Gå til innhold

Hva betyr egentlig "frem til"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man får beskjed om at man har frem til mandag med å bli ferdig med noe, betyr det at det skal bli gjort før mandag eller har man mandagen på sei også? For i dette tilfelle så tenker jeg at man har til og med Mandagen.

Mens for eksempel et foreldreansvar varer frem til barnet er 18 år. Så i dette eksempelet så er det ikke til og med, for foreldreansvaret "forsvinner" når barnet er fylt 18 år. 

Anonymkode: 6ed77...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bli gjort FØR mandag (altså innen)

Anonymkode: f0fce...372

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man får beskjed om at man har frem til mandag med å bli ferdig med noe, betyr det at det skal bli gjort før mandag eller har man mandagen på sei også? For i dette tilfelle så tenker jeg at man har til og med Mandagen.

Mens for eksempel et foreldreansvar varer frem til barnet er 18 år. Så i dette eksempelet så er det ikke til og med, for foreldreansvaret "forsvinner" når barnet er fylt 18 år. 

Mandag morgen kan noen be deg vise arbeidet, søknaden eller hva enn det dreier seg om. Frem til er ikke det samme som i løpet av. Skal du kjøre bilen din frem til garasjeveggen så kjører du vel frem til og ikke i den? Skal du kjøre frem til kanten av stupet så håper jeg du kjører frem til og ikke utfor. 

Etter mitt syn har du IKKE mandagen til rådighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bli gjort FØR mandag (altså innen)

Anonymkode: f0fce...372

Men ordet "innen" kan også bety i løpet av. Det er alt etter situasjon. Men hvis en oppgave skal bli levert innen onsdag for eksempel så betyr vel det i løpet av, altså fristen er da onsdag kl 23.59. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...