Gå til innhold

Sånn apropos Cobberdog.....

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke en fan av slike designblandinger som påstås å ha visse egenskaper og kom over en annonse på finn.no som i grunne summerer opp risikoen fint... Jepp, får ikke designhunden de ønskede egenskapene så kan man jo dikte opp at "sating coated" aka glatthåret, er en sjelden pels hos denne rasen... Og huff, så røyter den jo litt mer da, men ikke så mye som en labrador. 🤣

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?abTestKey=suggestions&sort=RELEVANCE&sub_category=1.77.5192

Anonymkode: 173ed...643

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får ikke sett lenken din, men det stemmer at noen cobberdoger får satin coat-pels i stedet for fleece-pels. Sånn er det med en såpass ny rase, den er ikke 100% homogen. Gemyttet er derimot like trivelig og sosialt som hos de røytefrie cobberne. Det bor en gylden cobber med satin-pels i mitt nabolag, og den er bare så vakker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Undrende123 said:

Jeg får ikke sett lenken din, men det stemmer at noen cobberdoger får satin coat-pels i stedet for fleece-pels. Sånn er det med en såpass ny rase blanding, den er ikke 100% homogen. Gemyttet er derimot like trivelig og sosialt som hos de røytefrie cobberne. Det bor en gylden cobber med satin-pels i mitt nabolag, og den er bare så vakker. 

Fikset litt på teksten din så den ble mere korrekt :) 

Anonymkode: e70ad...bcf

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikset litt på teksten din så den ble mere korrekt :) 

Anonymkode: e70ad...bcf

Cobberdog er per definisjon en rase selv om den ikke er NKK-godkjent. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Undrende123 skrev (13 minutter siden):

Ja, det er den, en blandingsrase!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Undrende123 said:

Den er vel strengt tatt ikke godkjent noen steder... 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rase, innen biologien vanlig brukt betegnelse på en gruppe innenfor en art som har flere felles arvelige egenskaper som gjør at den kan skilles fra andre grupper av individer av samme art.

Raser er altså grupper (populasjoner) innenfor en art som avviker fra hverandre i frekvensen av visse gener (DNA-sekvenser).

Raser kan blant annet oppstå ved geografisk eller økologisk isolasjon og kalles da geografiske eller økologiske raser (økotyper).

Såkalte rene raser i arvemessig forstand forekommer bare ved ved-varende innavl eller hos selvbestøvende planter.

Ellers består alle raser av individer som er genetisk forskjellige. Det kan være et rent skjønnsmessig spørsmål om hvor mange raser man vil inndele en art i. Begrepet underart er nå foretrukket innen biologisk systematikk.

Kilde: snl.no

Anonymkode: d5d45...8b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Undrende123 skrev (23 timer siden):

N E I 

Anonymkode: 91ae1...f5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, så lei jeg er av rasehysteriet.

Anonymkode: 8adb9...4cc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

The Cobberdog was descended from the authentic strains of the Australian Labradoodle and was officially recognized as a purebred in development in January 2012 by the Master Dog Breeders and Associates (MDBA) Global Pure Breed registry. Australian Cobberdog Dog Breed Information and Pictures

Ikke at jeg bryr meg nevneverdig, synes de er greie hunder, men ikke mitt personlige førstevalg bare. 

Synes det er en haug med "renrasede" hunder som er langt mer problematiske!! 

Anonymkode: 8a4a1...412

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 14.49):

Jeg er ikke en fan av slike designblandinger som påstås å ha visse egenskaper og kom over en annonse på finn.no som i grunne summerer opp risikoen fint... Jepp, får ikke designhunden de ønskede egenskapene så kan man jo dikte opp at "sating coated" aka glatthåret, er en sjelden pels hos denne rasen... Og huff, så røyter den jo litt mer da, men ikke så mye som en labrador. 🤣

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?abTestKey=suggestions&sort=RELEVANCE&sub_category=1.77.5192

Nå er det sånn at Australsk Cobberdog blir avlet først og fremst på helse/gemytt framfor utseende. Og siden rasen ikke er godkjent i NKK, trenger ikke alle se helt like ut. Derfor er det heller ingen valper som er «feilvare» fordi de har annerledes pels og røyter. De forskjellige fargesammensetningene gjør at de kan ligne på andre raser, feks langhåret Vorsteh, Setter,Toller, Jakt Golden i en mindre utgave.

