AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Hei, tips til hunderase med lynne/egenskapene til golden retriever, bare en mindre hund? Har hatt golden retriever før og den gneldret aldri, snill og trofast, lett å lære være alene hjemme, lett lært og glad i livet, stortrivdes med lengre turer, men tålte også dager med korte turer her og der. Pga leilighet så vil jeg ha litt mindre hund enn en retriever. Ikke minst er det ønskelig med en rase som er utsatt for få sykdommer. Anonymkode: 13f53...42a 1
Troyamin Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 Hvor mye trening ser du for deg? Hverdagslydighet og andre aktiviteter? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Du får se i gruppe 8, de er jo tilsvarende. Toller er jo mindre enn golden, men mer krevende. Ellers ulike spaniel fx Anonymkode: c9fd6...afc
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Vi har hatt Golden og Sheltie, en av hver og veldig like i lynne. Anonymkode: 26bfe...fb5
Fredelig Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har hatt Golden og Sheltie, en av hver og veldig like i lynne. Anonymkode: 26bfe...fb5 Da tror jeg du har vært heldig med din sheltie 😊 Rasens "kjennetegn" er vel masse bjeffing og veldig mye nervøsitet, altså stikk motsatt av retriever! Men røytingen, ja det har de til felles. Til TS - ville sett på spaniel, f.eks springer. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei, tips til hunderase med lynne/egenskapene til golden retriever, bare en mindre hund? Har hatt golden retriever før og den gneldret aldri, snill og trofast, lett å lære være alene hjemme, lett lært og glad i livet, stortrivdes med lengre turer, men tålte også dager med korte turer her og der. Pga leilighet så vil jeg ha litt mindre hund enn en retriever. Ikke minst er det ønskelig med en rase som er utsatt for få sykdommer. Anonymkode: 13f53...42a Jeg ville tatt en kikk på en tidligere apporterende hund, nemlig en puddel. Mellomstørrelsen har mange av egenskapene du ønsker deg, kan være med på alt, samtidig som den ikke nødvendigvis krever alt hver eneste dag. Velg gode oppdrettere som avler på sunne linjer og helsesjekker, gjerne noen med fokus på annet enn utstilling, så får du også rimelig friske hunder. Anonymkode: ee12f...501 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #9 Skrevet 21. juni 2022 Toller er en retriever😄 Anonymkode: f58d7...6af 1
Million Skrevet 21. juni 2022 #10 Skrevet 21. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei, tips til hunderase med lynne/egenskapene til golden retriever, bare en mindre hund? Har hatt golden retriever før og den gneldret aldri, snill og trofast, lett å lære være alene hjemme, lett lært og glad i livet, stortrivdes med lengre turer, men tålte også dager med korte turer her og der. Pga leilighet så vil jeg ha litt mindre hund enn en retriever. Ikke minst er det ønskelig med en rase som er utsatt for få sykdommer. Anonymkode: 13f53...42a Kanskje Nova Scotia Duck Tolling Retriever, populært kalt i kortform for Toller, er noe for deg? En mindre og litt mørkere brun variant av Golden Retriever egentlig. Begge raser er brukt til jakt på vannfugler, hente byttet i vann og returnere til jegeren med det. En nabo av oss hadde en slik, og de sa at de trodde hunden ikke visste hva det var å bjeffe. Hun gjorde det aldri, selv ikke når det ringte på døren. EDIT; ser nå at flere allerede har nevnt rasen, så da vet du jo! 😄 Endret 21. juni 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #11 Skrevet 21. juni 2022 Toller kan være krevende hunder. Men det er individuelle forskjeller. De har mye mer motor og driv enn en Goden Retriever. Noe som kan bety at de også kan ha mer "stress" i seg, særlig hvis de ikke får tilstrekkelig mental trening og mosjon. Anonymkode: f58d7...6af 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #12 Skrevet 21. juni 2022 Cocker spaniel kanskje? Anonymkode: e5fba...c47 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #13 Skrevet 21. juni 2022 Ts spurte om hunder som minner om Retriever. C-Spaniel inner ikke akkurat om Retriever...Har hatt begge deler. Anonymkode: f58d7...6af 1
Nooni Skrevet 21. juni 2022 #14 Skrevet 21. juni 2022 Toy puddel. Morsomme, små, kvikke og sosiale hunder som er veldig lette å dressere (og det er jo morsomt). Klarer fint å være alene hjemme, men er også lette å ha med seg da de slår seg til ro. Ingen typisk gneldrehund. Toller ville jeg styrt unna. Krever mye trening, både fysisk og psykisk. Får de ikke det blir de masete, krevende og litt utrivelige og være i hus med. Altså er de ikke veldig lik en retriever 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #15 Skrevet 21. juni 2022 Her er det mye mangel på kunnskap, og igjen; Tolleren er en retriever😄 Anonymkode: f58d7...6af 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #16 Skrevet 21. juni 2022 Nova scotia duck tolling retriever (aka Toller) Anonymkode: f58d7...6af
Nooni Skrevet 21. juni 2022 #17 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er det mye mangel på kunnskap, og igjen; Tolleren er en retriever😄 Anonymkode: f58d7...6af Det er det, men selv om den er mindre så har den et utypisk retriever-lynne om man kan si det sånn, og slik jeg forstår at hun ønsker og beskriver i første innlegg. Utypisk om man sammenligner med golden, flat, labrador og så videre.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #18 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville tatt en kikk på en tidligere apporterende hund, nemlig en puddel. Mellomstørrelsen har mange av egenskapene du ønsker deg, kan være med på alt, samtidig som den ikke nødvendigvis krever alt hver eneste dag. Velg gode oppdrettere som avler på sunne linjer og helsesjekker, gjerne noen med fokus på annet enn utstilling, så får du også rimelig friske hunder. Anonymkode: ee12f...501 Signerer denne! Minner om GR, men nok smartere Litt skarpere også, men fine hunder! Ellers så har du jo spaniel - cocker og springer. Mer motor i springer enn cocker, men sliter ikke like mye med sykdommer som det en cocker gjør. Ellers så ville jeg kanskje tatt en titt på kooiker og mini-aussie Anonymkode: b7049...942 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #19 Skrevet 22. juni 2022 Hadde styrt unna toller, der er det mye rusk både fysisk og mentalt. Anonymkode: dc606...b26 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #20 Skrevet 22. juni 2022 On 6/21/2022 at 2:14 AM, AnonymBruker said: Hei, tips til hunderase med lynne/egenskapene til golden retriever, bare en mindre hund? Har hatt golden retriever før og den gneldret aldri, snill og trofast, lett å lære være alene hjemme, lett lært og glad i livet, stortrivdes med lengre turer, men tålte også dager med korte turer her og der. Pga leilighet så vil jeg ha litt mindre hund enn en retriever. Ikke minst er det ønskelig med en rase som er utsatt for få sykdommer. Anonymkode: 13f53...42a En liten bretontispe er det jeg tenker da. Men velg oppdretter med omhu. Det er svært stor forskjell i lynne. Noen er lott nervøse. også kan du jo se på en Bichon 😀 Anonymkode: 9285c...68a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå