Gå til innhold

Har sluttet å drikke alkohol. Vanskelig å være sosial som før, folk drikker seg alltid dritings

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte slutte å drikke alkohol fordi jeg hadde et stort alkoholproblem. Jeg har ingen ønske om å begynne igjen, livet er ti gagner bedre uten alkohol. Men det er vanskelig å være med på de samme tingene som før som f. eks konserter og sosiale arrangement gjennom jobben. Synes alt fokus er rundt alkohol og folk drikker generelt mye. Jeg var jo en av de før, men jeg kan ikke være med på sånne ting lenger. Det er slitsomt når jeg er den eneste edru personen der og folk begynner å snøvle lenge før midnatt. Vet ikke hva jeg vil med dette, men håper at ungdommen som vokser opp i dag finner andre måter å ha det gøy på enn å drikke seg dritings. 

Anonymkode: 543f4...35f

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det er ofte skikkelig kjipt å være den eneste edru. Jeg var det i fadderperioden på studiet og da prøvde jeg å bli kjent med medstudenter. Vi pratet sammen om kvelden og det var trivelig, jeg tenkte at nå var vi i ferd med å bli kjent. Neida, de husket tydeligvis ikke en dritt av det.

Anonymkode: cc235...99d

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn og alkoholisme går hand i hand.

Anonymkode: 0c651...4bb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg måtte slutte å drikke alkohol fordi jeg hadde et stort alkoholproblem. Jeg har ingen ønske om å begynne igjen, livet er ti gagner bedre uten alkohol. Men det er vanskelig å være med på de samme tingene som før som f. eks konserter og sosiale arrangement gjennom jobben. Synes alt fokus er rundt alkohol og folk drikker generelt mye. Jeg var jo en av de før, men jeg kan ikke være med på sånne ting lenger. Det er slitsomt når jeg er den eneste edru personen der og folk begynner å snøvle lenge før midnatt. Vet ikke hva jeg vil med dette, men håper at ungdommen som vokser opp i dag finner andre måter å ha det gøy på enn å drikke seg dritings. 

Applauderer folk som tør å gå utenfor saueflokken og holde hodet klart. Nå har jo du en "unnskyldning" for ikke å drikke, ellers kan man nærmest oppleve å måtte forklare seg om hvorfor man velger ikke å drikke alkohol.

Anonymkode: 68bb5...a44

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Applauderer folk som tør å gå utenfor saueflokken og holde hodet klart. Nå har jo du en "unnskyldning" for ikke å drikke, ellers kan man nærmest oppleve å måtte forklare seg om hvorfor man velger ikke å drikke alkohol.

Anonymkode: 68bb5...a44

Takk! Jeg er ikke klar for å fortelle om mitt alkoholproblem og at det er grunnen til at jeg ikke drikker. Det er fortsatt mye stigma om alkoholisme i samfunnet, at det handler kun om viljestyrke osv. Å slutte med alkohol er uten tvil det tøffeste jeg har gjort. Både det å takle alle livets utfordringer (og gleder) uten å bruke alkohol, men også å være ute i samfunnet edru. Er ganske stolt over at jeg har klart det, men har fått god hjelp til det så det er ikke en jobb jeg hadde klart alene.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Faren min var tørrlagt alkoholiker, og han svarte alltid da folk spurte om han ikke skulle ha noe : "Nei takk, jeg har drukket for mye tidligere " 

Du er den som merker at folk er fulle, de  har ikke gangsynet til å merke at du er edru.

Anonymkode: 6937f...dbd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Jeg er ikke klar for å fortelle om mitt alkoholproblem og at det er grunnen til at jeg ikke drikker. Det er fortsatt mye stigma om alkoholisme i samfunnet, at det handler kun om viljestyrke osv. Å slutte med alkohol er uten tvil det tøffeste jeg har gjort. Både det å takle alle livets utfordringer (og gleder) uten å bruke alkohol, men også å være ute i samfunnet edru. Er ganske stolt over at jeg har klart det, men har fått god hjelp til det så det er ikke en jobb jeg hadde klart alene.

Kjempeflink 🙌☺️. Jeg har blitt «allergisk « etter skikkelig hard covid . Syns fulle folk er blir slitsomme og uinteressante , Mn holder ut med de en kveld innimellom fordi d forventes . ( jobb / vennekrets ) . Da er det enkelt å være edru , å ta bilen å kjøre hjem 😀🙌. Ps ,ofte drikker  jeg vann fra en brukt cider -boks . For å slippe maset 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jepp, det er ofte skikkelig kjipt å være den eneste edru. Jeg var det i fadderperioden på studiet og da prøvde jeg å bli kjent med medstudenter. Vi pratet sammen om kvelden og det var trivelig, jeg tenkte at nå var vi i ferd med å bli kjent. Neida, de husket tydeligvis ikke en dritt av det.

Det hadde jo ikke hjulpet at at du var full i tillegg, da hadde jo ingen av dere husket noe.

Jeg drikker alkohol, men de gangene jeg ikke gjør det så sier jeg minst mulig om det. Folk føler seg fort iaktatt og vurdert når de fester sammen med noen som ikke blir like teite som dem 😏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vettu!! Var tøft i starten for meg også! Men skal nevnes jeg fikk en hard brå slutt ! Men nå, etter en stund elsker jeg å delta på alt som er gøy uansett hva andre gjør og ikke gjør om de drikker eller ei. Om folk syns det er rart, so what. Jeg har til og med blitt med mannen min på byen og drukket alkohol fritt. Funker for meg 😃😆. Og er helg avhengig av Pepsi Max 😀😅… så må alltid ha Pepsi Max 😁😁😆. Så er deg fantastisk å tenke på at jeg våkner edru og uthvilt mens andre våkner med tidenes hangover og jeg har ikke snev av empati for de 🤣

Anonymkode: 3750b...286

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Jeg er i 30årene og ble "ferdig" med drikking og sjalabais rett før jeg runda 25. 

Ingen av mine venner er sjalabais-ivrige lengre heller...og de som drikker "mye" blir ikke drita ei heller forventer at andre skal bli drita.

Kanskje du rett og slett må utvide vennekretsen litt til å finne noen som er ferdige med party/drikking?

Anonymkode: 55ae3...508

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg vært med på 3 arrangementer i vår hvor jeg har valgt å kjøre fremfor å drikke. Ikke fordi jeg ikke har lyst å drikke, men bor litt avsides til, så vanskelig å komme meg hjem. Jeg har likevel hatt det kjempegøy disse gangene. Jeg går bare hjem litt tidligere - og har ikke angret. Dagen derpå blir så mye bedre :) , Det går an å slå seg løs, selv om man ikke drikker. Mange som ikke har fått med seg at jeg ikke har drukket ved disse anledningene ;) 

Anonymkode: 63d98...5f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor gammel er du? Jeg er i 30årene og ble "ferdig" med drikking og sjalabais rett før jeg runda 25. 

Ingen av mine venner er sjalabais-ivrige lengre heller...og de som drikker "mye" blir ikke drita ei heller forventer at andre skal bli drita.

Kanskje du rett og slett må utvide vennekretsen litt til å finne noen som er ferdige med party/drikking?

Anonymkode: 55ae3...508

Jeg er 40 og dette gjelder spesielt når jeg er ute med kolleger. Mange spørsmål om jeg skal ha barn, om jeg er heeeelt sikker på at jeg ikke skal ha alkohol, om ikke de skal bare kjøpe én øl til meg i baren. Måtte si til slutt at jeg vet hvor baren her, har to friske ben til å gå bort der med og penger til å ordne det selv hvis jeg skulle kjenne behovet for noe å drikke. 

Jeg har ikke stor vennekrets. De få jeg har drikker heldigvis lite og vet at jeg hadde et problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (13 minutter siden):

Kjempeflink 🙌☺️. Jeg har blitt «allergisk « etter skikkelig hard covid . Syns fulle folk er blir slitsomme og uinteressante , Mn holder ut med de en kveld innimellom fordi d forventes . ( jobb / vennekrets ) . Da er det enkelt å være edru , å ta bilen å kjøre hjem 😀🙌. Ps ,ofte drikker  jeg vann fra en brukt cider -boks . For å slippe maset 😂

Flink du også som klarer å holde deg edru på fest! Men synes det burde være unødvendig å måtte skjule det med en ciderboks, sier litt om hvilket samfunn vi lever i🙄

• Liker 3
Skrevet

Skjønner godt hva du mener. Jeg har sluttet drikke i sent 20 årene (er 35 nå), og tidligere var det skikkelig slitsomt. Jeg løste det ved å dra hjem etter vorset når de andre dro ut (da spres de jo for alle vinder og husker ikke hvem som var hvor uansett), eller så var jeg med ut hvis vi skulle et sted jeg visste det var dansing. Jeg elsker nemlig å danse, så da hadde jeg det gøy uansett om de rundt meg var møkings. 

Når vi ble litt opp i 30 årene var det ikke lenger noe problem - folk drikker seg ikke fulle på samme måten lenger, og har mer respekt for at noen velger å ikke drikke. Så nå er det lettere å være med og ha det gøy hele kvelden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker heller ikke alkohol nå lenger, da jeg ikke tåler det så godt - og har det like gøy uten. (Nå skal det sies at jeg ikke liker å mingle eller dra på nachspiel med fremmede så det å være med venner og danse ute er det jeg deltar for) Blir irritert av fulle (fremmede) folk uavhengig av om jeg er edru eller ei. Men jeg har jobbet i bar så er ganske vant til fulle mennesker.

Men det er helt vilt hvor mye motstand man møter. Venner som spør litt for mye "du kan få litt av meg, sikker på du ikke vil ha litt?" "Jeg spanderer", "skal du ikke drikke idag heller:(" Har også en venninne som sa i fylla hun syntes det var irriterende med folk som ikke drikker, da de er kjedelige, og at de kan holde seg hjemme(!).

Fremmede på byen blir ofte satt ut når jeg takker nei - og sier jeg ikke drikker. "Hæ?? Seriøst!?" eller prøver å pakke på meg drikke.

Men skal sies at fra fremmede får jeg også mye ros og skryt for at jeg "klarer" å ikke drikke. Være sosial uten å drikke, danse uten å drikke... Osv.

Trist egentlig.

Anonymkode: 8ab9c...462

AnonymBruker
Skrevet

Tror vi er på vei bort fra denne flatfylla. Hører mange som kutter tvert.. Kjempefint!

Anonymkode: 2c080...eb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke alkhol grunnet sykdom, noe som alle vet og det er null problem. Virker på meg som man må ha en gyldig grunn for å ikke drikke.

Å være edru er helt greit inntil de andre rundt begynner å bli skikkelig påvirket. På jobbfest er det senere, privat ute på byen gjerne tidlig. Å ha samtale med fulle folk er ikke så givende så jeg lar være og går tidlig hjem. De som er dritings har det sikkert veldig gøy men en stor del av det er jo nettopp alkoholen så uten har man det mindre gøy uansett. Bedre å gå hjem, få seg god søvn og være opplagt dagen etter. Og bare tenk på alle pengene man sparer - win-win.

Anonymkode: bad2b...8dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det hadde jo ikke hjulpet at at du var full i tillegg, da hadde jo ingen av dere husket noe.

Jeg drikker alkohol, men de gangene jeg ikke gjør det så sier jeg minst mulig om det. Folk føler seg fort iaktatt og vurdert når de fester sammen med noen som ikke blir like teite som dem 😏

Nei, det er så. Men da hadde jeg i det minste ikke blitt lei meg fordi de ikke ble like godt kjent med meg som jeg ble med dem😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror vi er på vei bort fra denne flatfylla. Hører mange som kutter tvert.. Kjempefint!

Anonymkode: 2c080...eb9

Jeg så en reportasje om utesteder som merker større etterspørsel etter alkoholfrie drinker fordi mange unge ønsker ikke å utsette kroppen sin for alkohol. Håper virkelig dette er en trend og at det å drikke seg dritings er noe som dør ut med foreldregenerasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er den som merker at folk er fulle, de  har ikke gangsynet til å merke at du er edru.

Nå er det veldig lenge siden jeg var på en fyllefest, men hvis det har blitt slik du beskriver er det veldig bra.  For slik var det ikke for 15-20 år siden!

Da jeg sluttet drikke (medisinske årsaker) opplevde jeg å bli ekskludert fra sammenkomster med alkohol.
Jeg hadde ingen problemer med at de drakk, eller ble fulle, men de hadde store problemer med at jeg var edru: "det er så vanskelig å slå seg løs når vi vet at du er edru, og får med deg alt vi gjør".
At jeg var avholds var problematisk for dem, ikke for meg.
De ble så selvbevisste av at jeg (eller andre) var edru, at de ikke klarte å ha det moro.

Og jeg var absolutt ikke den eneste som opplevde det slik.  De aller fleste som ikke drakk hadde samme opplevelse, uavhengig av alder.

Anonymkode: acfa7...b59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...