Gå til innhold

Uvel av nybillukt

Nordama

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg var lita har det å sitte i en ny bil gjort meg skikkelig uvel. Kombinert med en varm solskinnsdag blir det katastrofe. Noen som har erfaring? 
 Og finnes det en ok måte å få ut den værste nybillukta uten å peise på med luftfrisker som nok vil gjøre det værre! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er jeg også:) Jeg var alltid bilsyk som barn og pappa hadde alltid ny bil og kjørte utrolig ufint. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen råd, men dette fikk meg til å tenke på da jeg var 3-4 år gammel og var med pappa på prøvekjøring. Jeg ble dårlig av lukta og spøy i bilen 😂 Pappa måtte selvfølgelig kjøpe den, men heldigvis hadde han bestemt seg for den bilen uansett. Skikkelig "kult" for han at jeg spyr i bilen før han i det hele tatt har betalt den 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lufting og atter lufting😬

Kjøpte en bil for ett år siden. Luktet nytt og kjemiske vaskemidler i den🤮 Jeg blir så bilsyk av det, selv om jeg kjører selv. 

Jeg har garasje, og bor på landet, så har ofte vinduene på gløtt, eller bagasjelokket åpent når jeg ikke kjører. Har ofte klær, rot og hund i bilen, så begynner å lukte bedre nå🤣

Anonymkode: 7f384...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er én ting med lukten, noe annet med den kjemikalske avgassingen. Det er nok sistnevnte som gir kvalmen, og den er vanskelig å dekke over. Hvis du googler det litt, så har det vært noen saker der folk har fått gitt tilbake bilene sine pga. kvalmende avgassing. Merk deg biltypene og unngå de.

Ellers så er nok lufting tingen. Spesielt om du får satt bilen i stekende sol, og lufter ut regelmessig. Da får du interiøret opp i 60 grader og slipper ut gassene med jevne mellomrom, f.eks. én gang i timen.

Ha på klimaanlegg når du kjører ellers. Den tørker og renser luften på en måte du ikke får til uten. Regelmessige grundige vask, og tepperens en gang i året, inklusive setene, vil også hjelpe.

Anonymkode: 173bc...343

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres kanskje litt rart ut, men den nybillukten er faktisk parfyme som brukes i bilen, og er ikke nødvendigvis kjemikalierester etter produksjonen. Også bruktbiler som tas inn av bilforhandlere og renses ordentlig for å klargjøres for en ny kunde, har den samme nybillukten pga. parfyme. Det finnes parfyme for så mangt, ikke bare til kropp og velvære.

Det samme når man går inn i en dekkbutikk, så lukter det ofte sterk gummi. Men det er ikke nødvendigvis fra dekkene som står på utstilling, men det er "gummiparfyme" som brukes i butikken for å gi et slags inntrykk av "nytt med høy kvalitet". Også elektronikk pleier å være "parfymert" for å gi en slik følelse av noe nytt når esken åpnes. Når man pakker ut en iPhone, så er også den lukten en parfyme, og ikke naturlig fra produksjonen.

Anonymkode: 3b60b...7f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tåler ikke bilen til moren min. Men klarer ikke å plassere problemet. Har selv nesten helt ny bil, og aldri reagert på den. Hun kjøpte sin brukt, 2 år gammel, og jeg blir dårlig av selv korte kjøreturer. 

I starten forstod jeg ikke at det var bilen som gjorde meg dårlig. Ble mer overrasket over at formen som på morgenen var bra, ble helt elendig utpå dagen. Men én dag skulle jeg bare hente en ting i bilen hennes, og kjente hals og hode tetne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...