Gå til innhold

Julegaver til min utvidede familie


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at mine søsken og jeg alle har blitt samboere i løpet av høsten. Det nærmer seg jul, og jeg lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med julegavene. Jeg har selvsagt tenkt å avtale med mine søsken, men tenkte det var greitt å høre hvordan andre gjør det.

Skal jeg:

- fortsette som vanlig, og bare kjøpe gave fra meg til mine søsken?

- gi en gave til søsken, og en annen til deres samboere?

- gi en felles gave til begge to?

- la min samboer være med på mine gaver til alle i familien?

hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det bare meg som er samboer i min familie, min bror er enda singel og min samboers brødre er i konfirmasjonsalder, men altså: Jeg og min samboer har nå bodd sammen i noen år, og vi behandles gavemessig som et par.

Noen av hans og mine gamle tanter gir gaver til oss personlig, men de flest gir til oss som par.

Vi får en felles gave fra min bror. Vi får også felles gave fra hans søsken og fra våre foreldre. Vi gir gaver fra oss sammen, men det faller hetl naturlig ettersom vi har felles økonomi, ikke noe "mine penger og dine penger" så hvem av sos som betaler den er irrelevant. Derfor setter vi helt naturlig begge navnene på gavene også.

For meg har aldri dette vært noe å fundere på, og den dagen min bror flytter sammen med noen (annet enn vår fetter som han nå deler leilighet med da, og omtaler som "samboeren" :P ) vil jeg gi dem gave sammen. (med mindre jeg finner noe som er til HAM, i så fall får hun sin egen gave, slik mine foreldre av og til får separate gaver)

Og selvsagt blir de gavene fra meg og min samboer, det skriver jeg på gaven til mine besteforeldre, og hans besteforeldre, til våre søsken og foreldre. Det er bare veninnegavene jeg skriver bare meg på, rett og slett fordi... vel, fordi det er venninnegaver. Han er ikke en del av mine venninneforhold, men han er en del av min familie.

Men, selvsagt, du gjør jo det som er naturlig for deg, og dersom dette er veldig ferske forhold, så kan jeg jo skjønne usikkerheten. Men dere finner nok ut av det.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt til de sammen eller en til de hver. Ville ikke bare kjøpt til søsken, for det anser jeg som frekt. Har man blitt samboer, er man kommet litt lengre enn bare å være kjærester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør litt ettersom, hvis jeg finner noe fint felles kjøper jeg det, hvis jeg kommer på en god ide til noe personlig kjøper jeg det. Varierer fra par til par og år til år, ikke noe fast. For min egen del blir jeg glad for både gaver til oss som par og meg personlig, men jeg må jo si jeg hadde blitt skuffet dersom det ikke var NOEN gaver bare til meg... :-) Gøy med "jentegaver" nemlig!!! Men mannen redder jo meg fra den hvert år da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir selvfølgelig egen gave til de "nyankomne" i familien. Det fikk jeg også av de nærmeste fra hans familie da vi ble kjærester/samboere.

Syntes det er veldig hyggelig jeg.. Jeg har et halvsøsken jeg har mindre kontakt med, men i år skal jeg gi individuelle gaver til de også.

Felles gaver er liksom noe man gir til tanter/onkler og tante/onkel-barn og slikt.. Ikke innad i den nærmeste familien (med mindre du har 10 søsken.., da ville jeg prioritert barna - og da ville ikke søsken fått heller..).

Er man samboer så er man samboer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gaver her i huset er fra både meg og min mann, så sant jeg ikke har kjøpt en spesiell konfekt til mamma utenom eller noe.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kittykat, ikke innlogget

I vår familie gir vi felles gave til par og den er også fra oss begge.

Noe annet ville vi ikke gjort. Å kjøpe hver sin gave til samboerpar/ektepar, blir ganske dyrt i lengden.

Så siden dine søsken har fått seg samboere, så ville jeg gått for felles gave.

Mye enklere og ikke så dyrt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

jeg kjøper til min famile, han til hans, men vi skriver fra begge.

ellers har vi blitt enige om å ikke gi til samboeren, dvs min brors samboer får ikke fra oss, og min samboer får ikke fra dem.

(jeg spør min bror om han vil ha gave til seg selv eller noe til dem sammen, stort sett vil han ha "egen" gave).

de får fra våre foreldre da, da står det fra resten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i huset er gavene fra både meg og sambo, bortsett fra venninnegavene da ;)

Kjøper også til svogern min. Har byttet litt på om jeg har kjøpt gave til søs+mann sammen eller om jeg har handlet en gave til dem hver.. Kommer ann på hva de ønsker seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle gavene vi gir er fra oss begge to

og som regel kjøper vi en felles gave til parene.. (men det hender jo at de får hver sin og)

den enste gaven som ikke er fra oss begge to er den gaven sambo gir til pappa.. den er liksom fra svigersønn til svigerfar (den største marsipangrisen de har i butikkene..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...