Gå til innhold

Plutselig treg styring på bilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nettopp fått bilen tilbake fra verksted. En 2007 mitsubishi outlander. Stor reprasjon, og fikk beskjed om alt skulle være ok nå, og det kun var vanlige slitedeler jeg måtte skifte på sikt. 

Men idag når jeg starter bilen hører jeg en lav "hylende" lyd. Akkurat som en sliten registerreim, bare lavere. Dette ble byttet på verkstedet, så tenkte det kun var en ting som skulle gå seg til..

Men når jeg kjører fra jobb, hører jeg en rar lyd plutselig. Som om noe faller av fra bilen. Så i speilet og så ingenting. Men når jeg da skal svinge i rundkjøring og andre krappe svinger er rattet blitt veldig tungt og tregt!! Akkurat som rattet på en gammel bil uten servo. 

Har Google masse og lurer på hva det kan være. Servoreim, servopumpe, servoolje, rattstamme..? Har ringt verkstedet og de sier jeg kan komme innom i morgen. 

Men ikveld når jeg fikk kjæresten til å sjekke, var det verken ulyder eller treg styring!! Alt som normalt mao! 

Noen som har peiling på bil og hva det kan være?? 

Er virkelig livredd for flere store kostnader på den bilen nå! 😵

 

Anonymkode: d913c...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som reima til servoen sluret og ikke dro rundt servopumpa. Enten egen reim eller multireim som driver flere ting som f.eks ac og dynamo. Det kan skyldes enten sliten reim, gåen reimstrammer eller at servopumpa på en eller annen måte hadde et illebefinnende og ikke lot seg drive av reima. Sjekk om reima er slakk. Hvis du tar av reima til servoen, kan du snurre på reimhjulet til servoen og kjenne etter om det går tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet tidligere i sommer, bilen funket fint igjen når den ble kald, men dagen etter var bilen tom for strøm. Var servopumpa som var gåen. Ny pumpe kosta 9000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jordeboer skrev (9 timer siden):

Det høres ut som reima til servoen sluret og ikke dro rundt servopumpa. Enten egen reim eller multireim som driver flere ting som f.eks ac og dynamo. Det kan skyldes enten sliten reim, gåen reimstrammer eller at servopumpa på en eller annen måte hadde et illebefinnende og ikke lot seg drive av reima. Sjekk om reima er slakk. Hvis du tar av reima til servoen, kan du snurre på reimhjulet til servoen og kjenne etter om det går tregt.

Ja idag funket først bilen, så plutselig ble den tung på rattet igjen og det kom opp rød varsellampe i dæshsporet. 

Ringte verkstedet og etter de åpnet panseret sier de at ei reim (ikke servoreim) er borte, og dynamoen har problemer/ er gåen! 

Er dette samme reim som er koblet til vannpumpen? 

En av reprasjonena tidliger var nemlig at de byttet vannpumpe? Kan de ha gjort dårlig arbeid m å feste reimen, og derfor ble den slitt løs? 

Utvikler seriøst økonomisk angst her! 😭😵

 

Anonymkode: d913c...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja idag funket først bilen, så plutselig ble den tung på rattet igjen og det kom opp rød varsellampe i dæshsporet. 

Ringte verkstedet og etter de åpnet panseret sier de at ei reim (ikke servoreim) er borte, og dynamoen har problemer/ er gåen! 

Er dette samme reim som er koblet til vannpumpen? 

En av reprasjonena tidliger var nemlig at de byttet vannpumpe? Kan de ha gjort dårlig arbeid m å feste reimen, og derfor ble den slitt løs? 

Utvikler seriøst økonomisk angst her! 😭😵

 

Anonymkode: d913c...837

De kalte kanskje reima for multireim, drivreim eller liknende. Disse reimene kan ryke uten særlig forvarsel, men de skal normalt inspiseres ved service / byttes på intervall (intervall varierer fra bil til bil). Om reima i din bil også driver vannpumpa, det vet jeg ikke. I noen motorer er det registerreima som driver vannpumpa, eller pumpa har en egen reim.

Det er godt mulig at en gåen dynamo, der reimhjulet setter seg, kan ha forårsaket at reima røyk. Det er som regel en grei jobb å skifte dynamo og reim, men du bør undersøke priser forskjellige steder. Deleprisene i seg selv kan variere enormt, og mekonomen og bilxtra er av de aller dyreste. På enkelte deler (identiske) kan prisen være det firedobbelte hos disse to kjedene sammenliknet nettbutikker. Eurodel og bildeler.no har som regel gode priser, og noen verksteder bestiller derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvem Outlander du har men ny dynamo ligger fra 2 237,- og opp til 3 405,- eks frakt fra Bildeler.no 

Mulig slakk reim defekt strammer sjekka oljenivået i beholder for servoolje ? 

 

Hadde Outlander før deretter Pajero og nå L200 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...