AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #1 Skrevet 18. juni 2022 Moren min vil at jeg skal være hos henne i tre uker nå i sommer, og bli med til hytta. Hun sliter med sinneproblemer og det er veldig slitsomt å være rundt henne, selv bare i en helg (etter helga får jeg ofte et sammenbrudd). Jeg vil gjerne være der en ukes tid, men jeg tror ikke jeg klarer lenger. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal ordlegge meg slik at hun ikke blir sint. Jeg er regelmessig hos psykolog. Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg kan løse denne situasjonen? Jeg vil altså ikke bli med til hytta fordi det er å være ekstra tett på henne, og egentlig ikke hos henne i det hele tatt, men det går fint med en uke. Anonymkode: 5b054...887
Drizzt Skrevet 18. juni 2022 #2 Skrevet 18. juni 2022 Du sier det rett som det er: Jeg kan være 1 uke på hytta, men vil gjøre andre ting etter det. Jeg har ferie, jeg også, og vil ha friheten å velge hva jeg vil gjøre og når. Hvor gammel er du? Over 18? Hvis du er redd hennes reaksjon, så kan du si ting som ''jeg har avtalt å være med noen venner etter uka på hytta med deg''. Hvis du er under 18, så blir det litt vanskeligere og da må du avtale med far. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #3 Skrevet 18. juni 2022 Det er ikke sikkert du kan ordlegge deg på en måte som gjør at hun ikke blir sint. Du bør heller fokusere på å sette grenser for deg selv. Det er helt greit at hun blir sint, du kan ikke styre hennes reaksjon. Anonymkode: e77f3...a05 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 Alder er vesentlig. Er du 14, må du. Er du 18, drit i å dra. Anonymkode: 36ab9...bed
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 Ts Jeg er 16 år gammel Anonymkode: 5b054...887
Drizzt Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts Jeg er 16 år gammel Anonymkode: 5b054...887 Har far og mor avtalt med hverandre at du skal være 3 uker hos henne? Da er det lite å gjøre. Du kan si ifra at du ikke vil tilbringe mer enn 1 uke, men i utgangspunktet er det foreldrene dine som bestemmer fordelingen. Jeg tror likevel du kommer lengst ved å være ærlig med henne. Blir hun sinna, da blir hun sinna. En ung mann med skilte foreldre jeg kjenner og var på din alder, var misfornøyd med feriefordelingen foreldrene gjorde, så han var med venner deler av ferien. Altså bodde og overnattet hos dem for å slippe å være med forelderen han ikke ville være med.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 Jeg hadde sagt at jeg kommer en tur, men så snart sinnet hennes viser seg så drar jeg hjem igjen. Enkelt og greit Anonymkode: afa23...3e5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts Jeg er 16 år gammel Anonymkode: 5b054...887 Da bestemmer du selv. Anonymkode: 5208d...97e 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts Jeg er 16 år gammel Anonymkode: 5b054...887 Når du er 16 år gammel, skal du i grunn bestemme selv. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7 § 31.Rett for barnet til å vere med på avgjerd Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege forhold for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere. Eit barn som er fylt sju år, og yngre barn som er i stand til å danne seg eigne synspunkt, skal få informasjon og høve til å seie meininga si før det blir teke avgjerd om personlege forhold for barnet, mellom anna om foreldreansvaret, kvar barnet skal bu fast og samvær. Meininga til barnet skal bli vektlagt etter alder og modning. Når barnet er fylt 12 år, skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner. Anonymkode: 7800b...541 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #10 Skrevet 18. juni 2022 Har du snakket med psykologen din om dette? For dette er en typisk problemstilling du kan bruke en psykolog til. Å øve på grensesetting mot din mor, forberede på hennes reaksjoner, at hun ikke er ditt ansvar osv. Har du mulighet til å ha en plan B, at faren din eller andre kan hente deg om hun ikke oppfører seg ok på hytta? Ikke meningen at du skal være pynchingball for moren din, og det er ikke normalt å få sammenbrudd etter samvær ❤️ Om du ønsker det, kan du antakelig få redusert samværet med mor via familieretten. Når det å være med henne påvirker deg så negativt. Du kan be om å få samvær under oppsyn, eller kun kortere treff. Anonymkode: 283ba...196 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #11 Skrevet 18. juni 2022 Jeg skal være hos henne i totalt tre uker, med rundt 4 dager på hytta. Den første uka kommer noen familiemedlemmer på besøk, og jeg vil gjerne møte dem. Men jeg vil helst tilbringe uke 2 og 3 med min far. Faren min vil at jeg skal bestemme selv. Jeg lurer på hvordan jeg skal ta det opp med mor uten å fornærme henne, og med en god begrunnelse (annet enn "du er problemet"...). Anonymkode: 5b054...887
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 Drizzt skrev (På 18.6.2022 den 16.43): Du sier det rett som det er: Jeg kan være 1 uke på hytta, men vil gjøre andre ting etter det. Jeg har ferie, jeg også, og vil ha friheten å velge hva jeg vil gjøre og når. Hvor gammel er du? Over 18? Hvis du er redd hennes reaksjon, så kan du si ting som ''jeg har avtalt å være med noen venner etter uka på hytta med deg''. Hvis du er under 18, så blir det litt vanskeligere og da må du avtale med far. Enig! Anonymkode: 87d23...3ec
Gjest Kerrs Pink Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Kjenn godt etter på hva DU vil. Kjenn en gang til. Du er din mors datter. Hun er IKKE ditt ansvar. Du burde skjerme deg fra hennes sinne, og din far støtter deg i dette virker det som. Fortell ham hva du trenger, er det virkelig verdt et sammenbrudd å se din mor MER enn de dagene med resten av familien..?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 17.17): Jeg skal være hos henne i totalt tre uker, med rundt 4 dager på hytta. Den første uka kommer noen familiemedlemmer på besøk, og jeg vil gjerne møte dem. Men jeg vil helst tilbringe uke 2 og 3 med min far. Faren min vil at jeg skal bestemme selv. Jeg lurer på hvordan jeg skal ta det opp med mor uten å fornærme henne, og med en god begrunnelse (annet enn "du er problemet"...). Anonymkode: 5b054...887 'Jeg kan komme og være hos deg fra [dato] til [dato], men ellers har jeg planer resten av ferien.' Anonymkode: d56dc...a01
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 Prøv å ikke forklare alt for mye, fordi da er det mye lettere for din mor å gi motargumenter som er vanskelig å bortforklare. Da er det også lettere for moren din å hause seg opp eller reagere på et eller annet ordvalg (som ikke er din feil). Prøv å ha samtalen helt rolig, vær rolig og stille i stemmen. Trekk pusten og ikke resonder med høy stemme selv om din mor gjør det. Ha armene nedover og ikke i kors (avslappet kroppsholdning). Prøv å være bestemt å si at denne sommeren har du bestemt deg for at du bare vil være en uke på hytta. Bare si at du vil bruke ferien din på å være med venner og det som skjer hjemme. Du er redd for å gå glipp av alt hvis du er på hytta hele tiden. Anonymkode: fa6a6...c65 1 2
Sensi Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 'Jeg kan komme og være hos deg fra [dato] til [dato], men ellers har jeg planer resten av ferien.' Anonymkode: d56dc...a01 Føy til… jeg trenger å bruke tiden som jeg vil og kjenne på friheten til å velge. I tillegg blir jeg så engstelig når du blir sint at jeg nå kjenner at det er gått langt over min grense. Jeg vil fremover bo mest hos min far osv….se nedenfor. Lurer på hvorfor moren din blir sint? I hvilke situasjoner blir hun sint? Og hvorfor kan du ikke si at det er henne som er problemet? Hva er det verste som kan skje? At hun blir sint? Kan du bruke denne anledningen til å faktisk sette denne grensen? Du blir med i fire dager, men reiser før om hun blir sint og lager dårlig stemning. Men si deg villig til å planlegge hvordan dagene skal være på hytta ifht mat, rydding, evt turer eller hva dere pleier å finne på. Kanskje det er lettere for din mor om det er forutsigbart? Og også for deg? Følger du din del av planen og hun likevel blir sint, så reis med god samvittighet og kjenn at det styrker deg. Du skal ikke måtte holde ut to år til med henne om det sliter deg i stykker. Du kan vel kreve å få bo hos din far? Moren din kan ikke komme med politiet på døra og dra deg med til henne. Bare nekt. Si at du orker ikke. Tenker faren din sier at du må bestemme selv fordi hvis han bestemmer kan kanskje din mor gå til retten? Jeg kjenner jo ikke din historie, men sånn generelt så trenger du ikke kutte henne ut. Men redusere kontakten for en periode. Du kan si du er glad i henne men ikke at hun blir så sint. Oppfordre henne til å bruke tiden dere har mindre kontakt til å finne tilbake til seg selv og bli glad. Relasjonen mellom dere er ikke god nå, men du håper at en pause med samvær kan bidra til en ny start. Da lukker du ikke døren og gir henne en sjanse til å bli en god mamma. Selv om du ikke er voksen så kan du vise innsikt og modenhet. God klem til deg ❤️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå