AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #1 Del Skrevet 18. juni 2022 Kontakter helsestasjonen snart altså. Kanskje noen her vet? Jeg har en baby på snart 8 måneder som spiser grøt 2-3 ganger daglig, frukt som er most og smoothieposer går fint. Avokado blandet med noe søt frukt er også greit. Jeg sliter med å få i barnet middagsmat og grønnsaker. Har forsøkt grønnsaker i staver, på skje, middagsmat på glass, fra poser , små kyllingbiter, pasta osv osv. men det er ikke snakk om. Kanskje første skje eller bit så er det blånekt. Får kanskje i veeeldig små brødbiter med leverpostei eller makrell i tomat, men kanskje bare tre eller noe og det er snakk om smuler. Er dette normalt? Melk vil barnet bare ha på natta. Så forsøker gi grøt en del ganger, men hiver mer enn det som blir spist føler jeg. Og det er vel ikke bra med et kosthold basert på kun frukt ? Vet ikke hva jeg skal gjøre. Det kan jo hende det er dette man har å forvente med 7-8 mnd gamle barn? Anonymkode: 8ecd1...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #2 Del Skrevet 18. juni 2022 Barnet spiser absolutt ikke en hel porsjon grøt, da mener jeg porsjonstr som anvist på pakken. Anonymkode: 8ecd1...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #3 Del Skrevet 18. juni 2022 Min på 7 mnd får stort sett spise selv, så får plukke på litt brød og middagsmat i lange biter. I dag spiste han feks to biter brødskive med sviskemos på til frokost (cq 1/6 skive). En bit banan og litt avokado til lunsj. Til middag suttet han på litt kjøtt og spiste en halv potetbåt. Han får tilbud om mer, og alltid en jernkilde (pluss vitamin c) til hvert måltid, men det han som velger hvor mye og hva han skal spise. Uten press og stress tror jeg det løsner ganske raskt av seg selv, det viktigste med fast føde er vel å få i dem jern frem til ett år. Morsmelk/mme er fortsatt viktigst! Så lenge barnet holder kurven ville jeg ikke vært bekymret, men sikkert fint å ta det opp med helsesøster! Min første var lik og fikk opp tempoet da jeg begynte i jobb ved 8 mnd. Han ammet også mest om natten, hadde ikke tid på dagen. Begynte å få erstatning på flaske av pappaen da han var i perm, fordi jeg ikke orket å pumpe på jobb. Ammet fortsatt morgen, ettermiddag og kveld til han var 18 mnd mange måter å gjøre ting på, finn det som funker for dere! Anonymkode: 459d2...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #4 Del Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min på 7 mnd får stort sett spise selv, så får plukke på litt brød og middagsmat i lange biter. I dag spiste han feks to biter brødskive med sviskemos på til frokost (cq 1/6 skive). En bit banan og litt avokado til lunsj. Til middag suttet han på litt kjøtt og spiste en halv potetbåt. Han får tilbud om mer, og alltid en jernkilde (pluss vitamin c) til hvert måltid, men det han som velger hvor mye og hva han skal spise. Uten press og stress tror jeg det løsner ganske raskt av seg selv, det viktigste med fast føde er vel å få i dem jern frem til ett år. Morsmelk/mme er fortsatt viktigst! Så lenge barnet holder kurven ville jeg ikke vært bekymret, men sikkert fint å ta det opp med helsesøster! Min første var lik og fikk opp tempoet da jeg begynte i jobb ved 8 mnd. Han ammet også mest om natten, hadde ikke tid på dagen. Begynte å få erstatning på flaske av pappaen da han var i perm, fordi jeg ikke orket å pumpe på jobb. Ammet fortsatt morgen, ettermiddag og kveld til han var 18 mnd mange måter å gjøre ting på, finn det som funker for dere! Anonymkode: 459d2...652 Min vil ikke ha melk i det hele tatt på dagen, eller i dag 30 ml. Så forsøker grøt faktisk og blande litt melk i annen mat som ikke spises. Anonymkode: 8ecd1...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Del Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min på 7 mnd får stort sett spise selv, så får plukke på litt brød og middagsmat i lange biter. I dag spiste han feks to biter brødskive med sviskemos på til frokost (cq 1/6 skive). En bit banan og litt avokado til lunsj. Til middag suttet han på litt kjøtt og spiste en halv potetbåt. Han får tilbud om mer, og alltid en jernkilde (pluss vitamin c) til hvert måltid, men det han som velger hvor mye og hva han skal spise. Uten press og stress tror jeg det løsner ganske raskt av seg selv, det viktigste med fast føde er vel å få i dem jern frem til ett år. Morsmelk/mme er fortsatt viktigst! Så lenge barnet holder kurven ville jeg ikke vært bekymret, men sikkert fint å ta det opp med helsesøster! Min første var lik og fikk opp tempoet da jeg begynte i jobb ved 8 mnd. Han ammet også mest om natten, hadde ikke tid på dagen. Begynte å få erstatning på flaske av pappaen da han var i perm, fordi jeg ikke orket å pumpe på jobb. Ammet fortsatt morgen, ettermiddag og kveld til han var 18 mnd mange måter å gjøre ting på, finn det som funker for dere! Anonymkode: 459d2...652 Men! Høres jo egentlig likt ut med tanke på middagsmat! Det lettet litt. Spist en halv banan og en halv avokado i dag så har jo spist heldigvis! 😊 Anonymkode: 8ecd1...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Del Skrevet 18. juni 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Men! Høres jo egentlig likt ut med tanke på middagsmat! Det lettet litt. Spist en halv banan og en halv avokado i dag så har jo spist heldigvis! 😊 Anonymkode: 8ecd1...d8e 14 minutter siden, AnonymBruker said: Min vil ikke ha melk i det hele tatt på dagen, eller i dag 30 ml. Så forsøker grøt faktisk og blande litt melk i annen mat som ikke spises. Anonymkode: 8ecd1...d8e Skjønner det er litt stress. Brystvegring kanskje? Min første hadde det en god stund rundt 6 mnd. Ammet kun mellom 22 og 6’😆 hendte det gikk på et bekmørkt rom uten noen forstyrrelser. Så gikk det plutselig over! Men ja. Sikkert smart å få i litt grøt med melk da vår får også det innimellom, særlig om vi har spist mens han har dupp! Kanskje din liker å drikke melk fra tutekopp om du ikke har prøvd? Anonymkode: 459d2...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Del Skrevet 18. juni 2022 Jeg har forsøkt bekmørkt rom, men det ble bare stress og styr. Sluttet gradvis fra 4 mnd så jeg nå har begynt med mme. Vil ikke ha melk fra noe, bortsett fra om natta. Og jeg har nesten ikke melk igjen heller i brystene. Mest bekymret for at fast føde bortsett fra grøt og fruktmos går så sakte. Grøt spises, men ikke like mye som anbefalt på pakken. Er en slank og lang baby. Anonymkode: 8ecd1...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #8 Del Skrevet 18. juni 2022 Babyer er jo like forskjellige som voksne tror sånne anbefalte mengder på bokser skaper unødvendig mye stress, noen er storspiste og andre er småspiste. Ville tenkt at babyen selv kjenner når han er mett, og latt den bekymringen gå! Med mindre de er veldig bekymret på helsestasjonen selvfølgelig. Da kan du høre ang melk også, spiller ingen rolle om du ammer eller gir mme! Om du faser ut melk om natten vil nok det inntaket flyttes til morgen/dag/kveld, men det er jo ikke noe du må med mindre du ønsker det. Bare følg med på at barnet ikke blir dehydrert i varmen! Anonymkode: 459d2...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Del Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Babyer er jo like forskjellige som voksne tror sånne anbefalte mengder på bokser skaper unødvendig mye stress, noen er storspiste og andre er småspiste. Ville tenkt at babyen selv kjenner når han er mett, og latt den bekymringen gå! Med mindre de er veldig bekymret på helsestasjonen selvfølgelig. Da kan du høre ang melk også, spiller ingen rolle om du ammer eller gir mme! Om du faser ut melk om natten vil nok det inntaket flyttes til morgen/dag/kveld, men det er jo ikke noe du må med mindre du ønsker det. Bare følg med på at barnet ikke blir dehydrert i varmen! Anonymkode: 459d2...652 Barnet drikker heldigvis vann fra flaske. Er bare at det er ikke time hos hs før 9 mnd dvs i august 🙁 Anonymkode: 8ecd1...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Del Skrevet 19. juni 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Barnet drikker heldigvis vann fra flaske. Er bare at det er ikke time hos hs før 9 mnd dvs i august 🙁 Anonymkode: 8ecd1...d8e Ring og hør om du kan komme? De har også mulighet for timer utenom ordinær kontroll. Har fått det selv når jeg har hatt bekymringer utenom. Eventuelt bare ring HS og ta det på telefon! Anonymkode: 459d2...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #11 Del Skrevet 20. juni 2022 Det går seg nok til. 7 mnd er jo veldig lite. Fullammede babyer anbefales fast-føde-start ved 6 mnd, og da som smaksprøver som man trapper opp. Det er fremdeles melk som skal være hovednæringen. Det er virkelig ikke noe krise om barnet ikke vil spise middgasmat ennå. Vi begynte med grønnsaker til begge våre, og ventet med frukten, for at de ikke skulle venne seg til søtsmak og nekte å spise ikke-søt mat. Vi har gitt begge grønnsaksmos (most en og en grønnsak, som i ren søspotetmos, ren brokkolimos, osv) så de skal venne seg til individuelle smaker, og så begynt å blande to-tre grønnsaker, og så etter hvert blande i litt kjøtt, osv. Og så gått over til å mose hva det nå er vi har til middag, og gitt myke ting i biter og staver. Ingen av dem har spist middagsglass da de var 7 mnd. Eldsten vår taklet ikke biter før han var nesten et år, han spydde av den minste lille bit i maten. Uten at det var noe krise, nå er han fem og spiser helt normalt. Så lenge babyen er frisk og fin, har god energi og god almenntilstand, har du ikke noe å bekymre deg for. Selv om jeg vet at det er forferdelig vanskelig å ikke bekymre seg, spesielt om man sammenligner med andre, og ser at Thea-Elea på barselgruppen spiser brødskiver med skorpe og full porsjon kjøtt-i-mørke, mens din egen unge såvidt slikker på en skje blomkålmos Anonymkode: 92e6d...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #12 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går seg nok til. 7 mnd er jo veldig lite. Fullammede babyer anbefales fast-føde-start ved 6 mnd, og da som smaksprøver som man trapper opp. Det er fremdeles melk som skal være hovednæringen. Det er virkelig ikke noe krise om barnet ikke vil spise middgasmat ennå. Vi begynte med grønnsaker til begge våre, og ventet med frukten, for at de ikke skulle venne seg til søtsmak og nekte å spise ikke-søt mat. Vi har gitt begge grønnsaksmos (most en og en grønnsak, som i ren søspotetmos, ren brokkolimos, osv) så de skal venne seg til individuelle smaker, og så begynt å blande to-tre grønnsaker, og så etter hvert blande i litt kjøtt, osv. Og så gått over til å mose hva det nå er vi har til middag, og gitt myke ting i biter og staver. Ingen av dem har spist middagsglass da de var 7 mnd. Eldsten vår taklet ikke biter før han var nesten et år, han spydde av den minste lille bit i maten. Uten at det var noe krise, nå er han fem og spiser helt normalt. Så lenge babyen er frisk og fin, har god energi og god almenntilstand, har du ikke noe å bekymre deg for. Selv om jeg vet at det er forferdelig vanskelig å ikke bekymre seg, spesielt om man sammenligner med andre, og ser at Thea-Elea på barselgruppen spiser brødskiver med skorpe og full porsjon kjøtt-i-mørke, mens din egen unge såvidt slikker på en skje blomkålmos Anonymkode: 92e6d...5bc Takk! Har nok gjort litt feil med frukt før grønnsaker, men det går seg vel til 🤔 Anonymkode: 8ecd1...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #13 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk! Har nok gjort litt feil med frukt før grønnsaker, men det går seg vel til 🤔 Anonymkode: 8ecd1...d8e Ja, altså, det gjør det nærmest garantert. Hadde det vært sånn at alle unger som fikk smake frukt før grønnsaker aldri lærte seg å spise grønnsaker, hadde det vært enorme mengder voksne folk som gikk omkring og bare spiste frukt og søtsaker her til lands. Det er overhodet ikke krise at ungen fikk frukt før brokkoli. Det aller, aller, aller meste går seg til. Barn som har fått sovne til puppen klarer jo faktisk å sovne uten puppen når de er i tenårene. Anonymkode: 92e6d...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #14 Del Skrevet 20. juni 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Takk! Har nok gjort litt feil med frukt før grønnsaker, men det går seg vel til 🤔 Anonymkode: 8ecd1...d8e Har gitt alt mulig fra dag 1, ikke introdusert en og en ting eller grønnsaker før frukt eller andre fikse greier. Helt vanlig treåring nå, som liker de fleste grønnsaker og frukter 😬 Anonymkode: 459d2...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #15 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 17.25): Kontakter helsestasjonen snart altså. Kanskje noen her vet? Jeg har en baby på snart 8 måneder som spiser grøt 2-3 ganger daglig, frukt som er most og smoothieposer går fint. Avokado blandet med noe søt frukt er også greit. Jeg sliter med å få i barnet middagsmat og grønnsaker. Har forsøkt grønnsaker i staver, på skje, middagsmat på glass, fra poser , små kyllingbiter, pasta osv osv. men det er ikke snakk om. Kanskje første skje eller bit så er det blånekt. Får kanskje i veeeldig små brødbiter med leverpostei eller makrell i tomat, men kanskje bare tre eller noe og det er snakk om smuler. Er dette normalt? Melk vil barnet bare ha på natta. Så forsøker gi grøt en del ganger, men hiver mer enn det som blir spist føler jeg. Og det er vel ikke bra med et kosthold basert på kun frukt ? Vet ikke hva jeg skal gjøre. Det kan jo hende det er dette man har å forvente med 7-8 mnd gamle barn? Anonymkode: 8ecd1...d8e Overgangen fra søte til salte smaker kan være en utfordring. Bare fortsett å prøv, det løsner til slutt. Når det kommer til brødskiver så introduserte vi denne med søtt pålegg først, så gikk vi over til leverpostei ol. Anonymkode: 8a7ba...f45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #16 Del Skrevet 21. juni 2022 Hva tenker dere: Dette var en god dag der jeg var overrasket over hvor mye som ble spist. Frokost: avokado og banan mos. Grøt, med ekstra mme i. Spiste liten porsjon. Suttet på en rød cherrytomat i båter. Lunsj 3 Brødsmuler med makrell i tomat liten porsjon grøt iblandet mme sutter på vannmelon. Middag: tre små biter hvit fisk sutter på en potetbåt men tygger ikke og svelger ikke. Kveld : avokado og banan mos med liten porsjon grøt Iblandet mme. Legging: 40ml mme Anonymkode: 8ecd1...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå