Gå til innhold

oppskrifter på lavkarbo mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har bestemt meg for å hoppe på en lavkarbo diett, al a fedon... har prøvd dette før, og det funket, men så hoppet jeg av..:( men nå SKAL jeg klare det, trenger bare litt hjelp! noen som har forslag til alt fra frokost til middag til mellom-måltider...bør vel spise ofte å lite i tillegg.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er to sunne fiskemiddager uten karbohydrater. :)

Laks med tomat- og linsesalat

(2 pers)

400-500 gram lakseskiver eller laksefilet saltes og pepres, dekkes med tynne sitronskiver og bakes i foliepakke i ovnen ved 200 grader i 15-20 min.

Linsesalat:

2 dl Puy-linser (dvs. små grønne)

1/4 presset sitron

1 stor ts fransk sennep

3 ss extra virgin olivenolje

1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet)

salt og pepper

1 finhakket rødløk

3 hakkede tomater

1 stor bunt hakket bladpersille

Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte, og rør tilslutt inn persillen. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre.

Server linsene og laksen med litt matyoghurt, og gjerne en ekstra sitronbåt.

Torskefilet med kikerter og spinat

(2 pers)

500 fersk filet av torsk eller hyse

1/2 sitron i skiver

1-2 boks(er) kikerter

1 stor pakke frisk spinat

1 rødløk i tynne båter

1 rød chili

2 fedd hvitløk

olivenolje

5-6 middelhavsansjos (kan sløyfes)

salt og pepper

liten smørklatt

extra virgin olivenolje

Salte og pepre fisken, legg den på et stort stykke aluminiumsfolie smurt med litt olivenolje, dekk med tynne sitronskiver og pakk inn. Stek ved 200 grader i 8-10 min.

Stek imellomtiden rødløkbåter, hakket chili og hvitløk i 1-2 min i litt olivenolje. Åpne et lite hjørne på foliepakken til den ferdigbakte fisken, og hell ut sitron- og fiskekraften gjennom en sil og ned i panna. Tilsett kikerter og evnt middelhavsansjos, og la småkoke under lokk 2-3 min, til kikertene er varme. Tilsett spinaten, og rør rundt til den faller sammen. Rør evnt inn en liten smørklatt, og smak til med salt og pepper.

Fordel fisk og kikert/spinatblanding på to tallerkener, og sprinkle litt extra virgin olivenolje over både fisk og grønnsaker.

Skrevet

www.lavkarbo.no under forum så oppskrifter :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har også gått på en sånn kur en gang, og husker bare vi pleide å lage et par ting som tilbehør til middager som var veldig godt:

Champignonsaus el stuing:

Skjær opp og stek fersk champignon, krydre med salt, pepper, sitronpepper e.l. Hell over 1 pk fløte, og la koke inn til passe konsistens. Vi pleide å lage stuing, da koker den bare litt lenger. Veldig godt!

Det andre er gratinerte grønnsaker. Smørdamp feks broccoli og blomkål, strø litt salt over. Legg det i en form, strø ost over og gratiner i ovn (evt mikro hvis dårlig tid) til osten har smeltet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...