Gå til innhold

Utestenging av barn i bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av jentene på avdelingen til datteren min har allerede etablert seg som den mest populære. De er bare fem år. Hun skulle ha sommerfest, men to av jentene ble ikke invitert (en av de var min datter). Begynner de virkelig så tidlig? Syns det er rart av foreldrene å gå med på dette 🥹

Anonymkode: c4dc1...e33

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

syntes det er rart at du som forelder er så passiv? jeg hadde ringt forelder asap og spurt. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette er merkelig gjort av foreldrene, med mindre din datter er av den utagerende typen som ødelegger for andre. Tror helt ærlig jeg hadde sendt en melding til moren til denne jenten og spurt om det var en grunn til at to av jentene ble unnlatt, ikke anklagende, bare som et åpent spørsmål. 

Anonymkode: 9509a...eb0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei fy!! Dette hadde slått hardt ned på. Hadde kontaktet pedleder så hun/han var klar over situasjonen og kunne tatt en liten samtale med foreldrene. Så hadde jeg ringt til foreldrene og spurt hva greia var. Hadde også sagt i fra til andre foreldre om hva som hadde skjedd. Eventuelt hadde jeg bedt til en sommerfest for ALLE (også hun som ikke ba din datter) og sagt at begrunnelsen var at det er stygt å utestenge og derfor ber dere til sommerfest så alle kan delta. 

(kjenner det koker i meg...) 

Anonymkode: 37db9...99e

• Liker 5
Skrevet

Enig med over her. Ring og hør. Hos oss har barnehagen gitt grei beskjed om at hvis det inviteres til fest type bursdag eller sommerfest så er de mer enn happy til å distribuere invitasjoner forutsatt at hele årgangen (eventuelt alle guttene/jentene i en større årgang) inviteres.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

En av jentene på avdelingen til datteren min har allerede etablert seg som den mest populære. De er bare fem år. Hun skulle ha sommerfest, men to av jentene ble ikke invitert (en av de var min datter). Begynner de virkelig så tidlig? Syns det er rart av foreldrene å gå med på dette 🥹

Hei. Vår jente var med på å utestenge et barn i barnehagen. De var en gjeng som bestemte hvem som fikk være med og ikke. Foreldrene til den utestengte tok heldigvis kontakt med oss og i samarbeid med de andre foreldrene og barnehagen (som forøvrig var helt super i sin håndtering av dette) klarte vi å snu det. Min datter var fire år da de startet med dette. Barn trenger rettledning for å ta bedre valg. Som min sa: hvis jeg leker med henne får jeg ikke være med de andre. Det var ikkeno moro å se barnet mitt gjøre slik mot en annen, og det er vår jobb som foreldre å hjelpe til. Heldigvis er alle inkludert i dag, men barna klarer dette neppe selv. Ta kontakt med foreldrene og barnehagen er mitt råd. Bedre å snakke sammen.

Anonymkode: dca5f...2b5

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. Vår jente var med på å utestenge et barn i barnehagen. De var en gjeng som bestemte hvem som fikk være med og ikke. Foreldrene til den utestengte tok heldigvis kontakt med oss og i samarbeid med de andre foreldrene og barnehagen (som forøvrig var helt super i sin håndtering av dette) klarte vi å snu det. Min datter var fire år da de startet med dette. Barn trenger rettledning for å ta bedre valg. Som min sa: hvis jeg leker med henne får jeg ikke være med de andre. Det var ikkeno moro å se barnet mitt gjøre slik mot en annen, og det er vår jobb som foreldre å hjelpe til. Heldigvis er alle inkludert i dag, men barna klarer dette neppe selv. Ta kontakt med foreldrene og barnehagen er mitt råd. Bedre å snakke sammen.

Og der var en god forelder :) godt å høre. Barn må læres og følges opp av foreldre.

Det er foreldrenes ansvar. 

Men til neste gang kan kanskje du sende en sms til alle inviterte så du vet at alle har fått invitasjonen din datter gir. 

Anonymkode: 37db9...99e

• Liker 2
Gjest Wrightandrong
Skrevet

Mobbing og/eller uønsket adferd starter allerede i barnehagen. Derfor er det meget viktig at slik blir tatt tak i, og slått ned på, slik at man minimerer risikoen for at dette vedvarer. Ta kontakt med foreldrene og få klarhet i situasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Min datter har vært av de som utestenger. Ble helt knust av å høre dette. Vi har samarbeidet med barnehagen for å rette opp i dette, og med forelderen til hun som ble utestengt. Men det har ALDRI dreid seg om å utestenge noen fra fest, det er veldig drøyt at foreldrene har akseptert det. Sjokkerende, egentlig.

Anonymkode: 600ee...124

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ønske at Empati og Samarbeid ble et fag i skolen. 
Det er så mange som vokser opp nå med sosiale problemer og angst. 
Ung ufør var noe som ikke eksisterte når jeg var yngre 

Anonymkode: bd13e...4e8

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det begynner så tidlig. Opplever allerede at min datter ikke blir invitert i bursdagsselskaper. Hun er 3. 

