Gå til innhold

Foreldreansvar alene - underskrifter i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har foreldreansvaret for min sønn alene. Han har samvær med barnefar annenhver helg fre-søn.

I alle andre situasjoner eller på institusjoner har det alltid kun vært behov for min underskrift. 

I barnehagen derimot blir jeg forvirret og syns det er vanskelig å vite hva som er riktig. 

Diverse samtykker og dokumenter krever underskrift fra foresatte eller foreldre. Er det behov for barnefar sin underskrift på dette, når han ikke har foreldreansvar? 

En av grunnene til at jeg har det alene er at barnefar ikke kan lese/skrive. Han har ekstremt kraftig dysleksi og vet ikke hva han har underskrevet på tidligere. Han er også ofte borte, altså prosesser i bhg tar mye lenger tid når de skal ha underskrift fra han også. 

Men er det behov for det? 

Trodde jo egt han ikke har krav på informasjon fra bhg med mindre han spør? Da er det litt rart å måtte ha hans underskrift også? 

Han får all informasjon, så er ingenting som blir holdt igjen. Men jeg er litt lost på hva som faktisk er riktig i dette tilfelle. 

Hadde det ikke holdt med kun min underskrift? 

Noen andre med erfaringer rundt dette? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hans underskrift trengs ikke. Ingen ansvar = ingen underskrift. Jeg måtte ikke ha fars underskrift selv ved delt ansvar. 
Det trengs ikke heller da, den som har hovedomsorgen har tilstrekkelig myndighet. 

Anonymkode: 12005...60d

• Liker 6
Skrevet
Vimsepims skrev (Akkurat nå):

Spør styrer?

Jeg har spurt. Får ikke noe klart svar. Annet enn at de vil ha hans underskrift for at han ikke skal føle seg utelatt. Jeg har skrevet x antall sinte mailer om at dette begynner å bli for dumt. Prosesser rundt hjelp med språkutvikling til sønnen blir utsatt gang på gang fordi de vil gjøre det på sin måte. Så jeg har forsøkt å spørre. Sønnen skal også nå bytte barnehage, styrer og ansatte er en av grunnene. Vil derfor være tydelig og klar på hva som er riktig når han begynner i ny barnehage etter sommeren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg og barnefar gift, men det har alltid holdt med en underskrift på ting i barnehagen og skolen. 

Anonymkode: d8a68...a97

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke barnefars underskrift på noe som helst når du har foreldreansvar alene, er jo det som er fordelen med å ha det alene. Noen steder må du kanskje dokumentere at du har det alene. Spiller ingen rolle at de ikke vil at han skal føle seg "utelatt", det er da for faen ikke deres oppgave. De skal forholde seg til lover og regler og når du har ansvaret alene så er det bare du som skal skrive under. For noen merkelige greier...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er jeg og barnefar gift, men det har alltid holdt med en underskrift på ting i barnehagen og skolen. 

Takk for svar :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hans underskrift trengs ikke. Ingen ansvar = ingen underskrift. Jeg måtte ikke ha fars underskrift selv ved delt ansvar. 
Det trengs ikke heller da, den som har hovedomsorgen har tilstrekkelig myndighet. 

Anonymkode: 12005...60d

Er det jeg har trodd også. Da vet jeg hva jeg skal være tydelig på i ny barnehage, slik at ting blir riktig. Takk for svar! :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er fordi dere er gift. Altså har det ingen relevans.

Gjest Chroma
Skrevet

Når han ikke har foreldreansvar behøver han heller ikke å skrive under. 

Skrevet

Ts, du får bekreftelse fra NAV på foreldreansvaret. Dette kan du lever i barnehagen.

Det er ikke mer eller mindre vanskelig enn som så. 

• Liker 1
Skrevet
Mwfa skrev (3 minutter siden):

Er det jeg har trodd også. Da vet jeg hva jeg skal være tydelig på i ny barnehage, slik at ting blir riktig. Takk for svar! :)

Vent nå litt; er dere gift?

Skrevet

Gå inn på Skatteetaten.no og bestilling av attester- der bestiller du att på foreldreansvar - greit å ha innimellom - før elektronisk for bruk i Norge - trenger du til utlandet tar det litt lengre tid pr post pga stempel og underskrift på attesten 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (2 minutter siden):

Ts, du får bekreftelse fra NAV på foreldreansvaret. Dette kan du lever i barnehagen.

Det er ikke mer eller mindre vanskelig enn som så. 

Skatteetaten er der man får bekreftelse (altinn) Jeg måtte sende det til nav. De hadde ikke oversikt. 

Anonymkode: fc15a...b6f

Skrevet

Pass- politiet slår opp selv, tidligere måtte fu ha med attest på papir fra skattetaten 

bankkort og vips - attest fra Skatteetaten når den dag kommer 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skatteetaten er der man får bekreftelse (altinn) Jeg måtte sende det til nav. De hadde ikke oversikt. 

Stemmer- det er i folkeregisteret det registreres og det administreres av skattetaten 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Godt tips. Stemmer når jeg tenker meg im. Men ts må svare på om hun er gift eller ikke. Gift=felles

Skrevet
MapleSirup skrev (8 minutter siden):

Vent nå litt; er dere gift?

Hehe, nei vi er absolutt ikke gift 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har sendt bekreftelsen fra skatteetaten til barnehagen. Men nytt for meg at Nav også trenger det. Så takk, det skal jeg sende til de også. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså, ting du må skrive under på i barnehagen er jo ikke produsert kun for deg og din familie - og de lager ikke egne dokumenter til de familiene som består av en forelder. Signer ditt navn, så er det gjort. 

Anonymkode: 7bdd8...610

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...