Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #1 Skrevet 13. november 2005 Kjenner en katt som har stoor løvemanke rundt halsen og er ellers også langragget. De som eier den sier det ikke er rasekatt, men hva er det da?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #4 Skrevet 13. november 2005 Høres ut som den kan ha skogkattgener. Min blandingskatt er også skikkelig ragget.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #5 Skrevet 13. november 2005 Du synes sikkert den ligner på en rasekatt av rasen Norsk skogkatt (NFO). Veldig mange norske huskatter ser ut som NFO, nettopp fordi NFO stammer fra norske huskatter. Denne rasen er en såkalt naturrase, dvs at man i en periode godkjente norske huskatter som oppfylte rasestandarden til å bli godkjent som NFO. Det var jo litt tilfeldig hvem som fikk registrert kattene sine, så det løper masse katter rundt her i landet som har mange av de samme genene som rasekatten. Men en rasekatt er det uansett ikke uten stamtavle, det er gyldig stamtavle som avgjør om det er en rasekatt, ikke utseendet. Å si at huskatter har skogkattgener blir egentlig litt feil, siden det jo er skogkatten som har huskattgener Flotte katter er det uansett, om de har stamtavle eller ikke. Men med rasekatten har man over tid dyrket fram spesielle egenskaper og rendyrket det typiske skogkattutseendet.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #6 Skrevet 13. november 2005 Katten min har en mor som er huskatt og en far som er norsk skogskatt, hun er langhåra og har manke.
Gjest Varg-Menja Skrevet 14. november 2005 #7 Skrevet 14. november 2005 Mest sannsynlig er det skogkatt i den, siden de er vanligst i Norge, men det kan også være en Maine Coon-blanding, de har de samme typiske rasetrekkene som skogkatten.
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2005 #8 Skrevet 14. november 2005 (endret) Høres ut som en helt vanlig langhåret huskatt. Det er vel massevis av langhårede huskatter som ikke har rasekattblod i årene fra hverken norsk skogkatt eller maine coon. Endret 14. november 2005 av onyx
MiniMjau Skrevet 14. november 2005 #9 Skrevet 14. november 2005 En "vanlig" katt kan også være langhåret og ha diger manke.
Gjest Varg-Menja Skrevet 14. november 2005 #10 Skrevet 14. november 2005 Høres ut som en helt vanlig langhåret huskatt. Det er vel massevis av langhårede huskatter som ikke har rasekattblod i årene fra hverken skogkatt eller maine coon. ← "Skogkatt" er den folkelige betegnelsen på en langhåret huskatt. "Norsk skogkatt" er betegnelsen på rasekatten.
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2005 #11 Skrevet 14. november 2005 Mest sannsynlig er det skogkatt i den, siden de er vanligst i Norge, men det kan også være en Maine Coon-blanding, de har de samme typiske rasetrekkene som skogkatten. ← hehehe, kanskje du burde rette i ditt eget innlegg først da
Gjest Varg-Menja Skrevet 14. november 2005 #12 Skrevet 14. november 2005 hehehe, kanskje du burde rette i ditt eget innlegg først da ← Hvorfor det? Jeg skrev skogkatt, og det mente jeg også...
Gjest Miloine Skrevet 14. november 2005 #13 Skrevet 14. november 2005 (endret) Men en rasekatt er det uansett ikke uten stamtavle, det er gyldig stamtavle som avgjør om det er en rasekatt, ikke utseendet. ← Jeg har 3 katter. 2 av dem er korthåret og en er langhåret! Han som er langhåret har "skogkattforeldre" Dvs. mor er skogkatt med stamtavle og far er "skogkatt" uten stamtavle! Min "skogkatt" får derfor ingen stamtavle som Skogkatt. Han går under "rasen" Huskatt ------------------------------------------------------------------------- Hadde han forøvrig på utstilling i sommer. Stilte han ut som Huskatt, langhår, hann! Det som var litt dumt, var at dommeren dømte han som en skogkatt! For korte ører, litt veik hake osv(sånne ting som man ser etter hos en skogkatt) Vel, han katten min (som forøvrig heter Chefen) fikk Dommerens Beste i den kategorien han var stilt ut under! Han er kjempefin, men han var også den eneste langhåra, hannkatten i Huskattklassen Endret 14. november 2005 av Miloine
LilleMy28 Skrevet 17. november 2005 #14 Skrevet 17. november 2005 Min langhårete gatemiks har manke, alle spør om hun er rasekatt fordi hun er så fin.... Men mora var korthåret, faren er ukjent. Da bør dere heller se på personlighetstrekk, for det er forskjeller i rasene på om de er pratsomme, lekne i voksen alder, om de apporterer som en hund etc. Da blir det enklere å finne ut av hvor de egentlig stammer fra. Min katt henger over armen som en Ragdoll, prater som en foss, apporterer mus og andre morsomme leker...
Hu i Svingen Skrevet 18. november 2005 #15 Skrevet 18. november 2005 Du synes sikkert den ligner på en rasekatt av rasen Norsk skogkatt (NFO). Veldig mange norske huskatter ser ut som NFO, nettopp fordi NFO stammer fra norske huskatter. Denne rasen er en såkalt naturrase, dvs at man i en periode godkjente norske huskatter som oppfylte rasestandarden til å bli godkjent som NFO. Det var jo litt tilfeldig hvem som fikk registrert kattene sine, så det løper masse katter rundt her i landet som har mange av de samme genene som rasekatten. Men en rasekatt er det uansett ikke uten stamtavle, det er gyldig stamtavle som avgjør om det er en rasekatt, ikke utseendet. Å si at huskatter har skogkattgener blir egentlig litt feil, siden det jo er skogkatten som har huskattgener Flotte katter er det uansett, om de har stamtavle eller ikke. Men med rasekatten har man over tid dyrket fram spesielle egenskaper og rendyrket det typiske skogkattutseendet. ← Er nysgjerrig på hvor lenge man har stamtavleført Norsk Skogkatt som rase? Har alltid trodd vi hadde en Norsk Skogkatt da jeg var barn. Den ble anskaffet ca 1970, men kan ikke tenke meg at den hadde papirer (eller?). Den hadde alle trekkene som kreves hos rasen i dag. Og den het Dagmar Louise
Gjest Varg-Menja Skrevet 19. november 2005 #16 Skrevet 19. november 2005 Norsk Skogkatt ble anerkjent internasjonalt som rasekatt i 1977, og i begynnelsen kunne man stille ut katter med de typiske skogkatttrekkene og få dem novisegodkjent som rasekatter. Men den har på folkemunne vært kjent som Skogkatt helt tilbake til 1500-tallet. Den har også gått under navnet "Huldrekatt" og "Trollkatt" og har vært nokså myteomspunnet. Bla mente man i gamle dager at den var en blanding av gaupe og katt, pga størrelsen og de typiske "øretustene".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå