AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Hei! For ca. et halvt år siden fikk jeg ''diagnosen'' sekundær amenoré. På godt norsk har jeg altså mistet mensen, sannsynligvis på grunn av at jeg er litt for glad i sport og har hatt et litt for dårlig matinntak. Jeg føler dette er en tilstand som det snakkes svært lite om, og jeg føler at legen bare skyter i blinde og prøver seg frem for å få stell på dette. Jeg har gått på medisiner en stund og prøver å gjøre endringer i forhold til kosthold og aktivitet. Sistnevnte har jeg funnet ut selv ved å lese meg opp. Det tar bare så sinnsykt lang tid! Har noen erfaring med dette, og hvordan fikk dere mensen tilbake? Anonymkode: e8e2b...8cf
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 La være å trene 6mnd i første omgang, gå opp til en BMI på minst 21-22 om du er under det og spis normal, allsidig mat der du ikke utelukker noen matgrupper og særlig sørger for at fettinntaket er høyt nok. (Regner på forhånd med at du ikke følger rådet ettersom de aller fleste i din situasjon nekter å innse at de lever på en måte som ikke er heldig for deres kropp) Anonymkode: 0b978...c1c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): La være å trene 6mnd i første omgang, gå opp til en BMI på minst 21-22 om du er under det og spis normal, allsidig mat der du ikke utelukker noen matgrupper og særlig sørger for at fettinntaket er høyt nok. (Regner på forhånd med at du ikke følger rådet ettersom de aller fleste i din situasjon nekter å innse at de lever på en måte som ikke er heldig for deres kropp) Anonymkode: 0b978...c1c Som jeg skrev, så prøver jeg nå å gjøre endringer i forhold til kosthold og aktivitet. Jeg vet jo at måten jeg har holdt på ikke har vært bra, og det er derfor jeg prøver å bli ''frisk'' nå. Anonymkode: e8e2b...8cf
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som jeg skrev, så prøver jeg nå å gjøre endringer i forhold til kosthold og aktivitet. Jeg vet jo at måten jeg har holdt på ikke har vært bra, og det er derfor jeg prøver å bli ''frisk'' nå. Anonymkode: e8e2b...8cf Din kropp trenger store endringer, ikke mindre justeringer i kosthold og aktivitet. Hvis det er viktigere for deg å kunne føde barn enn å dyrke ortoreksien din kutter du treningen helt ut for en lengre periode. Du kommer ikke til å dø av å gå tur et halvt år. Hvile, tilstrekkelig vekt og nok fett i kosten er det som vil gi deg mensen tilbake og jo raskere du gir kroppen din alt dette, jo raskere vil du få mensen tilbake. Anonymkode: 0b978...c1c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 Jeg slet med det da jeg var yngre og trente mye. For meg hjalp det å legge om kostholdet - til lavkarbo med "ren mat". Altså spiste jeg rent kjøtt, fisk, fugl og fikk i meg greit med naturlig fett som smør - var forsiktig med brøderstatninger og kake/godterierstatninger. Jeg fikk igjen menseni etter ca 4 måneder, og fikk en jevnere syklus enn jeg noen gang hadde hatt en stund etter. Anonymkode: 01590...6aa
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 Har erfaring. 10 år hvor jeg ikke så snurten til mensen av samme årsaker som du beskriver. Fått den tilbake nå. Kommer hver 28. dag nærmest på klokkeslettet. Trener fortsatt like mye som da jeg ikke hadde mensen, men jeg har høyere fett prosent nå. BMI på rundt 20 nå. Sjekket min fertilitet og de fant at den ikke har blitt påvirket av undervekten. Anonymkode: da4bf...5d8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #7 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Din kropp trenger store endringer, ikke mindre justeringer i kosthold og aktivitet. Hvis det er viktigere for deg å kunne føde barn enn å dyrke ortoreksien din kutter du treningen helt ut for en lengre periode. Du kommer ikke til å dø av å gå tur et halvt år. Hvile, tilstrekkelig vekt og nok fett i kosten er det som vil gi deg mensen tilbake og jo raskere du gir kroppen din alt dette, jo raskere vil du få mensen tilbake. Anonymkode: 0b978...c1c Det var da voldsomt! Jeg har da på ingen måte ortoreksi eller annen spiseforstyrrelse. Startet denne tråden for å få tips, ikke for at folk skal spekulere og anta. Til info: jeg driver aktivt med idrett og har rett og slett slitt noe med matinntaket. Det har ikke noe med at jeg gjør det med vilje, men rett og slett at jeg ikke har klart å få i meg nok. Derfor kutter jeg nå ned på trening og øker kaloriene. Nå som vi har lagt den død håper jeg på seriøse svar og gode erfaringer 😊 Anonymkode: e8e2b...8cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå