Gå til innhold

Adopsjon av katt, Dyrebeskyttelsen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden hjalp jeg en hjemløs katt i nabolaget mitt. Den fikk mat daglig, men var såpass redd at det ikke var mulig å klappe den, eller løfte den opp. Likevel gikk katten fra å være livredd til å tø opp og komme løpende straks den så meg.

Jeg var i en flytteprosess, og hadde ikke mulighet til å ta med meg katten sånn umiddelbart. Den ble tatt hånd om av Dyrebeskyttelsen og havnet i fosterhjem.

I ettertid, når jeg fikk etablert meg på stedet jeg flyttet til, tok jeg kontakt med Dyrebeskyttelsen og ga beskjed om at jeg kunne adoptere katten. Da fikk jeg til svar at fosterhjemmet ønsket at katten skulle være der, hovedsakelig på grunn av alder.

Har stusset over svaret de ga meg. En skulle anta at Dyrebeskyttelsen hadde stor pågang av hjemløse dyr hele tiden, og at det måtte være ideelt å adoptere bort når man hadde muligheten, slik at fosterhjemmet kunne brukes til å ta imot nye dyr.

Har flere opplevd dette? Er det vanlig at Dyrebeskyttelsen ikke ønsker å adoptere bort enkelte katter?

Anonymkode: a64ae...541

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det er ganske vanlig. Når man er fosterhjem har man en slags «førsterett» på kattene, som vil si at hvis man knytter seg mye med katten så kan du adoptere de selv. Har selv adoptert min som egentlig bare var hos meg i fosterhjem. Men mange fortsetter jo å være fosterhjem for andre katter likevell. 

Anonymkode: 1d12f...9ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne katten har vært i minst to fosterhjem. Den var nå sist tilbake i det første fosterhjemmet.

Jeg har selvsagt slått meg til ro med dette, men syntes det var litt rart at de ikke var mer interessert i å adoptere bort katten siden de har kontinuerlig pågang med nye dyr. Katten har hatt problemer med å bo sammen med andre katter, noe som antagelig skriver seg fra at den har måttet slåss for maten gjennom lang tid som hjemløs.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mistanke om at dette egentlig var din katt. For ofte er det slik når man ringer inn om "hjemløse" katter man gjerne har matet ute en god stund før man ringer inn, og så plutselig vil ha tilbake. 

Anonymkode: e1c97...e28

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende de har sett at katten ikke trives med forandringer og at de måtte bruke lang tid på tilvenning. Da kan de ha vurdert det som det beste for katten å få ro. De adopterer ikke bort katter uten at det er bra for katten!

Anonymkode: f93e1...d6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Denne katten har vært i minst to fosterhjem. Den var nå sist tilbake i det første fosterhjemmet.

Jeg har selvsagt slått meg til ro med dette, men syntes det var litt rart at de ikke var mer interessert i å adoptere bort katten siden de har kontinuerlig pågang med nye dyr. Katten har hatt problemer med å bo sammen med andre katter, noe som antagelig skriver seg fra at den har måttet slåss for maten gjennom lang tid som hjemløs.

Hvis den har vært i to fosterhjem og blitt flyttet tilbake til det første fosterhjemmet så er det sikkert fordi de merket at katten hadde det best der og at den taklet dårlig å bli flyttet og at de derfor ikke vil ta en unødvendig sjanse på det igjen. 

Jeg skjønner at du har lyst på den katten og tenkte at dere fikk «en fin connection» men det har jo sikkert fosterhjemmet fått også så det er jo en stor sjanse å ta for å flytte han til noen som han ikke har sett på mange år, når han har bodd lenge i fosterhjemmet og trives så godt der.

Men det finnes maaaange puser som trenger hjem❤️ Mange dyrebeskyttelser har jo en sånn ordning at man kan komme på besøk på dyrehuset eller i fosterhjem så kan man sjekke kjemien. Men jeg synes også de man ikke får kjemi med er verdt å se på, de som gjømmer seg i et hjørne, for det er de som trenger oss mest og når de endelig skjønner at du er trygg så er det verdens beste kjærlighet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det kan være mistanke om at dette egentlig var din katt. For ofte er det slik når man ringer inn om "hjemløse" katter man gjerne har matet ute en god stund før man ringer inn, og så plutselig vil ha tilbake. 

Anonymkode: e1c97...e28

Nei, det var det ingen mistanke om, for eierne ble funnet (de hadde flyttet, men uten å ta med katten). Derfor ble stakkaren overlatt til seg selv og tilfeldige hjelpere i området der de opprinnelig bodde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis den har vært i to fosterhjem og blitt flyttet tilbake til det første fosterhjemmet så er det sikkert fordi de merket at katten hadde det best der og at den taklet dårlig å bli flyttet og at de derfor ikke vil ta en unødvendig sjanse på det igjen. 

Jeg skjønner at du har lyst på den katten og tenkte at dere fikk «en fin connection» men det har jo sikkert fosterhjemmet fått også så det er jo en stor sjanse å ta for å flytte han til noen som han ikke har sett på mange år, når han har bodd lenge i fosterhjemmet og trives så godt der.

Men det finnes maaaange puser som trenger hjem❤️ Mange dyrebeskyttelser har jo en sånn ordning at man kan komme på besøk på dyrehuset eller i fosterhjem så kan man sjekke kjemien. Men jeg synes også de man ikke får kjemi med er verdt å se på, de som gjømmer seg i et hjørne, for det er de som trenger oss mest og når de endelig skjønner at du er trygg så er det verdens beste kjærlighet. 

Ja, jeg håper den har det bra i fosterhjemmet der den er nå. Det er katten som må settes først, og selv om jeg savner den, så ønsker jeg at den skal ha det så stabilt og godt som mulig. Den var i starten slik du beskriver, livredd og uten tiltro til mennesker. Det gikk lenge før den bestemte seg for å stole på meg, men den vil alltid bære preg av et tøft liv ute.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var fosterhjem for dyrebeskyttelsen en stund noen år siden.

Den første katten dyrebeskyttelsen kom med var svært sky. Hos meg blomstret den. Den ble leken og ekstremt kosete.

Så hadde dyrebeskyttelsen en annen katt med giardia de måtte sette inn i et hjem uten andre dyr. De bestemte seg derfor for å flytte katten jeg hadde inn i et annet hjem  hvor det var andre katter så de kunne se hvordan hun responderte på det, også sendte de den syke katten til meg.

Ukene gikk, og jeg klarte ikke å glemme den første katten. Så fikk jeg en telefon fra dyrebeskyttelsen. De lurte på hvordan katten jeg først passet hadde vært hos meg. Jeg forklarte at hun hadde vært sky i starten, men at hun hadde blitt både kosete og leken. De fortalte at hun i fosterhjem nummer 2 hadde ligget under senga i tre uker, og at de derfor ønsket å sende henne tilbake til meg. Jeg var i ekstase.

Jeg hadde adoptert henne om det ikke var for at jeg hadde planer om å få meg hund (noe jeg vet hun ikke hadde likt). Jeg fikk gitt en god beskrivelse av hvilket type hjem hun kom til å trives i til dyrebeskyttelsen, og hun ble til slutt adoptert av et eldre par i et rolig hjem uten barn eller andre dyr, som var perfekt for henne. 

TS, Jeg regner med at fosterhjemmet nummer 1 ble veldig glad i katten din. Den ble kanskje prøvd ut i et annet fosterhjem med andre katter, barn eller hund for å se hvordan den taklet det før de sendte den tilbake til fosterhjem 1. De har sikkert bestemt seg for å beholde den. 

Anonymkode: daa49...d08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg håper at han vil få det bra der. Men tror nok det ville blitt stor gjensynsglede hos oss begge om jeg møtte ham igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...