jeg må til psykolog men ønsker gjerne å høre andres erfaringer om dette faktisk er noe man kan behandle. Har mange i omgangskretsen som er smattere, så blir ofte eksponert. 

Hjelper det å høre på smattelyder på YouTube/lignende mens man gjør hyggelige ting? For å "koble om" hjernen?

Setter pris på alle svar/tips, dette er så fortvilende.

Anonymkode: 05ca0...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av en eller annen grunn hjelper det meg å si til meg selv at lydene ikke er mine

Anonymkode: bae17...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å se på asmr spisevideoer på youtube 

Anonymkode: f6e4c...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med knitring fra papirposer. Blir gal av folk som kjøper baguetter i lunsjen og sitter der og knitrer med posen sin. Må sitte på hendene mine for ikke å daske maten ut av hendene på dem. Blir helt rasende og får lyst til å brøle at de skal slutte. Jeg legger også folk for hat på kjøpesenteret hvis de har en handlepose av papir. Får lyst til å spenne bein på dem eller dytte dem hardt inn i veggen 😬 Ser selv at følelsene er helt på viddene, men jammen er det vanskelig å styre seg.

 

Har ikke noen gode tips, annet enn å si at det er en trøst å ha noen i samme båt 

Anonymkode: 6aa2c...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med mange lyder. Spiselyder, knitring, knasing, pusting. Men og om noen spiller musikk fra mobil, klarer ikke å høre naboen prater, during dra biler eller bass fra musikk. Jeg sliter veldig med lyder andre lager, det hemmer meg veldig i livet. 

Anonymkode: 51c98...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg sliter med knitring fra papirposer. Blir gal av folk som kjøper baguetter i lunsjen og sitter der og knitrer med posen sin. Må sitte på hendene mine for ikke å daske maten ut av hendene på dem. Blir helt rasende og får lyst til å brøle at de skal slutte. Jeg legger også folk for hat på kjøpesenteret hvis de har en handlepose av papir. Får lyst til å spenne bein på dem eller dytte dem hardt inn i veggen 😬 Ser selv at følelsene er helt på viddene, men jammen er det vanskelig å styre seg.

 

Har ikke noen gode tips, annet enn å si at det er en trøst å ha noen i samme båt 

Anonymkode: 6aa2c...197

Kanskje du har hyperkausis? Misofoni er relatert til spiselyder, hyperkausis er relatert til høye og irriterende lyder. Jeg har det akkurat som deg med knitre poser. Vil slå de hardt! Sliter og med høye, uventa lyder.

Anonymkode: 133ee...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det også. Det har bedret seg med årene, nå er jeg midt i 30-årene. Jeg bruker pusteteknikker, og det hjelper å se bort eller lukke øyene, og jeg avslutter måltidet eller flytter med, eller starter å snakke for å flytte fokuset bort fra slafsingen. 

Pusteteknikken gjør jeg hver dag, når jeg ikke er agitert av lyder slik at når jeg kjenner stresset øker av lyd så kan jeg regulere meg selv med pusten. 

Når jeg øver: sitter i en stol med bein godt plantet i gulvet, kjenner at jeg har kontakt med underlaget, evt at jeg ligger og kjenner rygg, hode og håndflater har kontakt med underlaget. Jeg teller inne i meg selv. Puster inn nesen på 1 - 2 - 3 - 4, og puster ut munnen på 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6.

Jeg har også en øvelse der jeg kun bruker nesen. Tar høyre hånd plasserer tommel på høgre nesebor og langefinger på venstre nesebor. Holder for høyre, puster inn med venstre, veksler og holder for venstre og puster ut med høyre. Puster så inn med høyre, og ut venstre. 

Det er lite man kan gjøre for å overstyre nervesystemet vårt, men å regulere pust er en av de få :)

Om alt håp er ute og jeg er låst i situasjonen så later jeg som telefonen ringer eller jeg fokuserer enormt på at måltidet er midlertidig og at det snart er over ;)

 

Anonymkode: db0f5...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos audiopedagog og fått treningsopplegg?

Anonymkode: 069bd...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Prøv å se på asmr spisevideoer på youtube 

Anonymkode: f6e4c...408

🤮🤮

Anonymkode: e039e...5d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen andre råd enn psykoterapi. Man må lære å håndtere reaksjonene sine. Men det har begrenset effekt det også. Jeg blir så sint når folk spiser potetgull rett fra posen, knitrer med plastposer etc. Men klarer å skille mellom lyder som er nødvendige og ren støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...