Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Fristen på å omprioritere ønskene går snart ut og jeg har tenkt litt på at barnehagelærer er kanskje et yrke for meg. Hører derimot mange skrekkhistorier fra folk som har jobbet med det så er litt usikker hvordan jeg skal forholde meg til det. Noen som har erfaringer de vil dele? Setter stor pris på alt av svar, både gode og dårlige erfaringer.

Anonymkode: 7d182...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Hva er alternativet ditt? 

Om du liker å jobbe med barn, være i et lavlønnsyrke med studiegjeld, ha det svært hektisk, føle at du aldri strekker til, ha for få ressurser til å kunne gjennomføre jobbe slik du vet du burde gjøre. Da er det nok jobben for deg. 

Vil aldri anbefale noen å bli barnehagelærer eller grunnskolelærer i dag. 

Anonymkode: 745ed...de9

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet førskolelærer/ nå bhglærer og jobbet i 23 år som pedagogisk leder i barnehage før jeg byttet til skole i fjor. Har alltid vært stolt og fornøyd av yrket mitt, men ikke en jobb jeg kunne stå i fra nyutdannet 23 åring frem til pensjonsalder. Dessverre er utdannelsen ganske låst til barnehage, ikke mye annet den kan brukes til. 

Om jeg skulle valgt nå ville jeg valgt barnevernspedagog, sosionom eller vernepleier tror jeg. Da kan man jobbe i barnehage i en pedagogstilling men også ha muligheter utenom barnehage. 

Anonymkode: 3f819...b77

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ALDRI valgt det igjen. Angrer bittert. Gjennom studiene lærer du mye, men pga konstante bemanningsproblemer vil du springe som et piska skinn hver dag, og du vil gå hjem med en følelse av at du ikke fikk gjort alt du burde. Det tar på psykisk når du må avvise en toåring, fordi du ikke har nok tid eller hender tilgjengelig. Det er STORE problemer i sektoren, og jeg tror ikke det kommer til å bli bedre. Lønna er elendig, jeg tjente bedre i jobber uten utdannelsen. 

Det positive er at du jobber på dagtid, aldri helg eller helligdager/julaften. Jeg ble ganske fort utbrent i jobben. Det drives rovdrift på de ansatte. 

Anonymkode: 42de0...b89

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er utdannet førskolelærer/ nå bhglærer og jobbet i 23 år som pedagogisk leder i barnehage før jeg byttet til skole i fjor. Har alltid vært stolt og fornøyd av yrket mitt, men ikke en jobb jeg kunne stå i fra nyutdannet 23 åring frem til pensjonsalder. Dessverre er utdannelsen ganske låst til barnehage, ikke mye annet den kan brukes til. 

Om jeg skulle valgt nå ville jeg valgt barnevernspedagog, sosionom eller vernepleier tror jeg. Da kan man jobbe i barnehage i en pedagogstilling men også ha muligheter utenom barnehage. 

En barnevernspedagog kan ikke jobbe som pedagogisk leder, men som assistent.

Heller ikke en sosionom eller vernepleier kan jobbe som pedagogisk leder.

Anonymkode: b6dc4...251

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tull. Selv ufaglærte jobber som pedahogisk leder.

Og hva har tittel å si så lenge man får lønna? Barnevernspesagog er objektivt bedre som studie. Vernepleier er ennå bedre. Ta litt spesped kan du jobbe hvor som helst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagevikar for tiden (bare som mellomjobb)  Det virker som at mange blir ganske drittlei og sure med åra. Pluss at jeg skjønner ikke hvordan de kan ha enge barn på toppen av det 🤷‍♀️ selv om de sikkert likte unger i utgangspunktet.

Jeg liker barn men skal ikke ha selv og som sagt gjør jeg dette bare som en sidejobb. Det er helt greit for meg, men veldig dårlig betalt. 

Anonymkode: 1eeb1...6c4

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Om du liker å jobbe med barn, være i et lavlønnsyrke med studiegjeld, ha det svært hektisk, føle at du aldri strekker til, ha for få ressurser til å kunne gjennomføre jobbe slik du vet du burde gjøre. Da er det nok jobben for deg. 

Wow wow wow, hvorfor ikke grunnskolelærer? Startlønn er 500k, det er absolutt ikke dårlig i det hele tatt.

Anonymkode: 74805...9c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage og vil si jeg har en fin jobb. Travelt ja. Men det er ikke mindre travelt i helsesektoren. 
Vi har fri på kveld og helg og alle rød dager. Lønna er ok 

Anonymkode: 06dd9...a5b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter 35 år i jobb som førskolelærer vil jeg si nei. Vil ikke anbefale noen å velge dette yrket, spesielt ikke med den negative utviklingen som skjer i bransjen. Teoretisk sett skal jeg nå stå i denne jobben i 12-15 år til, det skjer jo ikke, for jeg er i ferd med å bli utbrent nå. Og hvilken annen bransje ansetter en nedslitt 54-åring som aldri har gjort annet enn å jobbe i barnehage? For ung til å legge inn årene i arbeidslivet, for gammel og sliten til videreutdanning. Koronaperioden har tatt knekken på meg, i tillegg til hvor ekstremt press man er under til en hver tid. Konstant underbemanning, stadig større krav til dokumentasjon og faglig utvikling, og mer og mer krevende barnegrupper og foreldre. 

Anonymkode: 65a45...cc8

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefales ikke. Man står på og men tjener lite. Masse sykdom og bakterier får man også dratt med seg hjem, og det er en veldig krevende jobb både fysisk og emosjonelt. Du kan ikke «space» ut i en slik jobb, du må være årvåken og tilstedet for barna hele tiden og det er utrolig tungt.

Når det er sagt så beundrer jeg de som klarer å jobbe med det og gjør en så god jobb.

Anonymkode: 124bc...1fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 22.56):

I teorien ikke, men med stor mangel av bhglærere i enkelte områder ansettes nå «fagpedagoger» med andre bakgrunner. Så om man er villig til å holde seg faglig oppdatert og ta kurser. 

https://2180.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4529149131?language=nb&link_source_id=0

AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (På 20.6.2022 den 23.00):

Tull. Selv ufaglærte jobber som pedahogisk leder.

Og hva har tittel å si så lenge man får lønna? Barnevernspesagog er objektivt bedre som studie. Vernepleier er ennå bedre. Ta litt spesped kan du jobbe hvor som helst.

Ville ikke satset på å bli pedagogisk leder som ufaglært, for å si det sånn... Det er kun i svært få tilfeller at noe annet enn en pedagog jobber som pedagogisk leder, og kun når barnehagen ikke har noe annet valg. Det var i alle fall det jeg fikk høre, da jeg jobbet i barnehage under studiene (er ikke utdannet innen barnehage, jobbet bare som assistent ved siden av studiene). 

Anonymkode: 63d81...c91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 22.43):

Hei! Fristen på å omprioritere ønskene går snart ut og jeg har tenkt litt på at barnehagelærer er kanskje et yrke for meg. Hører derimot mange skrekkhistorier fra folk som har jobbet med det så er litt usikker hvordan jeg skal forholde meg til det. Noen som har erfaringer de vil dele? Setter stor pris på alt av svar, både gode og dårlige erfaringer.

Anonymkode: 7d182...6dd

Vel, jeg hadde barnehagelærer nederst på søknaden min på samordna, bare for å ha noe «i tilfelle» jeg ikke skulle komme inn på mine førstevalg, iom at man aldri kan være sikker på poenggrensa. Og tanken var at det skulle være lettere å kaste seg rundt om jeg allerede hadde en fot innenfor universitetes vegger om det skulle bli muligheter på etterfyllingsopptaket osv om førstevalgene skulle gå galt pga økt poenggrense. På studiet jeg gikk (1.valg) var poenggrensa 55,4 året før og 55 det året jeg søkte, ordinær kvote. Barnehagelærer hadde poenggrense på 3,7-8(husker ikke helt nøyaktig) i ordinær kvote… Dvs at om du hadde max alderspoeng kunne du kommet inn der med et snitt på rundt 2-3 fra vgs… Det sier seg selv at der havner mange av de som ikke kom inn på noe bedre…  Så man kan jo lure på hvorfor «skrekkhistoriene» kommer… Kan det ha sammenheng med at de egentlig hater jobben sin men hadde for dårlige karakterer til å komme inn på et annet studieløp? Og nå sitter de stuck i en jobb som gir få muligheter utenom å jobbe i barnehage… 
Så nei, jeg vil ikke kalle det et et godt studievalg om du har gode nok karakterer til å studere noe annet. Du vil ha MANGE flere jobbmuligheter og mulighet for videreutdanning om du velger en form for lærerutdanning, barnevernspedagog, sosionom, vernepleie, sykepleie, fysioterapi, ergoterapi, logopedi, for å nevne noen. Der du fortsatt kan jobbe med barn, men samtidig ha mange flere muligheter til å skifte beite iløpet av karrieren.

Anonymkode: 48f1d...9ef

• Liker 4
Skrevet (endret)

Alle har ulike meninger basert på hva de liker og trives med, deres personligheter, egenskaper, forutsetninger, erfaringer og utgangspunkt. Noen elsker sikkert jobben, og andre gjør sikkert ikke det.

Hvis du tror du vil trives som barnehagelærer, er det et godt studievalg for deg - selv om det ikke hadde vært et godt studievalg for en helt annen person. Ikke la deg påvirke av de som ikke deler samme synspunkt som deg, om du i utgangspunktet heller mest mot barnehagelærer.

Det finnes noe for alle, men ikke alt er for alle - og barnehagelærere trengs :)

Endret av Mariell1995
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 22.46):

Vil du bare la samfunnet kollapse da eller? Noen må jo ta drittjobbene.

Anonymkode: c163b...184

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vil du bare la samfunnet kollapse da eller? Noen må jo ta drittjobbene.

Anonymkode: c163b...184

Så la innleid arbeidskraft fra utlandet gjøre det, så det faktisk blir barnepass. Det er jo åpenbart den viktigste delen av jobben - passe på at foreldre kommer seg på jobb med god samvittighet. 

Anonymkode: 18cbf...b5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 22.46):

Tjener ikke en barnehagelærer minst 600 000? Det er jo ikke kjempemye, men veldig lavt er det vel ikke? 

Anonymkode: 97159...720

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tjener ikke en barnehagelærer minst 600 000? Det er jo ikke kjempemye, men veldig lavt er det vel ikke? 

Anonymkode: 97159...720

Er du morsom? 😂 

Pedleder med 4 års ansiennitet her, har 477 000

Anonymkode: 334d9...8e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener å ha lest at lønna til ferdigutdannede barnehagelærere er så lav, at de faktisk taper penger på å utdanne seg. Altså at de aldri henter inn igjen inntektsbortfallet under studieårene. (Jeg har ikke oppdaterte tall for 2022, men ville definitivt sjekka om dette fremdeles stemmer).

Og i tillegg kommer at det er vanskelig å bruke utdannelsen utenfor barnehagen.

At denne utdanningen er så lite attraktiv er jo helt krise, for barna våre trenger engadjerte barnehagelærere.

Anonymkode: 01782...d60

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...