AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Vi skal få katt for første gang. Familie på 5. Hva MÅ vi tenke på og hva MÅ vi ha i hus? Det er snakk om en kattunge på 12 uker. Tenker at pusejenta kan få være ute på sikt, men at vi holder henne inne så lenge som mulig først for å utvikle stedssans og et forhold til oss som bor her. Og hvor kan vi få tak i utstyr til en grei penge? Sjekker ofte finn.no men har foreløpig ikke dukket opp noe spennende. Anonymkode: f2b14...1a9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Kattedo, reisebur, sele (helt topp å ta katten ut, gjerne på line også. Kjekt å lære katten å ha på sele, gjør alt enklere.) Kloklipper, børste, katteleker... Eventuelt katteseng, men en katt er ofte fornøyd nok med et teppe eller en eske 😄 Mat/vannskål i porselen eller rustfritt stål, ikke plastikk. Anonymkode: e6b3f...cf1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 I tillegg til det som er nevnt: klorebrett og et klatrestativ. Anonymkode: 5a68d...d41 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 3 minutter siden, Topsi said: Klorestativ 2 minutter siden, AnonymBruker said: I tillegg til det som er nevnt: klorebrett og et klatrestativ. Anonymkode: 5a68d...d41 Visste jeg glemte noe.... 😅 Anonymkode: e6b3f...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 Anbefaler også forsikring på katten. Mye lettere (og billigere!) når katten er ung. Anonymkode: e6b3f...cf1 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #8 Skrevet 19. juni 2022 Forsikring, kastrering og chip. For utstyr ville jeg dratt innom nærmeste dyrebutikk og spurt de ansatte Anonymkode: 6d45e...01e 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #9 Skrevet 19. juni 2022 Har 3 katter i hus og en million katteting som egentlig ikke er nødvendig. De tingene som en må ha er: kattedo, transportbur, kattesele, matskål i keramikk eller stål, vannfontene og kloremøbel. Alt dette kan kjøpes for en ok penge på biltema og zooplus. Katteleker er kjekt å ha, men de elsker dorullhylser og papir på tråd. Vi har kattesenger, men den ene sover i toppen på klatretårnet, nummer to sover i sofaen og den tredje sover i armkroken min, så unødvendig egentlig. Mine er også glad i kjølemattene når det er varmt. Ser noen nevnte kloklipper. Katter sliper klørne sine selv og vi bør helst ikke klippe disse. Jeg klipper kun to av klørne på ene katten min, men det er fordi hun er skipskatt og ikke klarer å slipe de klørne ordentlig selv. Anonymkode: 454cb...d7e 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 Jeg har forresten noen tips til: du trenger ikke å kjøpe dyre matskåler til katten. Om du har noen kaffeskåler, små former el.l så kan du bruke det til mat og drikke. Eller se på bruktbutikker el.l etter det. Når det gjelder klatrestativ, så har vi plassert det i et hjørne ved et vindu. Det er utrolig populært her, da kan katten ligge i høyden og samtidig ha mulighet for å se ut, to ting som katten liker. Du kan også sjekke ut forskjellige nettbutikker for det du trenger, de har ofte tilbud på forskjellige saker. Anonymkode: 5a68d...d41 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har 3 katter i hus og en million katteting som egentlig ikke er nødvendig. De tingene som en må ha er: kattedo, transportbur, kattesele, matskål i keramikk eller stål, vannfontene og kloremøbel. Alt dette kan kjøpes for en ok penge på biltema og zooplus. Katteleker er kjekt å ha, men de elsker dorullhylser og papir på tråd. Vi har kattesenger, men den ene sover i toppen på klatretårnet, nummer to sover i sofaen og den tredje sover i armkroken min, så unødvendig egentlig. Mine er også glad i kjølemattene når det er varmt. Ser noen nevnte kloklipper. Katter sliper klørne sine selv og vi bør helst ikke klippe disse. Jeg klipper kun to av klørne på ene katten min, men det er fordi hun er skipskatt og ikke klarer å slipe de klørne ordentlig selv. Anonymkode: 454cb...d7e Hvor i all verden har du dette fra? Om noe er det anbefalt å begynne dette tidlig, da eldre katter har problemer med å kvesse neglene nok. Hadde ikke vi klippet så ville klørne vokst inn i potene hennes. Samme skjedde vår forrige katt, til tross for kloremøbler, etc. Anonymkode: e6b3f...cf1 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #12 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor i all verden har du dette fra? Om noe er det anbefalt å begynne dette tidlig, da eldre katter har problemer med å kvesse neglene nok. Hadde ikke vi klippet så ville klørne vokst inn i potene hennes. Samme skjedde vår forrige katt, til tross for kloremøbler, etc. Anonymkode: e6b3f...cf1 Jepp. Klorestativ er kjempe bra fordi at kattene slipper ut sin egen lukt og feromoner når de kvesser klørne og det hjelper til at kattene føler seg tryggere i hjemmet og det tar nok pittelitt på klørne men hvis man har en innekatt så holder ikke det. Og som du sier så kan jtekatter ha bruk for det også. Mange er mye inne om vinteren og mer og mer inne når de blir eldre og vil kunne ha et behov for det. Men det anbefales jo ikke å klippe klørene med mindre man ser at de faktisk trenger hjelp (som at de sitter seg fast i ting eller du hører det klikker når de går). Uansett er det lurt å ha tilvendt de fra begynnelsen for man vet aldri om man får bruk for det eller ikke. Kattene skal jo være inne et år uansett så de vil nok ha bruk for kloklipp. Anonymkode: 380df...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #13 Skrevet 20. juni 2022 Denne har mye nyttig informasjon med flere lister. Siden du er førstegangseier så anbefaler jeg å lese deg opp mye mens du venter. Anbefaler Jackson galaxy sine artikler og youtubeklipp: https://www.jacksongalaxy.com/blog/ https://m.youtube.com/JacksonGalaxy?itct=CD8Q6p4EGAIiEwidgc2B57r4AhXzyU8IHRBBAE4%3D Denne instagrammen er også kjempe bra: https://instagram.com/thinklikeacat?igshid=YmMyMTA2M2Y= og på tiktok kan du finne «twocrazycatladies» som har mange korte, enkle klipp. Siden du skriver familie på 5 så antar jeg at du har barn, da er det viktig å sette seg litt inn i kattens kroppsspråk (jackson har et par klipp på det) og veilede barna når det kommer til katten. Viktig at de vet at katten må få komme og gå som den vil når det kommer til kos, ikke leke med hender og at for eksempel hvis hele halen beveger seg sakte eller fort frem og tilbake under kos (eller ører tilbake, store pupiller) så betyr det at katten er overstimulert, da er det bedre å avslutte koseøkten og heller leke litt. Det var veldig kort fortalt og vanskelig å skrive men du skjønner hva jeg mener hvis du ser et par klipp av jackson. Anonymkode: 380df...8a5 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #14 Skrevet 20. juni 2022 Jeg bruker som regel zooplus.no, der jeg kjøper all maten. Den er ganske billig, så sparer man poeng og kan ha sånn spareplan som man sparer på hvis man bestiller ofte. Petworld.no og musti er ikke så verst heller. Tror petworld har prisgaranti? Anonymkode: 380df...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #15 Skrevet 20. juni 2022 Som andre nevner over er det viktig med en god forsikring, chip (hvis katten ikke har det) og vaksiner. Så trenger dere kattedo, kattesand, mat, mat-og vannskåler, transportbur, sele/bånd, klosaks, evt. pelsbørste (om katten er langhåret), et kloremøbel og noen leker. Det er også fint å kunne tilby noen godbiter, men her må man ofte prøve seg fram med hva de liker. Vi kjøpte også inn katteseng, men den ble aldri brukt. 😅 Pappesker er vel så gøy å leke eller sove i. Anonymkode: b9376...1e3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå