Gå til innhold

Scampi!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fres scampi fort i pannen og bland med søt chilisaus, slik saus som du får kjøpt i innvandrerbutikker eller andre butikker med godt utvalg. Server som det er eller med cous-cous og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster ca 40 kr for en kg scampi.

Pass på å kjøpe rå, frosne scampi. De som er kokt før innfrysning blir seigere når de skal varmebehandles en gang til. Men husk å rense de ordentlig, fjerne tarmen. Det er ikke bestandig det er gjort, både på rå og kokte. :)

Legg gjerne scampiene i en marinade. Jeg bruker soya olje og litt sesamolje. Oppi den har du masse frisk kuttet hvitløk, saften av en lime, litt fersk chili og fersk koriander.

La scampiene ligge minst en time i marinaden. Stek på høy varme Salt og peppre før servering.

Til dette pleier jeg å ha jasminris, sweet chili saus og frisk salat med mango og masse fersk koriander.

:wow:

Endret av Nellie Cortado
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha rikelig med olje i stekepannen. Tilsett rikelig med chilli og hvitløk (denne skal være sterk) i oljen og la dette frese ca. 1 min. Legg oppi scampiene og ha litt sitronolje over. På slutten av steketiden drysser du hakket persille over. Retten er ferdig når persillen har blitt sprø.

Server med godt brød som man dypper i oljen.

Dette er yum yum!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper rå, frosne som er ferdig skrelt.

Marinerer i litt kokosmelk, ingefær, chili, lime og hvitløk. Freser i panne sammen med olje, soyasaus og grønnsaker (squash, gulrot og sukkererter er favoritter for tiden).

Serveres sammen med Sweet Chili saus (blir aldri lei av denne!) ris eller nudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koster ca 40 kr for en kg scampi.

Pass på å kjøpe rå, frosne scampi. De som er kokt før innfrysning blir seigere når de skal varmebehandles en gang til. Men husk å rense de ordentlig, fjerne tarmen. Det er ikke bestandig det er gjort, både på rå og kokte.  :)

Legg gjerne scampiene i en marinade. Jeg bruker soya olje og litt sesamolje. Oppi den har du masse frisk kuttet hvitløk, saften av en lime, litt fersk chili og fersk koriander.

La scampiene ligge minst en time i marinaden. Stek på høy varme Salt og peppre før servering.

Til dette pleier jeg å ha jasminris, sweet chili saus og frisk salat med mango og masse fersk koriander.

:wow:

Hvordan fjernes tarmen, og hvorfor fjernes den?

Jeg sposte scampi hos en venn her om dagen, de var hele med skall. Tok ikke vekk noe fra den før vi spiste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarmen er en tynn, blåsort streng som man kan fjerne ved å dra i den. Den ligger der scampien krøller seg innover, ved "føttene" (jeg er utrolig dårlig på å forklare reke-anatomi).

Hvorfor fjerne? Tarmer er litt ekkelt å spise..

(nå ble jeg litt i tvil. Ligger tarmen på oversiden, på ryggen? :klø:)

Endret av Lilypie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk

Leylas scampi-namnam

(til to personer en fredagskveld)

Kaj P. Allround marinade (veldig viktig at det er akkurat den)

400 g scampi

4 vårløk

1 liten løk

1 kinesisk hvitløk (vanlig hvitløk kan også

brukes, og da er det to fedd)

1/2 chili

6-8 cherrytomater

Fersk tagliatelle

Slik renser du rå scampi med skall:

Legg ønsket mengde frossen scampi i en skål

med kaldt vann.

La stå i 30-40 minutter.

Bruk saks, klipp opp skallet på oversiden

fra hodeenden. På den måten blottlegges

"magetråden" som skal fjernes.

Brett skallet av og legg skallet i bosset,

og scampien i posen med marinaden i.

Scampien marineres i 1-2 timer, før den stekes

i panna.

Når den skal stekes, siles marinaden av.

Kast ikke resten av marinaden!!

Løk, hvitløk og chili stekes mens pastaen koker,

og når det er ett minutt igjen av pastaen, has scampien

oppi panna. Når pastaen er ferdig kokt, has denne også

oppi panna.

Nå har man cherrytomatene, som er

delt i to, og vårløken som er hakket opp i medium biter

oppi panna sammen med resten av marinaden.

Bland alt godt.

Jeg har også pleid å skjære opp foccaccia eller baguetter

i tykke skiver, og stekt dem på 250 grader i ovnen,

så de får brun skorpe. Når jeg tar dem ut, gnir jeg dem

med vanlig hvitløk. Nam nam!!!

P.S. Dette er min egen oppskrift som jeg fant på en

kreativ fredags ettermiddag.

Mange har smakt den, og alle har skrytt og spist

tallerkenen helt ren flere ganger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_gjest_*

Hmmm, der jeg kommer fra koster det 90-100kr for et halvt kilo rå scampi, men skulle ønske det var den prisen du påstår.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_Henny_*

Jeg ser det står veldig mye om steking av scampi her. Må man ikke koke dem først?

Uansett om man må eller ikke, hvordan koker man scampi? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke koke scampi før du bruker de videre. Scampi trenger bare et par minutter i en stekepanne eller i en saus. Så fort de har skiftet farge, så er de spiseklare.

Selv kjøper jeg scampi uten skall, fordi jeg ikke gidder å skrelle de. Dessuten veier skallet en god del. Så det er også et regnestykke.

Dette er selvfølgelig også en smaksak og har også litt med hva du skal bruke scampien til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vietnamesiske vårruller liker jeg godt:

- Rispapir (en slags flat, pannekakeaktig nudel)

- Risnudler/glassnudler

- Agurk i staver

- Gulrot i staver//revet

- Fersk koriander

- Fersk mynte

- 2 scampi til hver vårrull

- Søt chilisaus

Dipsaus:

Peanøttsmør

Søt chilisaus

litt vann

Kok Scampiene til de har skiftet farge (ikke særlig lenger - da blir de seige). Rens dem.

tilbered nudlene (bløte i kokende vann eller koke opp ettersom hvilke nudler du har)

Bløt rispapiret i kaldt vann. Ta en og en "pannekake", legg på følgende; en liten håndfull nudler, noen agurkstaver, noen gulrotstaver, to scampi, en dæsj chilisaus, frisk koriander og mynte. Brett inn endene og rull sammen. Fortsett slik med alle rispapirene du vil ha (til forrett er det fint med 2 ruller til hver, til hovedrett 4-5).

Dippen: Rør sammen peanøttsmør med så mye chilisaus du vil. Ha gjerne også litt presset hvitløk i. tynn dippen med vann til den blir som en tykk saus.

Servér!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest skrev (På 13.11.2005 den 21.42):

Chilli!

Scampi og chili er digg!

Anonymkode: 0f1f0...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...