Gå til innhold

Falsk krupp

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god del erfaring ja. Både med lillebroren min som var ille plaget i mange år og med sønnen min som har hatt det tre ganger siden han var 6 mnd.

Tips:

- kjølig soverom

- hodeenden i senga høyt

- ved anfall: kle på barnet så det ikke fryser og ta det med ut i frisk, kald luft.

Det er de aller beste tipsene jeg har fått, og de fungerer.

Falsk krupp kommer som regel i forkant eller i etterkant av en forkjølelse.

Skrevet

Sønnen min har hatt det et par ganger, det roer seg som regel om jeg holder han (på et tidlig stadium) litt ut av vinduet så han puster inn kald luft eller gir han en saftis om det er veldig varmt ute.

Det er viktig å være obs på hoste for om man kjenner igjen hosten til barnet så vet du garantert når den falske kruppen er på vei...

Skrevet

Jeg fikk et råd av legen da sønnen min fikk falsk krupp. Åpne vinduet og sett dusjen på badet på full guff med varmt vann ... da kommer det damp og det er veldig effektivt mot falsk krupp.

Skrevet
Jeg fikk et råd av legen da sønnen min fikk falsk krupp. Åpne vinduet og sett dusjen på badet på full guff med varmt vann ... da kommer det damp og det er veldig effektivt mot falsk krupp.

Det er "gammel" lære. Nå anbefales kulde fremfor varm damp. Det er bedre å åpne fryseboksen og puste inn den kalde luften der enn damp.

Ellers er Efedrinhostesaft et godt botemiddel. Den fås på resept, så snakk med legen om barnet ditt er mye plaget så du kan ha en liten flaske i beredskap.

Skrevet

Hei.

Jeg hadde \ har falsk krupp. det skal egentlig gå over når man er syv år, men i mitt tilfelle skjedde det ikke, og jeg får fremdeles et anfall nå og da.

Mitt tips, eller det min far gjorde med meg, han;

1. kjøpte en luftfukter (som virker fantastisk godt).

2. pakket meg inn i tepper og tok meg med ut i frisk luft

3. prøv å roe ned barnet. vet det er skremmende å ikke få puste, men å gråte gjør det bare værre. det tetter halsen helt.

men gå for luftfukter og frisk luft.

og masse kjærlighet og soving mellom mor og far etterpå *smile*

Lykke til.

- Stine Mari

Skrevet

Damp annbefales ikke lengre. istedet skal man ha kulde. På Haukeland har de tatt vekk de damprommene de hadde. Husker når jeg lå der inne i 14 dager med gutten min, trodde vi skulle krepere hele gjengen. Det var jo så mye damp at det rant nedover veggene :overrasket:

Men ut i litt kald luft hjelper, og har du diger fryser kan man åpne den og holde hodet over!

-Charmina

Skrevet

Kulde og efedrin signeres! Og så hjelper det at de voksne holder seg rolige og trøster i en slik situasjon. Barnet har det ubehagelig, og det blir ikke bedre av at de voksne stresser. Første gangen er det alltid skremmende, men når de voksne vet hva problemet er og forholder seg deretter, vil barnet takle det bedre. Snakker av laaaang erfaring. Nå har minsten heldigvis vokst det av seg - de gjør som regel det ettersom strupehodet vokser med kroppen ellers.

Skrevet
Kulde og efedrin signeres! Og så hjelper det at de voksne holder seg rolige og trøster i en slik situasjon. Barnet har det ubehagelig, og det blir ikke bedre av at de voksne stresser. Første gangen er det alltid skremmende, men når de voksne vet hva problemet er og forholder seg deretter, vil barnet takle det bedre. Snakker av laaaang erfaring. Nå har minsten heldigvis vokst det av seg - de gjør som regel det ettersom strupehodet vokser med kroppen ellers.

Hilsen hera som ikke hadde logget inn.

Skrevet

Har masse erfaring fra min sønn som fikk det nesten hver gang han var forkjølet da han var mellom to og fire år...

Mange gode råd her. Jeg ble etterhvert veldig obs på dette når han var forkjølet, og mer eller mindre ventet på symptomene når han var forkjølet. Hvis du legger hodet inntil ryggen, og lytter på lungene, så kan man høre det ganske lett at det piper og surkler. Da var det på med luft-fukter (kald damp), og opp med vinduet. På den måten fikk jeg mange ganger stoppet det på ett tidlig stadium, og slapp unna medisin. Ellers er jeg enig med de andre her at efedrin fungerer godt (når det ble nødvendig).

Skrevet (endret)

Hadde sjølv ofte falsk krupp som liten, huskar at det var forferdeleg skremmande å ikkje få pusta (angsten for ikkje å få pusta sit igjen endå), men mamma og pappa greide alltid å halda seg rolige og berolige meg når det skjedde. Dei sat med meg ein plass der det var kaldt eller damp. Då gjekk det bra, sjølv om ein kanskje måtte sitte slik heile natta...Stakkars mamma og pappa!! Det eg også syntes var betryggande var at eg låg i nærheiten av mamma og pappa. Så det beste rådet eg ville gitt var å ikkje få panikk og stressa rundt, for det må vera det verste når ein sjølv ikkje heilt veit kva som føregår.

Foreldra mine har også fortalt at dei merka godt når eg var på veg til å få det, og var då på vakt.

Endret av Årolilja
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar og råd. Han er heldighvis frisk igjen, etter mange turer ut og i fryseren og et veeeldig kaldt soverom. Han sov med lue,votter,ullundertøy og nattpysj stakkars.. men det hjalp ihvertfall :) Veldig deilig! Var ganske redd på vei til sykehuset.. han kvælte seg jo, ekkelt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...