Anonymkode: 62ebf...4ab

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 10.24):

Så flott å høre at dere foreldre kunne samarbeide på en god måte, for felles regler. Jeg opplevde at det ble mer iht å beskytte egen unge, enn ønske om å få det til å fungere. Ble mye kluss. Fordi voksne oppførte seg like barnslig. 

Varmer et mamma hjerte å se at noen også får det til 😍

Anonymkode: 5c087...02e

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig leit ut. Vet du med sikkerhet at det kun er 2 som ikke er invitert? Har dere noe annet valg enn å ta det opp med barnehagen og/eller foreldrene? Hvis dere lar dette passere, så er på en møte standarden satt om at dette er «ok». 

Anonymkode: 3a6ef...9e7

AnonymBruker
Skrevet

Ble invitasjonene sendt ut i bhg? 

I vår bhg er det helt vanlig at ikke alle inviteres til bursdager. Men regelen er at man da ikke inviterer i bhg. 

På min eldste sønns (4 år) sin avdeling, er han eneste gutten i årskullet sitt. Han er i det yngste årskullet på avdelingen. Der ser det ut til at det vanlige er å invitere dem i samme årskull, så han var da eneste gutten som ikke ble invitert til et par av de eldres bursdager. Det synes jeg er helt innafor. 

Særlig mtp at her vi bor, er det masse masse små blokkleiligheter, og veldig langt ifra alle har plass til horver av unger. 

Så lenge inviteringen skjer utenom bhg, er det fritt frem, og det synes jeg ærlig talt må være ok. Alternativet hadde ført til at mange rett og slett ikke hadde plass/råd/ork til å arrangere. En ting er om det er 5-6 av samme kjønn å invitere, men om det er 10-12? Som er så små at mange må ha med foreldre (som min sønn hadde måttet, han hadde aldri turt være hjemme hos andre alene)? 

Anonymkode: 18b9d...14f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 9.56):

man kan ikke alltid be bedt til alt, dette må barna faktisk lære seg

Anonymkode: 17ccd...fea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

man kan ikke alltid be bedt til alt, dette må barna faktisk lære seg

Anonymkode: 17ccd...fea

sånne ting kommer folk flest sannsynligvis til å oppleve mer enn nok som tenåring, og som voksen. 

temmelig kynisk å oppføre seg sånn allerede i løpet av barnehagen eller på barneskolen...         

Anonymkode: ba5e2...4b6

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi opplevde det med gutten vår siste året på barnehagen. Alle var bedt utenom han 😔 Det var også til et barn han lekte mye med i barnehagen. Jeg ble nok mere lei meg en han ble…

Anonymkode: 74dac...90d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi opplevde det med gutten vår siste året på barnehagen. Alle var bedt utenom han 😔 Det var også til et barn han lekte mye med i barnehagen. Jeg ble nok mere lei meg en han ble…

Og hva gjorde dere foreldre da? 🧐

TS, her må du ta kontakt med ped.leder med en gang. Utestenging er et hett tema om dagen, og i barnehage og skole så skal ikke dette skje - i regi av foreldre. Det skjer mer enn nok utestenging i skolegården, så det å være inkluderende foreldre som sørger for at ingen blir utestengt.. Skulle bare mangle. Ta tak i det, kanskje foreldrene ikke forstår hva som skjer. Enten blir alle jenter/gutter invitert, eller alle - eller ingen. Så sant man ikke bare plukker ut ett par. Dette burde være allmennkunnskap blant foreldre, men det viser seg at folk rett og slett er mindre intelligente. 

Anonymkode: be627...aeb

AnonymBruker
Skrevet

Har også opplevd at egen datter utestenger i barnehagen og det var ikke gøy å se på. Heldigvis kjente jeg mamman til den andre jenta litt så fikk tatt tak i det med en gang.  Vi hadde invitert alle førskolebarna i bursdag på høsten og alle unntatt den andre jente hadde gått i samme avdeling i barnehagen. Min egen datter er litt sjenert og istedet for å prøve å bli mer kjent med jenta så ignorerte vår datter jenta og det så da ikke pent ut, det har blitt mange samtaler opp gjennom om det å tørre å prate med nye mennesker, for når vår datter har blitt verre får hun føle det andre veien at siden hun er stille og sjenert tar ingen kontakt med henne når hun kommer ny.    
Noen ganger finner barn hverandre veldig i barnehagen og også glemmer litt andre. Min datter har hatt samme tre venner siden hun var 3 år i barnehagen, de har aldri alle tre gått i samme klasse.  Fordi de er så veldig tett knyttet har det ikke vært så mange flere som har nådd inn, kun 2 andre, men de har kommet og flyttet underveis frem mot ungdomsskolen.  Jeg vil ikke si at datteren utestenger andre, hun stenger mer seg selv ute, for kan ikke de to venninnene tør hun knapt ta kontakt med andre og blir heller bare hjemme alene. 

Anonymkode: a7883...cfa

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk vite det av gutten vår flere uker senere. Tenkte den gangen at det kanskje var en glipp. Vår gutt går i samme kasse som dette barnet nå. Han foreldrene han varte ikke på invitasjonen til vårt barns bursdag tidligere i år, så spent på om gutten min blir invitert i år. I år vet jeg når dette barnet har bursdag, så jeg skal følge godt med 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...