AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Kan dere beskrive symptomene/utfordringene/hverdagen deres? Skal utredes, men tviler litt på at jeg har det. Kunne vært behjelpelig å lese beskrivelser, ikke bare se lister over symptomer på nettet. Anonymkode: 36838...35c
Vimsepetra Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 Heh, hvor skal man begynne? 🙈 Det med å beregne tid er vanskelig for meg. Jeg vet at det tar 10-15 minutter fra jeg ber femåringen kle på seg utetøy til jeg setter bilen i førstegir om morgenen. Men hvor fort eller sakte de 15 minuttene faktisk går, merker jeg som regel ikke før det er (for) sent. Oops, seint ute IGJEN... Og har jeg god tid, somler jeg akkurat litt for lenge, slik at det blir hektisk likevel. Fokus; det er ofte vanskelig å flytte fokuset fra ett sted til et annet på riktig tid, eller å holde fokuset fast på det ene du skal fokusere på. Jeg kan være dypt engasjert i en samtale, og plutselig vender blikket seg mot øyenbrynene eller klærne til vedkommende, eller at en helt annen tanke "bryter inn" i tankerekken, bare for et lite øyeblikk. Og da får jeg ikke helt med meg hva den andre sa. Av og til, hvis noe er virkelig interessant eller gøy, er fokuset så sterkt at jeg glemmer tid og sted, og da kan problemet være å avslutte aktiviteten jeg hyperfokuserer på. Og uvisst hvorfor, jeg stopper ofte opp for å lete etter ordene når jeg prater. Dette reduseres/forsvinner når jeg tar medisiner, men jeg merker det ikke alltid selv. Svigerinnen min hører med en gang om jeg har tatt medisinen eller ikke. 🤣 "Alltid sliten". Det er pga tankekjør(tusen tanker i hodet, der den ene buser inn før den andre er ferdig tenkt), og at alle inntrykk, tanker og følelser når hodet samtidig, og hjernen klarer ikke å filtrere viktig fra uviktig. Da må du gjøre det "selv"/bevisst, og det krever mye mental energi. Manglende filter inn er også med på å bidra til at vi reagerer på feil ting til feil tid, med de konflikter eller misforståelser det fører med seg. Dårlig hukommelse og manglende organisering. "Hvor var det jeg la xyz nå igjen da?" er klassiker her. Rot og dårlig hukommelse funker dårlig sammen, jeg har rotet bort mye på den måten. Glemt igjen ting hjemme, på jobb, på bussen, i bilen, you name it. Og så det med å fullføre eller følge opp ting, da. Lett å begynne, men såååå... så skjer det noe underveis som gjør at jeg ikke orker/får meg til å gjøre det helt ferdig. Eller, jeg begynner på noe, men blir tvunget til å flytte fokuset over på noe annet, og så koker alt bort i kålen. Skjer hver gang. Det var noe mer jeg hadde tenkt å skrive om, men jeg har glemt hva det var. 🙈🤣 Jo, følelsesregulering, men det får jeg ta i morgen. Jeg skulle liksom legge meg nå. 🙈 3
Vimsepetra Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 Jammen holdt jeg på å glemme hele tråden. 🙈 Men ja, følelsesregulering kan være vanskelig. Jeg kan gi for mye uttrykk for en følelse, eller for lite. Eller reagere på "feil" ting. For ivrig/husvarm eller for tilbakeholden. Jeg begynner fort å gråte når noe blir for mye for meg på en eller annen måte. Såå jeg ble ertet for å være grinerunge. I forbindelse med mobbing på barneskolen hadde jeg faktisk en del samtaler med den ene kontaktlæreren min om nettopp det; hva bør jeg reagere på og hvordan, og ikke minst hva som var lurest å overse. Bare synd at jeg ikke husker noen av de samtalene. (Det var læreren som fortalte det ti år senere.)
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 Kjenner meg veldig igjen! Anonymkode: 5be04...571
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 On 6/16/2022 at 10:15 PM, AnonymBruker said: Kan dere beskrive symptomene/utfordringene/hverdagen deres? Skal utredes, men tviler litt på at jeg har det. Kunne vært behjelpelig å lese beskrivelser, ikke bare se lister over symptomer på nettet. Anonymkode: 36838...35c Jeg har den, fikk diagnosen når jeg var 29.. Symptomene mine har endra seg endel fra jeg var liten til nå.. I dag er jeg veldig vimsete, glemmer, mister osv ofte! Jeg sliter med konsentrasjon og energien er helt på bunn om jeg ikke har medisin, jeg liker meg best i selskap med en eller få da jeg ofte kan trekke meg vekk om vi er flere.. Jeg stresser mye og klarer aldri å komme tidsnok til noe. Jeg har og en helt egen måte å rydde på som ofte kan ta flere dager da jeg rydder rotet ut av et rom og inn i et annet 😬 når jeg lager mat ser ikke kjøkkenet ut etter meg.. Jeg klarer ikke alltid å tenke konsekvent og er vannvittig spontan i omtrent alle avgjørelser jeg tar, noe som kan resultere i maaaaange kjæledyr, en ferie når jeg ikke egentlig har råd til det osv.. Som barn var jeg svært urolig, høyrøstet og hadde alltid mye på hjertet.. Jeg slet den gang og med konsentrasjon og dagdrømte mye, kunne sitte i lang tid med sauestirr så alle rundt meg skjønte jeg var "borte" 😅 jeg slet med relasjoner til andre barn og var ekstremt følsom, jeg hadde alltid venner, men disse ble ofte bytte ut.. Anonymkode: 1c08e...b20
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå