Gå til innhold

Hvordan flytte katter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte, langt. Skal ha med meg kattene. Vet hvordan jeg skal gjøre det i ny bolig. Men tenker på det helt praktiske. Hvordan flytte dem 60 mil? Bil eller fly?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt en av delene med katten før? Hvis planen din er å kjøre et kjørelass så hadde jeg kjørt med katten. 

Anonymkode: ed2bc...cd3

Skrevet

Nei, kattene avskyr å kjøre bil. Men skal skifte bosted. Skal sørover. Og vet at kattene kommer til å elske nye området  Hvordan flytter jeg dem, sånn rent praktisk ?

AnonymBruker
Skrevet

Du  har dem i kattebur og kjører dem.

Anonymkode: 2d43d...e88

AnonymBruker
Skrevet

Håper dette er noe du nå tenker på en stund FØR du skal flytte? Så rekker du venne dem til buret de skal være i og evt kjøre litt i bilen. Lurt å lære dem å gå i sele og bånd og kunne gjøre fra seg i en pose med kattesand. Så har du løst doproblemet under kjøreturen

Anonymkode: c330d...e96

Skrevet

Kattene hater å gå i bånd. De hater å kjøre bil. Tilvenning er vanskelig. Det er et engangstilfelle. Lurer på om jeg skal spørre dyrelegen hva han tror. Har ikke helt troen på flytur heller. Ja, dette er på forhånd. Ikke noe som skjer i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte med mine. Det var fem timer med mjauing. Prøvde med sånn feromonspray som dyrlegen anbefalte, uten effekt, så vi måtte bare stå i det. Det har gått fint med dem i ettertid, men de har ikke blitt mer glad i å kjøre bil etter det, det er fremdeles konsert hver gang vi kjører til dyrlegen. 

Anonymkode: 3cb8a...da6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kan jo få beroligende til katten. Hvis du skal ta fly bør du ihvertfall ha katten i kabinen, noe annet vil være svært skremmende for den

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du skal flytte såpass langt hadde jeg valgt fly. Spesielt om de ikke er så glade i bilkjøring.

Anonymkode: b7d23...2c9

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (13 timer siden):

Du kan jo få beroligende til katten. Hvis du skal ta fly bør du ihvertfall ha katten i kabinen, noe annet vil være svært skremmende for den

Kattene, i flertall. Har 3 🤣🤣🤣 

Tror jeg lander på å kjøre, men skal snakke med dyrelegen først. 

Skrevet

Ville kjørt når det er tre. Tror ikke du får ha alle i kabinen, og å ha dem med bagasjen hadde jeg aldri turt. De roer seg etterhvert i bil. Ta noen pauser innimellom så går det fint, selv om det blir mye mjauing.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 16.34):

Håper dette er noe du nå tenker på en stund FØR du skal flytte? Så rekker du venne dem til buret de skal være i og evt kjøre litt i bilen. Lurt å lære dem å gå i sele og bånd og kunne gjøre fra seg i en pose med kattesand. Så har du løst doproblemet under kjøreturen

Anonymkode: c330d...e96

Pleier ikke å være noe doproblem med katter. Har kjørt mange timer med katt, med og uten pause og de har aldri gått på do underveis.

AnonymBruker
Skrevet

Frakt de med bil. Jeg har kjørt 3 timer med katt, og den roet seg etter en halvtime. 

Anonymkode: fb68e...78c

Skrevet

Hvis de hater å kjøre bil, er det neppe sånn at de kommer til å elske å reise med fly. Jeg hadde kjørt dem i bil, da har du faktisk kontroll over dem hele tiden. 

Vet ikke helt hvordan det er med fly og katter, har sett at noen har fått ha dem med inn i kabinen, men vet ikke om alle flyselskapene tillater det. Dessuten, hvis du kjører bil, er det "bare" deg, kattene selv og eventuelle andre du har med deg i bilen som plages av reaksjonene fra kattene. På et fly kan du risikere å plage alle de andre passasjerene med flere timers gauling, bæsjlukt og det som verre er. Det blir ikke hyggelig for noen. I tillegg er det så usikkert å reise med fly om dagen, mulig streiken er over til du skal dra, men kanselleringer og forsinkelser har blitt veldig vanlig også uten streik.

Angående beroligende midler har jeg fått beskjed fra min dyrlege om at det var veldig forskjellig hvordan katter reagerer på beroligende, fordi middelet virker kun fysisk, altså slik at kroppen bedøves, ikke at de blir trøtte eller rolige som beroligende midler fungerer på mennesker.. Han sa at dette fungerte bra på noen katter, mens andre ble mer stresset fordi de oppdaget at de ikke klarte å røre seg som vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du googler på engelsk kommer det opp en del artikler som snakker om burtilvenning og biltilvenning, men jeg skal ikke lyge, det virker som jævlig stress. 

Vet noen har hatt suksess med sånn stort hundebur i metall, da får kattene bedre plass å bevege seg på.. Og stopp der de får komme ut av buret å bevege på seg.. da kan man gjøre i stand mat, vann og kattesand i pose inni bilen. 

Vet mange har kattene i sele og lufter de men jeg føler jeg har hørt om en del som plutselig har stukket av på veien og det er litt kjipt om de stikker av midt i og du er nødt å reise videre.

Jeg har en katt som hater bur og får helt panikk,  tok han ut av buret i bilen en gang og han ble helt rolig, så har kjøpt sele til han som klippses i sikkerhetsselen. Men det er jo ikke trygt i en bilulykke og jeg tror ikke jeg hadde turt det så lenge som du skal reise. 

Anonymkode: e2cea...bd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...