Det finnes alltid eiere til dem også, men det hender at eierene deres blir spurt om de har blitt lurt🙄😂

Anonymkode: d9dbc...900

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 16.46):

Jo, den er godkjent i Master Dog Breeders Associates (MDBA) et australsk raseregister, som en rase under utvikling (stamboken er ikke lukket).

Det at rasen ikke er godkjent i NKK er ikke viktig for oss. Vi ønsket oss en trivelig, sosial hund som er lett å trene og vi kunne ikke fått en bedre hund.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jo, den er godkjent i Master Dog Breeders Associates (MDBA) et australsk raseregister, som en rase under utvikling (stamboken er ikke lukket).

Det at rasen ikke er godkjent i NKK er ikke viktig for oss. Vi ønsket oss en trivelig, sosial hund som er lett å trene og vi kunne ikke fått en bedre hund.

Hva ER egentlig denne organisasjonen? Hvem som helst kan lage en forening. Hvor mange hunder er registrert der? Hvilken påvirkning har den i Australia i hundemiljøet? Hvordan foregår registreringsprosessen? Hvilke andre raser har de fått godkjent? Kan de hjelpe til med å godkjenne i FCI?

Jeg har null tro på at dette er Australias versjon av NKK. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
h/k skrev (1 time siden):

Hva ER egentlig denne organisasjonen? Hvem som helst kan lage en forening. Hvor mange hunder er registrert der? Hvilken påvirkning har den i Australia i hundemiljøet? Hvordan foregår registreringsprosessen? Hvilke andre raser har de fått godkjent? Kan de hjelpe til med å godkjenne i FCI?

Jeg har null tro på at dette er Australias versjon av NKK. 

Den australske kennelklubben heter Australian National Kennel Council (ANKC) og det er ingen som påstår at MDBA er en erstatning for den. MDBA er en klubb som alle Cobberdog oppdretterne i de forskjellige landene er medlem av. De registrerer helsedata, valpekull, har oversikt/skriver ut stamtavler.

Det finnes flere klubber som er utenfor FCI

Australsk Labradoodle - Wordwide Australian Labradoodle Association (WALA)

Goldendoodle - Goldendoodle Association of North Amerika (GANA)

Ingen av disse har som mål å bli godkjent av FCI.

Forøvrig så er diskusjonen blandingshund=useriøs avl VS rasehund =seriøs avl et tema som kan diskuteres i det uendelige uten at man blir enig.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Forøvrig så er diskusjonen blandingshund=useriøs avl VS rasehund =seriøs avl et tema som kan diskuteres i det uendelige uten at man blir enig.

Veldig mye useriøst i å ha oppdrett på mange av de syke rasehundene spør du meg. Nå har heldigvis NKK kommet på banen og lagt ned forbud mot et par, men jeg meder det burde vært forbud mot langt flere.

Anonymkode: 8a4a1...412

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Den australske kennelklubben heter Australian National Kennel Council (ANKC) og det er ingen som påstår at MDBA er en erstatning for den. MDBA er en klubb som alle Cobberdog oppdretterne i de forskjellige landene er medlem av. De registrerer helsedata, valpekull, har oversikt/skriver ut stamtavler.

Det finnes flere klubber som er utenfor FCI

Australsk Labradoodle - Wordwide Australian Labradoodle Association (WALA)

Goldendoodle - Goldendoodle Association of North Amerika (GANA)

Ingen av disse har som mål å bli godkjent av FCI.

Så strengt tatt er disse rasene kun godkjent som raser i sin egen interesseorganinsasjon. Da er det jo ikke så rart at man ikke finner noe om denne rasen hos noen andre hundeorganisasjoner, men man kan jo da spørre seg om hva som er hensikten med å drive avl på disse rasene om de ikke ønsker en generell godkjenning av rasene? Er det kun for å kunne påstå at de selger rasehunder med stamtavle? 🤷‍♀️ Og finnes det overhodet noen rasestandard for disse designhundene? For alle variasjoner er tydeligvis lov og alt som teller er helse og gemytt, som man heller ikke finner noen standard for...

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...