AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #1 Del Skrevet 20. juni 2022 Før i tiden var det slik at siste siffer bestemte måned for EU-kontroll. Nå idag skulle det bli noe slikt at siste siffer ikke lengre har noe betydning, og at hvis man EU-godkjenner bilen før datoen som er den egentlige fristen, så får man kun 2 nye år fra godkjennelsesdato, og ikke fra fristdato. Så dersom man EU-godkjenner bilen en måned for tidlig, så "mister" man en måned. Jeg trodde da at dette skulle gjelde begge veier, at hvis man er for sen med å få den godkjent, så ville man få 2 år fra datoen den faktisk blir blir godkjent. Men har forstått det slik at dette mulig ikke er tilfellet? Hva skjer da hvis man kjøper en brukt bil som er f.eks. 6 mnd over fristen for EU-kontroll, for å sette den i stand og få den godkjent? Vil man da få 2 hele år fra godkjenningsdato, eller vil man kun få 1.5 år? Anonymkode: 453dc...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #2 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Før i tiden var det slik at siste siffer bestemte måned for EU-kontroll. Nå idag skulle det bli noe slikt at siste siffer ikke lengre har noe betydning, og at hvis man EU-godkjenner bilen før datoen som er den egentlige fristen, så får man kun 2 nye år fra godkjennelsesdato, og ikke fra fristdato. Så dersom man EU-godkjenner bilen en måned for tidlig, så "mister" man en måned. Jeg trodde da at dette skulle gjelde begge veier, at hvis man er for sen med å få den godkjent, så ville man få 2 år fra datoen den faktisk blir blir godkjent. Men har forstått det slik at dette mulig ikke er tilfellet? Hva skjer da hvis man kjøper en brukt bil som er f.eks. 6 mnd over fristen for EU-kontroll, for å sette den i stand og få den godkjent? Vil man da få 2 hele år fra godkjenningsdato, eller vil man kun få 1.5 år? Anonymkode: 453dc...aee 1, 5 år. Jeg kjøpte bil og satte skilter på den, måtte vise den 2 ganger på under 2 år siden dette krasjet sånn. Anonymkode: 5f9e8...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #3 Del Skrevet 20. juni 2022 Vil tro du får 1.5 år og bot for å kjøre med en bil i 6 måneder som ikke er EU-godkjent. Anonymkode: 5b3c2...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #4 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1, 5 år. Jeg kjøpte bil og satte skilter på den, måtte vise den 2 ganger på under 2 år siden dette krasjet sånn. Anonymkode: 5f9e8...6e0 Ja, det er det jeg frykter. Jeg ser litt på en bil fra en forhandler. De skriver at bilen blir levert ferdig EU godkjent til oppgitt pris. Når jeg da sjekker status på EU kontrol hos SVV så står det: Sist godkjent: 15.05.2019 Neste frist for godkjent EU-kontroll: 06.05.2021 (kjøretøyet er avregistrert) Jeg lurer da på hva som skjer, om det vil være et knapt år til neste godkjenning igjen, eller om det blir 2 fulle år. Siden bilen er avregistrert og det nå har gått så lang tid over. Anonymkode: 453dc...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Del Skrevet 27. juni 2022 On 6/20/2022 at 6:34 PM, AnonymBruker said: Ja, det er det jeg frykter. Jeg ser litt på en bil fra en forhandler. De skriver at bilen blir levert ferdig EU godkjent til oppgitt pris. Når jeg da sjekker status på EU kontrol hos SVV så står det: Sist godkjent: 15.05.2019 Neste frist for godkjent EU-kontroll: 06.05.2021 (kjøretøyet er avregistrert) Jeg lurer da på hva som skjer, om det vil være et knapt år til neste godkjenning igjen, eller om det blir 2 fulle år. Siden bilen er avregistrert og det nå har gått så lang tid over. Anonymkode: 453dc...aee Usikker på reglene hvis et kjøretøy er avregistrert når det blir godkjent. Men jeg er litt forvirra sjøl. Bilen min måtte godkjennes før 6. juni 2022. Jeg tok det i midten av mai og regna med at da var neste dato midten av mai 2024 men på lappen og hos SVV står det 6. juni 2024. Så eneste jeg veit er at den må være godkjent før frist. Før måtte den sjekkes før frist og så fikk man 30 dager. Anonymkode: da098...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå